7 veel gemaakte social media fouten

Regelmatig hoor je dat sociale media een mooie manier zijn om in contact te komen en te blijven met klanten. Je bent actief op Twitter, op Facebook en hebt een LinkedIn account. Je post heel wat af, maar het heeft nog niet het gewenste resultaat. Misschien maak je een van deze 7 social media fouten?

1. Social media gebruiken als reclamefolder

Sociale Media zijn niet bedoeld om alleen maar reclame te maken voor je product of dienst. Adverteren doe je op websites, met Google Adwords of met Facebook Ads.

Veel ondernemers zien sociale media als een handig marketingkanaal om op een goedkope manier veel mensen te bereiken. Natuurlijk wil je graag iedere kans grijpen om elke potentiële klant binnen te halen, maar sociale media vereisen een wat subtielere benadering.

Sociale media zijn bedoeld om relaties op te bouwen en vertrouwen te wekken door een gesprek aan te gaan. Om een community op te bouwen van trouwe fans en volgers. Dit betekent dus vragen beantwoorden, nuttige informatie delen (ook van anderen!) en jouw volgers blijven boeien. Dan volgen de verkopen vanzelf.

2. Nooit verwijzen naar jouw website

Andersom kan natuurlijk ook. Je maakt mensen niet duidelijk waarvoor ze bij jou kunnen zijn. Wanneer je op social media nooit verwijst naar je website dan doe je jezelf ook tekort.

Social media zijn geen doel op zich, maar een communicatiemiddel. Ze dragen bij aan je bedrijfsdoelstellingen. En de kans is groot dat om die doelen te halen, bezoekers op jouw website moeten zijn. Om je artikelen te lezen, zich in te schrijven voor je nieuwsbrief, je te bellen of om jouw dienst of product te kopen.

3. Alles in een keer willen doen

Veel ondernemers denken dat ze op alle sociale media platformen deel moeten nemen omdat dat er nu eenmaal bijhoort. Maar dat is niet zo. En bovendien wat als jouw doelgroep niet actief is op Twitter? Dan kun je wel heel veel tijd besteden aan het verzenden van twitterberichten, maar dan ga je jouw doelgroep toch echt niet bereiken.

Kies een netwerk dat bij jou en jouw doelgroep past. Je hebt slechts beperkt tijd en geld dat je maar een keer kunt besteden. Bovendien kun je beter één of twee dingen goed doen dan alles maar half. Maar zorg dat je in ieder geval actief bent op die netwerken waar je doelgroep ook uithangt.

4. Geen strategie en geen plan hebben

Sociale media zijn geen doel op zich, maar een middel om jouw bedrijfsdoel te bereiken. Het zijn communicatiekanalen net zoals een brochure of een reclamespot. Stel duidelijke doelen op en kijk ook of je deze haalt. Wat wil je bereiken? Wie is je doelgroep? Waar bevindt die zich? Hoe willen ze het liefst info van jou ontvangen?

Waarom zit je op Twitter? Om je naamsbekendheid te vergroten? Met je doelgroep in contact te komen? Je blog te promoten? Als je weet waarom je actief bent op social media, is het ook makkelijker om content te verzinnen.

Een twitteraccount of Facebook pagina wordt vaak in een opwelling gemaakt omdat het toch gratis is. Maar het kost wel tijd! En vervolgens worden er berichten geplaatst zonder een duidelijk doel voor ogen.

5. Focus op het verkeerde publiek

De meest belangrijke persoon in jouw bedrijf is je klant. Niet jij. De klant betaalt jouw boterham en is jouw meest kostbare vermogen. Het is dus belangrijk om te weten wie je potentiele klanten zijn en hoe je ze kunt bereiken.

Alleen als je jouw klanten goed kent, weet wat hun problemen zijn en waarvan ze wakker liggen dan kun je ze ook gericht helpen met informatie die waardevol voor hen is. En dat wordt een stuk makkelijker met sociale media. Sociale media zijn geschikt voor het delen van tips, adviezen en informatie waar jouw klanten echt wat aan hebben.

Mensen zullen de informatie die ze leuk of interessant vinden weer gaan delen met hun connecties. Deel dus zo veel mogelijk waardevolle informatie met je connecties op sociale netwerken. Dan zet je vanzelf de mond tot mond reclame in werking en hoef je jezelf niet meer te verkopen.

6. Geen waarde geven

Het is belangrijk dat je informatie deelt die leuk, interessant of waardevol is voor jouw doelgroep. Klanten zit niet te wachten op allerlei berichten over jouw onderneming. Jouw klanten willen juist dingen horen wat hen aangaat en willen antwoord op de vraag hoe je hem of haar kunt helpen.

Focus niet op jouw onderneming, producten of diensten. Deel in plaats daarvan links naar leuke, relevante websites en wees informatief. Geef jouw (potentiële) klant een reden om jou te volgen. Humor en creativiteit hoeven daarbij niet uit de weg te gaan! Sterker nog, soms kan een knipoog droge productinformatie een stuk leesbaarder maken.

7. Onmiddellijk resultaat verwachten

Social media zijn geen wondermiddel. Ze maken een slecht product of bedrijf niet goed. Berichten kunnen zich snel verspreiden op sociale media. Wanneer je product of organisatie dus niet goed functioneert dan kunnen berichten dit alleen nog maar extra benadrukken.

De inzet van social media is moeilijk uit te drukken in harde verkoopcijfers. Graag willen we weten wat een investering ons oplevert. Wat is de ROI van een reclamespotje? Dat is vaak ook net in keiharde euro’s uit te drukken.Het levert meestal niet meteen conversie op.

Social media gaat over het bouwen aan een lange termijn relatie, loyale klanten en mensen die ambassadeurs voor jou zijn. Je zou kunnen meten of fans meer besteden dan niet fans. Het gaat om het opbouwen van aandacht en engagement of betrokkenheid. Dit kost tijd.

Je bouwt aan loyale fans die gratis reclame voor jou maken bij hun achterban. En uiteindelijk levert je dat niet alleen meer sales op, maar ook trouwe ambassadeurs die jou gratis promoten, met je meedenken en trouwe klanten worden!