Gary Vee in een content gedreven wereld
Gary Vee heeft de grootste indruk op mij gemaakt tijdens TNW Europe Conference. Zijn presentatie was inhoudelijk goed, en hij was energiek en vol passie zoals gewoonlijk. Ik volg hem al een aantal jaar en luister regelmatig naar zijn podcast. Hieronder deel ik de wijze lessen van deze inspirerende man die een goed gevoel heeft voor marketing trends.
Meet-up met Gary Vee
Maar ik was niet alleen onder de indruk van zijn presentatie, maar ook na zijn presentatie nam hij nog 2 uur de tijd om selfies te maken, vragen te beantwoorden en zijn fans te ontmoeten. En hij is echt heel oprecht, althans zo komt hij over als je hem ontmoet. Online kan hij nog wel eens luidruchtig en een tikje arrogant overkomen. En dat was niet eenmalig…
Later ontmoette ik Gary Vaynerchuck nog een keer bij een evenement in Antwerpen. Ook daar nam hij na een hele dag werken nog uitgebreid de tijd om vragen te beantwoorden en selfies te maken. Ik maakte daarvan een impressie in deze video:
Gary Vee: Wees interessant en authentiek
En daarmee brengt Gary Vee het belangrijkste advies van zijn presentatie in de praktijk: ‘giving and doing things in business without expectation of return from the other individual is the greatest leverage in your business’.
We leven in een 24/7 content-gedreven wereld. Met waardevolle content kun je een bedrijf en een brand opbouwen. Wees authenthiek want als je niet authentiek bent, dan ben je per definitie irrelevant.
- Zorg dat je iets interessants en authentieks te vertellen hebt.
- En dat betekent hard werken en geduld hebben.
- Probeer je niet anders voor te doen dan je bent.
- Zorg dat je eerst een business opbouwt en ook wat te vertellen hebt.
Je kunt beter iets doen waar je echt goed in bent. En je hebt geduld nodig. ‘Building a brand’ is belangrijker is dan onmiddellijke verkopen of ROI.
Voeg waarde toe op de juiste kanalen
Houd in de gaten op welke communicatiekanalen mensen hun aandacht besteden en voeg daar waarde toe. Gary Vee houdt zelf goed in de gaten op welke plaatsen mensen hun aandacht besteden en stopt daar zijn energie in. Daar deelt hij zijn content en voegt hij waarde toe. Nu zijn dat voor hem vooral YouTube, Facebook, Instagram en Snapchat.
Hij heeft de wijnbusiness van zijn ouders groot gemaakt door in 1996 te investeren in e-commerce, terwijl iedereen hem toen voor gek verklaarde. In 1997 ontwikkelde hij een e-mailnieuwsbrief en had een openingsrate van 91,3 procent. Niet omdat hij zo goed was, maar omdat nog bijna niemand nieuwsbrieven verstuurde.
Hetzelfde heeft hij bereikt met AdWords waar in het begin bijna niemand gebruik van maakte. Zo betaalde hij gedurende 9,5 maand slechts 5 cent per klik voor het word ‘wine’. En in 2006 wist hij dat social media groot werd en begon hij een YouTubekanaal om mensen over wijn te vertellen en hen dingen over wijn te leren. Hij besefte dat die video’s voor altijd online zouden staan en daarom wilde hij echte waarde toevoegen in plaats van mensen zo snel mogelijk geld uit hun zakken kloppen. En niet zonder succes.
Mobiel steeds dominanter
Gary Vee werkt niet alleen slim maar ook hard. De eerste 10 jaar heeft hij 18 uur per dag gewerkt. Pas na 10 jaar vond hij dat hij wat te vertellen had en startte Vaynermedia. Hij houdt nu praatjes over de hele wereld. Als hij nu reist neemt hij alleen nog zijn mobiel mee.
Daarom is hij ook verbaasd dat bedrijven nog steeds geld investeren in bad marketing zoals banner ads waar niemand op klikt of televisiespotjes waar niemand naar kijkt. Mensen gebruiken hun mobiel om te bekijken welke content ze willen zien. Je mobiele scherm is je nieuwe televisie en ze bekijken filmpjes op Facebook en YouTube.
Dit blog verscheen eerder op Frankwatching.