Bedrijf op social media bouwen? Social media is gehuurde grond
Als jij je bedrijf serieus neemt, kun je niet meer zonder social media. Deze mogen zeker niet ontbreken in je marketing. Maar is het slim om je hele bedrijf op social media te bouwen? Wat mij betreft niet. Social media is gehuurde grond dus daar heb je heel weinig controle over.
– Laatste update 10 april 2024 –
Social media is gehuurde grond
Ik ben dol op social media, en dit zijn geweldige online marketing kanalen waar je ook zeker dankbaar gebruik van kunt maken voor meer zichtbaarheid en om nieuwe klanten aan te trekken. Maar er bestaan nogal wat misverstanden over social media, Zo is de inzet van social media geen doel op zich. Dit zijn marketingkanalen die je kunt inzetten om je doelen te behalen.
Maar social media is wel gehuurde grond dus je hebt er heel weinig controle over. En het is sowieso onverstandig om afhankelijk te zijn van één marketingkanaal. Dat maakt je veel te kwetsbaar. Soms zie je weleens dat mensen hun hele bedrijf op social media bouwen. Dus ze leveren ook hun online trainingen via Facebook of Instagram.
3 Tips om meer impact te maken met social media
Doe dat niet want social media is gehuurde grond waar je geen controle over hebt! Dus hoe kun je meer impact maken? Je online zichtbaarheid vergroten en meer klanten aantrekken? Hieronder volgen 3 tips. Bekijk de video of lees onder deze video verder.
1. Maak originele content
Publiceer originele hoeksteen content op jouw eigen website. Daarmee bedoel ik een blog, podcast of (live) video. Dit is content in jouw stemgeluid en met jouw opinie. Content die waardevol is voor jou ideale klanten en waarmee je laat zien wie je bent en wat je doet, en dat je ook verstand van zaken hebt. Dit is de reden dat mensen je graag volgen omdat je waardevolle content deelt. Ze leren jou daardoor beter kennen en willen ook met jou werken.
Zo bouw je een content bibliotheek op en neem je steeds meer plaats in op Google. Deze content blijft gewoon vindbaar en heeft geen korte levensduur zoals je social media posts. Dus dat zijn allemaal ingangen waarop mensen je kunnen vinden.
En ja, dat kost wat meer tijd en moeite. Maar je bouwt wel iets op voor de lange termijn. En deze content kun je weer hergebruiken op social media.
2. Bouw een mailinglijst op
Je bedrijf op social media bouwen, is niet handig omdat je daar weinig controle over hebt. Je bepaalt hier niet wat je mag delen, hoe die boodschap eruit ziet en aan wie deze getoond wordt. Daarom is het verstandig om ook een mailinglijst op te bouwen. Daar heb je wel controle over.
En mensen geven hun email niet zomaar dus hiermee geven ze ook al aan dat ze geïnteresseerd zijn om meer van je te horen. Je kunt ook in contact blijven, relaties verstevigen en mensen opwarmen voor een aanbod. Op social media zitten we niet om te kopen, maar onze mails openen we wel met een mindset om actie te nemen. Dus het is veel makkelijker om iets te verkopen via e-mail dan via social media.
En als je dan toch waardevolle content maakt (zie punt 1) is dat de input voor je e-mails. Je kunt doe content mooi hergebruiken want mensen vinden je blog of podcast niet zomaar. Deze moet je zelf actief promoten via je mail en social media.
Leestip:
- Hoe social media content batchen om veel tijd te besparen.
- Klanten via Instagram? 7 handige tips die je direct kunt toepassen.
- Veelgemaakte social media fouten die je beter kunt voorkomen.
- 3 Tips om het Instagram algoritme te verslaan voor een groter bereik.
- 3 Handige tips om tijd te besparen met social media.
3. Bouw connecties op
Als je ziet dat iemand jarig is, kun je één van de 50 zijn die onder zo’n bericht iemand feliciteren. Natuurlijk is dat een mooi gebaar maar daardoor bouw je nog geen connectie op. Je kunt ook iets meer moeite doen door bijvoorbeeld een persoonlijk bericht te sturen, een videoboodschap op te nemen of zelfs een kaart sturen.
We vinden het allemaal leuk om aandacht te krijgen en gezien te worden. Dus door net iets meer moeite te doen, val je op en bouw je warme relaties op met mensen. En dat geldt natuurlijk niet alleen voor een verjaardag maar voor alle belangrijke momenten in iemands leven. Dus ook als je weet dat iemand een jubileum heeft, gaat trouwen of een baby krijgt.
Belangrijk om relaties op te bouwen. Als je wil dat social media je ook klanten oplevert. Want conversaties zorgen voor connecties, en connecties uiteindelijk voor conversies. We doen alleen maar zaken met mensen die we leuk vinden dus besteed meer aandacht aan 1-op-1 gesprekken. Eerder schreef ik hier al een handig blog over hoe je de kracht van privé berichten kunt inzetten.
Je hele bedrijf op social media bouwen is dus niet slim
Dus je hele bedrijf op social media bouwen is niet erg verstandig. Gebruik deze kanalen vooral voor je marketing en om relaties op te bouwen, maar ga daarnaast ook:
- Originele waardevolle content delen in jouw stemgeluid, met je persoonlijkheid en opinie.
- Een mailinglijst opbouwen van mensen die geïnteresseerd zijn om meer van je te horen.
- Connecties opbouwen en verbinding maken met mensen.
Als je dat doet, trek je klanten aan i.p.v. dat je leads moet najagen. Social media zijn gewoon onderdeel van je marketing strategie.
Slim aan de slag met social media?
Wil je een kant en klare social media strategie en planning? Social media Boost is een compleet programma waarin je alles krijgt wat je nodig hebt om snel content te posten waarmee jij zowel je expertise als je persoonlijkheid laat zien, en conversaties kunt starten. Dit is wat je krijgt:
- een kant en klaar social media plan zodat je precies weet wat je kunt doen als je 5, 10 of 20 minuten tijd hebt.
- scripts hoe je de kracht van privé berichten via social media benut en deze gesprekken in de DM kunt starten.
- meer dan 365 social media berichten zodat je consistent kunt posten en altijd weet wat je kunt delen.
Dus wil je tijd besparen met je social media inzet? Check dan mijn Social Media Boost.
Vind je dit interessant? Pin voor later!