Facebook's product development framework

Het ontwikkelen van nieuwe producten of diensten kan een grote uitdaging zijn. Facebook heeft daar inmiddels een framework voor ontwikkeld. Julie Zhou, Vice-president Product Design bij Facebook, deelde op TNW Europe haar model om het beste resultaat te behalen bij productontwikkeling.

Facebook’s product development framework is voor iedereen bruikbaar bij productontwikkeling vandaar dat ik het hier graag met jullie deel.

Drie belangrijke vragen bij productontwikkeling

Julie Zhou was onder andere verantwoordelijke voor de ‘like’-knop en het nieuwe Facebook design. Ze is ooit begonnen als de allereerste stagiaire bij Facebook en inmiddels is ze Vice-president Product Design bij Facebook.

Volgens Facebook’s product development framework draait het bij productontwikkeling om 3 belangrijke vragen:

  1. Welk menselijk probleem proberen we op te lossen?
  2. Hoe weten we dat het een echt probleem is?
  3. Hoe weten we dat het probleem is opgelost?

1. Welk menselijk probleem proberen we op te lossen?

Het begint met een duidelijk ‘people problem statement’. Dit problem statement moet menselijk en eenvoudig geformuleerd worden zodat iedereen het begrijpt. De statement geeft ook een antwoord op de vraag waarom je iets gaat doen. Bijvoorbeeld als het aantal gebruikers afneemt, waar ligt dat aan?

Zorg dat je ook niet meteen zelf met een oplossing komt. Volgens Julie Zhou gaat het ook niet om de winst van Facebook (jaja…dat nemen we met een korreltje zout), maar om de winst van de gebruikers. Een voorbeeld van zo’n problem statement: “Ik wil video’s spontaan en ‘in het moment’ delen”. En daarmee doelde ze op het recent gelanceerde Facebook live.

2. Hoe weten we dat het een echt probleem is?

De volgende vraag in het Facebook’s product development framework is als volgt: Is het wel een echt probleem? En is het de moeite waard om het op te lossen? Ervaren meer mensen dit probleem?

En hoe breng je prioriteiten aan? Je kunt namelijk niet alle problemen oplossen. Hiervoor gebruikt Facebook kwantitatieve en kwalitatieve data. Ze bekijken de statistieken, maar vragen het ook aan gebruikers.

3. Hoe weten we dat het probleem is opgelost?

Het is belangrijk om een duidelijke, eenduidige definitie te hebben voor succes. De doelstellingen worden vaak uitgedrukt in meetbare metrics. In het geval van Facebook Live wisten ze of de oplossing succesvol was als:

  • Mensen die een live broadcast doen een goede ervaring hebben en vaker een live uitzending doen.
  • Mensen meer tijd besteden aan het bekijken van live video’s.

Zorg voor een duidelijke visie

Julie besluit haar presentatie met een slide van een poster die bij Facebook hangt. “Nothing at facebook is somebody else’s problem”. Je bent namelijk als team verantwoordelijk want problemen worden niet vanzelf opgelost.

Je moet actie ondernemen en het lukt vaak niet in een keer om iets op te lossen. Product development is lastig en vaak heb je ook niet meteen succes. Veel mensen geven dan op. Zorg voor de juiste focus.

Maar zolang je een duidelijke visie hebt en je daaraan vasthoudt is het makkelijker om vol te houden tot je wel de juiste oplossing hebt. Teams die begrijpen dat wat ze doen impact heeft, dan gaan ze net zolang door tot ze de juiste oplossing hebben voor een probleem.

Dit blog verscheen eerder op Frankwatching.