Blog SEO tips voor meer organisch zoekverkeer naar je blog

SEO, oftewel Search Engine Optimalisatie of zoekmachine optimalisatie, is een term die je vast vaker gehoord hebt. SEO is belangrijk voor iedere online ondernemer, ongeacht je niche of branche, en ongeacht wat je verkoopt. Wil je online vindbaar zijn? Dan is SEO belangrijk. In dit artikel geef ik je een paar praktische blog SEO tips zodat meer mensen je blogs vinden, zonder dat het heel SEO technisch wordt.

– Laatst bijgewerkt 10 juli 2021 –

Hoe vinden mensen je blog?

Het beste verkeer is organisch verkeer. Organisch verkeer wil niks anders zeggen dan gratis zoekverkeer. Hiervoor hoef je verder niks te doen. Niet te adverteren, geen mailings te versturen of iets te posten op social media. Mensen komen op je website omdat ze je blog tegen komen in de Google zoekresultaten.

Mensen starten hun zoektocht in Google

De meeste mensen starten hun zoektocht in Google. En dan klikken ze door naar een blog voor het antwoord. Het zou leuk zijn als ze naar jou blog gaan, toch? Ga jezelf maar na. Als je op zoek bent naar een oplossing of een vraag hebt, is Google meestal de eerste plek waar je kijkt. Je typt een vraag of zoekterm in, op zoek naar een antwoord.

Stel dat je voor het eerst een appeltaart wil maken. Je zoekt op Google naar ‘hoe appeltaart bakken’, dan krijg je duizenden recepten en tips hoe je een overheerlijke appeltaart maakt. Het lijkt wel magisch? Nee hoor. Dat is gewoon een kwestie van goede blog SEO.

Meer blog lezers door goede blog SEO

Of je nu op zoek bent naar een recept, strategie of een handige tip. Je zoekt een antwoord op een vraag of probleem in Google. Jouw ideale klanten doen precies hetzelfde. Mensen raadplegen zoekmachines (meestal dus Google) met hun problemen en vragen. En dan wil je graag dat ze jouw blog vinden. En daar komt blog SEO om de hoek!

Hoe beter je blog SEO, hoe hoger je scoort in de zoekresultaten, hoe meer bezoekers op je website (en dus mensen die je blog lezen), hoe meer mensen zich aanmelden voor je mailinglijst en hoe meer mensen uiteindelijk klant bij je worden.

Blog SEO is dus belangrijk voor je online vindbaarheid!

De meeste mensen kijken niet verder dan de eerste pagina met zoekresultaten. En vaak ook niet verder dan de eerst drie resultaten op pagina één van Google. Als eerste ranken in de Google zoekresultaten? Dat valt niet mee. Maar er zijn wel een aantal handige blog SEO tips om rekening mee te houden en die ga ik nu met je delen.

Deel waardevolle content voor Google SEO

Google is de meest gebruikte zoekmachine. Je schrijft in eerste instantie voor je ideale klanten, maar het is goed om rekening te houden met Google SEO als je meer bezoekers op je website wil, en dus meer mensen die je blog lezen. En soms zijn daar slechts een paar kleine aanpassingen in je blog voor nodig.

Google rankt content op basis van relevantie

Google rankt content op basis van relevantie. Dus hoe relevanter jouw content, hoe hoger je scoort in de zoekresultaten. En daarvoor kijkt Google naar een aantal zaken zoals hoe lang mensen op je website blijven en of er links naar jouw blog zijn. Dat is een teken voor Google dat je blog waardevol is en dat je relevant bent.

Daarom is het allerbelangrijkste dat je waardevolle content maakt waar jouw ideale klanten ook echt wat aan hebben. Is jouw blog waardevol voor jouw ideale klanten? Deel jij hele praktische tips of interessante inzichten? Dan verwijzen ze graag naar jouw blog en blijven ook langer op je website 😉

Leestip

Hoe krijg je jouw blog bovenaan de zoekresultaten?

Blog SEO is best ingewikkeld, en ik ben zelf ook zeker geen SEO expert, maar er zijn wel een paar handigheidjes die ik zelf toepas en die je ook kunt gebruiken om beter te scoren in de zoekresultaten. Het belangrijkste voor blog SEO: zoekwoorden gebruiken in je blogs.

En niet zo maar wat zoekwoorden, maar de juiste zoekwoorden. Woorden waarop jij graag gevonden wil worden en die relevant zijn voor jouw ideale klanten. Met de juiste zoekwoorden scoor je hoger in de zoekresultaten én wordt je ook gevonden door het juiste publiek. Hoe goed ken jij je publiek zodat je ook de juiste zoekwoorden kunt gebruiken?

Google is een zoekmachine en zoekmachines vertrouwen op keywords. Een keyword is een zoekwoord of zin die iemand zoekt om je blog of product te vinden. Dus als jouw blog gaat over ‘12 manieren om je Facebook bereik te vergroten’, dan kan je keyword zijn “Facebook bereik vergroten’.

Gebruik de juiste zoekwoorden voor je SEO

Mensen gaan dus naar Google, op zoek naar oplossingen en antwoorden. Meestal typen ze meerdere woorden in de zoekbalk, Ze typen niet slechts één woord in, maar een ‘long tail keyword’. Wat is een ‘long tail keyword’? Dat is een woordcombinatie of zin.

Als je naar Google gaat en je wil bijvoorbeeld 5 kilo afvallen. Dan typ je niet in: ‘5 kilo’. Je krijgt dan niet de gewenste zoekresultaten. Dat is te kort en niet specifiek genoeg. Maar je typt in ‘hoe 5 kilo verliezen’ of ‘hoe snel 5 kilo verliezen’. Je gebruikt dus meer woorden of een woordcombinatie. Dat zijn ‘long tail keywords’.

Gebruik long tail keywords

Je hebt dus ‘long tail keywords’ nodig om mensen op je blog te krijgen. Zoek uit wat de long tail keywords zijn van jouw blog. Waar zoeken jouw ideale klanten op? En die woordcombinaties of zin gebruiken in je blog. Wat zijn de juiste zoektermen voor je blog?

  • Welke woorden zouden mensen intypen om jouw blog te vinden?
  • Hoe kun je die zoektermen gebruiken in je blog

Hoe weet je nu welke keywords je kunt gebruiken?

Dus je weet nu dat je zogenaamde ‘long tail keywords’ moet gebruiken in je blog om onder de aandacht te komen en hoog te scoren in de zoekresultaten. Maar hoe weet je nu welke keywords je moet gebruiken? Wat zijn de juiste zoekwoorden voor jouw blog?

Als je weet wie jouw ideale klanten zijn en welke woorden zij gebruiken, dan weet je ook op welke woorden ze in Google zoeken. Welke zoektermen gebruiken ze? Praten ze bijvoorbeeld over ‘omzet’ of over ‘geld verdienen’? En als je dat weet, kun je deze zoekcombinatie intypen in Google.

Onderzoek met Google keyword planner

Natuurlijk kun je ook een uitgebreide analyse doen met de Google Keyword planner, maar als je daar geen geduld voor hebt (net zoals ik) om dat voor ieder blog te doen, is er een makkelijkere manier. Typ je zoekwoord of zoekwoorden in de zoekbalk van Google en je krijgt allerlei suggesties van Google. Dit zijn zoektermen waar veel op gezocht wordt. Dus als we de check doen op ‘Facebook bereik vergroten’ dan krijg je de volgende resultaten.

En ook onderaan de pagina krijg je van Google nog een paar suggesties van zoekwoorden waar veel op gezocht wordt. Ook deze zoektermen kun je verwerken in je blog om daarop gevonden te worden.

Maar in principe focus je je per blog op één zoekwoord of zoekwoord combinatie, op een ‘long tail keyword’ dus.

Dus als jouw blog gaat over ‘12 manieren om je Facebook bereik te vergroten’ en je checkt in Google: ‘Facebook bereik vergroten’ dan kom je misschien na deze snelle check wel tot de conclusie dat je jouw blog SEO wil optimaliseren voor de zoekterm ‘Organisch bereik Facebook vergroten’ omdat hier veel op gezocht wordt. Je gaat je blog SEO dan optimaliseren voor die zoekterm.  

Tip: de Google suggesties kun je ook gebruiken om blog onderwerpen te bedenken. Dit zijn onderwerpen waar veel op gezocht wordt.

Zoekwoorden op de juiste plek in je blog

Als je weet wat de zoekwoorden zijn waarop je wil scoren met je blog, dan heb je een aantal plaatsen waar je deze zoekwoorden plaatst. Want hoe beter je blog SEO, hoe meer organisch zoekverkeer naar je blog. Op welke plaatsen in je blog moet je deze zoekwoorden of zoekwoord combinatie plaatsen?

  • In de URL
  • De titel van je blog
  • Meerdere keren in je tekst (in ieder geval aan het begin en einde)
  • In één van je tussenkopjes
  • De file naam en omschrijving van je afbeelding
  • En vergeet de meta omschrijving niet

En als je een WordPress website gebruikt, installeer dan in ieder geval de SEO plugin van Yoast (die is gewoon gratis). Deze plugin is super handig en geeft precies aan of je blog geoptimaliseerd is voor SEO, of je goed scoort op je focus trefwoord en wat je kunt verbeteren.

SEO blog tips

Zelf ben ik zeker geen SEO specialist. Ik schrijf in de eerste plaats voor mijn lezers en wil graag waardevolle online marketing tips delen. Maar het is wel leuk as je veel tijd investeert in een nieuw blog, dat het ook gelezen wordt. Ik besteed dus zeker wel aandacht aan mijn blog SEO zodat meer mensen mijn blogs vinden, en meer mensen zich inschrijven voor mijn mailinglijst.

Meestal ik een snelle check op Google naar populaire zoekopdrachten. Ik kies een zoekterm waarop ik gevonden wil worden en doe dan de Google check. Indien nodig pas ik mijn zoekterm aan en gebruik dat ‘long tail keyword’. Die woordcombinatie gebruik ik in mijn blog op een aantal plaatsen. Daarna volg ik de aanwijzingen van de Yoast plugin op mijn WordPress website, en pas eventueel nog een paar zinnen of tussenkoppen aan.

Voeg keywords toe aan je content

Door gewoon keywords aan je content toe te voegen, krijg je meer verkeer op je website, rank je hoger in de zoekresultaten en trek je het juiste publiek aan. Onthoud dat SEO geen quick fix is. Het duurt meestal een paar maanden voordat je effect ziet. Maar er is sowieso geen quick fix voor succes 😉 Alles heeft tijd nodig! Maar als de SEO eenmaal begint te werken, dan groeit het aantal bezoeker van je website vanzelf!

Heb jij nog handige blog SEO tips? Deel ze dan hieronder!

Pin voor later