10 tips om je Facebook fans te blijven boeien

Laatste update 1 maart 2019 –

Als je zelf geen foto’s, evenementen, filmpjes of andere updates plaatst, zal de activiteit op je pagina langzaam doodbloeden. Blijf dus actief en probeer regelmatig nieuwe content te plaatsen op je prikbord. Het lijkt misschien overbodig om te vermelden, maar vaak genoeg zie ik bedrijven die enthousiast beginnen met een Facebook pagina. En dan ineens geen content meer plaatsen. Hoe kun je jouw Facebook fans blijven boeien?

Hoe je Facebook fans blijven boeien?

Zet een reminder in je agenda zodat je niet vergeet de pagina te updaten. Eigenlijk moet het gewoon in je systeem komen te zitten dat je bij alles wat je ziet of doet bedenkt: Hebben Facebook fans wat aan deze informatie? Hieronder een aantal tips hoe je jouw Facebook pagina boeiend maakt voor de fans en volgers van je Facebook pagina.

Leestips:

1. Zorg voor unieke content

Zorg dat je exclusieve content plaatst op Facebook zodat je hier ook echt een meerwaarde levert. Als je exact dezelfde content plaatst op Twitter of Linkedin, hebben mensen niet echt meer een reden om fan te worden van je Facebook pagina. Je kunt je content prima hergebruiken, maar houd wel rekening met het platform waarop je het publiceert.

2. Plaats niet alleen tekstberichten

Gebruik zoveel mogelijk beeldmateriaal in je berichten. Foto’s of video’s zorgen voor 2 keer meer engagement bij je volgers dan andere updates zonder foto of video. Facebook geeft daarnaast foto’s een hogere edgerank mee, dus probeer zoveel mogelijk foto’s te delen!

3. Creëer interacties

Als je alleen tekstberichten plaatst, zal al snel de aandacht van je fans verslappen. Plaats dus ook links, foto’s en video’s. Maar wil je echt reacties uitlokken, stel dan vragen, plaats een wedstrijd, ben creatief en stimuleer mensen in ieder geval om te reageren. Breng een gesprek op gang.

4. Relevante prijsvragen

Prijsvragen zijn prima, maar zorg er wel voor dat de prijs die je weggeeft ook relevant is voor jouw business zodat je ook de juiste doelgroep aantrekt. Wanneer je een gratis I-pad verloot kun je hiermee wel veel fans krijgen, maar deze haken waarschijnlijk af zodra de prijsvraag voorbij is.

5. Reageer op berichten van fans

Probeer snel, het liefst binnen 24 uur, te reageren op vragen die gesteld worden op het prikbord. Reageer als mensen de moeite nemen om een foto, opmerking, reactie of wat dan ook plaatsen. Al is het alleen maar met een bedankje of klik op de knop “vind ik leuk”. Hoe actiever je zelf reageert, hoe enthousiaster mensen worden om ambassadeur voor je bedrijf of merk te worden. En vergeet niet dat de updates van jouw pagina ook verschijnen in het nieuwsoverzicht van je fans!

6. Reageer op vragen en klachten

Reageer in ieder geval altijd op vragen en klachten. Anders voelen klanten zich niet serieus genomen wanneer je dat niet doet. Het kan je zelfs klanten kosten. Ook kunnen deze klachten een eigen leven gaan leiden omdat anderen zich er mee gaan bemoeien. Verwijder nooit reacties van je fans, ook geen negatieve uitlatingen, tenzij ze in strijd zijn met de huisregels die terug te vinden zijn op jouw pagina. Dit kan anders nog meer negatieve publiciteit veroorzaken want sociale media kunnen heel snel gaan. Iemand kan deze reactie al gezien hebben. Zorg dat je adequaat reageert.

7. Voeg mijlpalen toe

Je kunt je pagina verfraaien door mijlpalen toe te voegen. Op die manier maak je de geschiedenis van je bedrijf visueel en kun je jouw verhaal vertellen. Dit zijn gebeurtenissen in het bestaan van je organisatie waarop belangrijke zaken hebben plaatsgevonden. Denk aan de dag van oprichting, de opening van een nieuwe locatie of het 25 jarig bestaan. Natuurlijk voeg je bij iedere mijlpaal een foto van het moment toe.

8. Pin belangrijke berichten vast

Beheerders kunnen belangrijke berichten bovenaan je pagina vastpinnen. Dit bericht blijft dan 7 dagen bovenaan de timeline staan en schuift niet naar beneden bij nieuwe updates. Belangrijke berichten kunnen op die manier uitgelicht worden op de pagina. Vastpinnen doe je door op het potlood te klikken als je met je muis over het bericht beweegt en vervolgens te kiezen voor vastmaken aan bovenkant’.

9. Gebruik Apps 

Door Facebook apps, de thumbnails onder je omslagfoto, kun je jouw Facebook pagina uitbreiden met allerlei extra’s zoals een app voor jouw YouTube kanaal, een Pinterest of Twitter app, voor polls, speciale aanbiedingen en acties. Je kunt zelfs volledige webshops openen in Facebook. Je kunt apps zoeken in het App Center, maar dat zijn vooral games. De meeste zakelijke apps komen van externe ontwikkelaars.

10. Deel luchtige content

Mensen zitten graag op Facebook omdat hun vrienden hier ook zitten. En niet omdat het zo hip is, maar mensen vinden het fijn om met hun vrienden verbonden te zijn. Ze delen ervaringen, geven hun mening en wisselen interessante en leuke informatie uit. Mensen gebruiken Facebook voor hun ontspanning en niet in de eerste plaats om informatie te zoeken! Houd daar rekening mee met de content die je deelt.

En vergeet niet…

Facebook gaat over relaties, het gaat om de interactie tussen gebruikers. En of je nu op zoek bent naar nieuwe klanten of bestaande relaties wil onderhouden, een goede Facebook pagina kan je op de lange termijn een loyale en krachtige community van fans opleveren. Dit zijn jouw beste ambassadeurs, ze verspreiden je content en maken gratis promotie voor je. Als je hen aan je merk weet te binden met interessante content, zijn dit enthousiaste fans die je graag aanbevelen en bij je kopen.