43 inspirerende tips voor een klantmagneet of freebie
Op zoek naar tips voor een klantmagneet? Lees dan vooral verder! Een van de populairste manieren om je e-maillijst op te bouwen is een klantmagneet (of freebie) aanbieden. Het idee is dat je iets gratis aanbiedt dat nog meer waarde heeft dan de informatie die al beschikbaar is op je blog en social media kanalen. Iets dat zo onweerstaanbaar is dat mensen dit graag wil hebben. Mensen zijn dus bereid om je hun e-mailadres te geven in ruil voor zo’n klantmagneet. Hieronder volgen 43 inspirerende tips voor een klantmagneet.
– Laatst bijgewerkt 12 januari 2022 –
Waarom een klantmagneet nodig
Als je alleen een ‘opt-in’ hebt waarin staat ‘meld je aan voor mijn nieuwsbrief’ dan trekt dat niet veel mensen aan, en dus ook niet jouw ideale klanten. We krijgen al genoeg spam in onze e-mail inbox dus mensen geven hun e-mailadres niet zomaar. Daarom heb je een klantmagneet nodig om je mailinglijst op te bouwen.
Dit heet ook wel gratis weggever, lead magnet, opt-in of freebie. Dit is een cadeautje wat mensen krijgen zodra ze zich aanmelden voor jouw mailinglijst. En wie wil dat nou niet: een gratis cadeautje? Zorg wel dat je weggever waardevol is voor jouw ideale klanten. En natuurlijk heeft het ook een relatie met je betaalde aanbod want je wil wel de juiste mensen aantrekken op je mailinglijst.
Geef iets waardevols in ruil voor een e-mailadres
Zo’n klantmagneet is onweerstaanbaar “lokaas” om het juiste publiek binnen te hengelen op je mailinglijst. Wat is het voordeel van een mailinglijst? Jij kunt met je ideale klanten in contact blijven als je hun e-mailadres hebt. Doordat je ze regelmatig een berichtje kunt sturen, blijf je onder de aandacht en denken ze aan jou als ze nodig hebben wat jij aanbiedt.
Eigenlijk is dit het belangrijkste doel van al je online marketingactiviteiten: j e mailinglijst opbouwen. En daarvoor heb je dus zo’n klantmagneet nodig.
Wat kun je maken? Onthoud dat je belangrijkste doel van je mailinglijst is om relaties op te bouwen met jouw ideale klanten om uiteindelijk ook iets aan hen te verkopen. Wat verkoop je? Wie zijn jouw ideale klanten? Hoe kun je hen een voorproefje geven van jouw werk voordat ze klant bij je worden? Houd daar rekening mee als je jouw weggever maakt.
Leestip:
43 handige tips voor een klantmagneet
Er zijn genoeg mogelijkheden. Je kunt van alles weggeven in ruil voor een e-mailadres, zolang het maar waardevol is voor jouw ideale klanten.
Hieronder volgen 43 tips voor een klantmagneet.
- Checklist (bij een artikel over ‘verkopen via webinars’ kun je als content upgrade een ‘checklist starten met webinars’ aanbieden).
- Toolkit (welke tools gebruik jij voor je video’s of Tips (7 fouten die je moet voorkomen als je wil afvallen).
- Beginnersgids (hoe begin ik met Instagram adverteren).
- Aanvullende tips (je kunt 7 tips delen en de laatste 3 tips achter een opt-in plaatsen).
- Jouw persoonlijke aantekeningen (foto van jouw notitieboek).
- Een exclusief interview (die staat dus niet op YouTube maar is alleen toegankelijk voor diegenen die deze aanvragen).
- Video van jezelf waarin je nog extra tips en details geeft.
- Transcriptie van je video of podcast.
- Audio download van je blog (sommige mensen luisteren liever).
- Video download van je blog.
- Pdf van je blogpost.
- Kalender (zoals een content kalender of sport kalender).
- Excel spreadsheet (die je gemaakt hebt om berekeningen te maken en die anderen zelf in kunnen vullen).
- Photoshop bestand (die mensen zelf kunnen aanpassen)
- Swipe file of script (voorbeeld mailtjes of introductie van je live video die jij gebruikt).
- E-book (bundel 10 blogs in een E-book).
- Gratis hoofdstuk van je boek.
- Gratis een les van je online training.
- Waardebon of korting bon.
- Web applicatie (zodat mensen je product kunnen uitproberen).
- Printbare werkbladen.
- Patronen (patroon om te breien/knutselen maar dit kan ook jouw activecampaign funnel of canva bestand zijn).
- Foto’s die mensen gratis mogen gebruiken.
- Korte handleiding (hoe maak je een poll op Instagram of maak je Facebook omslagfoto).
- Een recept (hoe maak je een gezonde smoothie).
- Voorbeelden (10 voorbeelden van een goede Facebook advertentie of jouw meest succesvolle Instagram posts).
- Screensaver of wallpaper.
- Casestudy of praktijkvoorbeeld hoe jij iets succesvol aangepakt hebt.
- Een webinar.
- Een opname van webinar.
- Gratis live training.
- Online training (3 korte video’s of een e-mailtraining).
- Een overzicht van jouw blogartikelen over dit zelfde onderwerp (bundel deze).
- Template die mensen kunnen gebruiken.
- Aankoopgids (waar moet je opletten bij de aankoop van een mobiele telefoon of keuze van mailinglijst provider).
- 1-op-1 sessie (gratis sessie van 10-15 minuten).
- Gratis audit (doe een website check of SEO check).
- Rapport of onderzoek (onderzoek je lijst en deel de uitkomsten).
- Proefabonnement (dit zie je vaak bij membership sites of tools die je 2 weken gratis mag proberen).
- Exclusieve groep (invite only Facebook groep).
- Quiz (mooie manier om meteen je doelgroep te onderzoeken).
- Wachtlijst (vooraankondiging van een training of boek die nog niet klaar is).
- Challenge (organiseer een 5 daagse challenge over je onderwerp).
Dit zijn 43 content ideeën voor een klantmagneet of weggever. Heb jij nog andere tips voor een klantmagneet? Deel ze dan in de reacties hieronder.
Vind je dit interessant? Pin voor later!