Wat kunnen we leren van Project X - Haren?
In dit tijdperk van sociale media kan het bereik van een bericht enorm zijn. Het is mogelijk dat wanneer je één bericht op social media plaatst, er vervolgens een ware mediahype ontstaat. En dat kan heel snel gaan wanneer dit bericht door duizenden mensen geliked en geretweet wordt. En dan is het helemaal mooi als dit bericht ook opgepikt wordt door de televisie en kranten.
Social media is goede buzzactivator
Je organiseert een evenement en maakt ter promotie een evenement aan op Facebook. Dit bericht wordt via Twitter en andere sociale media verder over het net verspreid. Er worden zelfs filmpjes gemaakt over dit evenement, mensen gaan flyers uitdelen en de landelijke pers springt er bovenop. Er ontstaat een ware mediahype. Betere reclame kun je niet hebben. Het resultaat duizendenaanmeldingen voor dit evenement.
Een droom voor ieder bedrijf. Maar niet voor Merthe uit Haren die haar 16de verjaardagsfeestje in duigen ziet vallen. Merthe stuurt een uitnodiging voor haar feest. Ze doet dit door een evenement aan te maken op Facebook. Dit bericht komt onbedoeld niet alleen terecht bij haar vrienden, maar verspreid zich als een lopend vuurtje op internet. Het wordt omgedoopt tot project X – Haren en iedereen kent de afloop. Het is geen happy ending.
Wie zijn de belangrijkste beïnvloeders?
In dit geval gaat het natuurlijk om een minder leuke bijeenkomst die uitmondt in rellen en vernielingen. Daar zit niemand op te wachten. Onderzoek is nu dan ook gaande naar de schuldvraag. Is het de schuld van de overheid die niet goed heeft opgetreden of de uit de hand gelopen plannen voor een groot feest niet had moeten verbieden, maar er misschien maar beter gewoon een leuk evenement van had kunnen maken? Is het de schuld van de sociale media? Of hebben de traditionele media de hype rondom het feestje tot ongekende hoogte aangewakkerd?
De privacy instellingen van Facebook of andere sociale media zijn niet altijd logisch en doorgaans besteden mensen hier weinig aandacht aan. Merthe uit Haren is waarschijnlijk niet de enige die een evenement, in dit geval de uitnodiging voor haar 16de verjaardag, verkeerd plaatst op Facebook. Zij heeft dus wat mij betreft geen schuld aan de rellen en vernielingen in Haren. We communiceren nu eenmaal steeds vaker via dit communicatiekanaal.
Waarom is Project X – Haren zo’n mediahype geworden?
Niet ieder bericht op social media krijgt zoveel media aandacht. Waarom worden sommige berichten wel een ware media hype? Het is van te voren niet voorspelbaar welke berichten enorme buzz veroorzaken. Wel is het belangrijk dat zo’n bericht mensen bereikt die een grote invloed hebben, als autoriteit gezien worden of een groot netwerk hebben. Op deze manier kan zo’n bericht zich sowieso gemakkelijker viraal verspreiden.
Daarnaast zijn er nog een aantal algemene criteria waaraan berichten voldoen die zich viraal verspreiden:
1. Simpel
De boodschap zelf moet eenvoudig zijn en ook eenvoudig te verspreiden.
2. Onverwacht
Opmerkelijke en onconventionele gebeurtenissen (qua inhoud of vorm) vergroten de kans op verspreiding.
3. Juiste timing
Inspelen op de actualiteit of op een gebeurtenis.
4. Relevant
De boodschap moet herkenbaar zijn voor mensen. Ze moeten er zich mee kunnen identificeren.
5. Emotie
Ongebruikelijke of extreme gebeurtenissen zorgen voor een wauw-effect en maken emoties los. Dit versterkt het gevoel van dingen met elkaar te willen delen. Humor doet het altijd goed.
6. Nieuwswaardig
Het is een bijzonder verhaal wat daardoor veel media aandacht kreeg.
Projext X – Haren
Project X – Haren voldoet in ieder geval aan bovenstaande criteria. Een meisje wordt 16 en geeft een feestje. Daarvoor maakt ze een evenement aan op Facebook waar, onbedoeld, iedereen zich voor aan kan melden. Duizenden mensen pikken dit bericht op, melden zich massaal aan en verspreiden dit nieuws verder via social media. Er worden Facebook pagina’s aangemaakt, filmpjes op internet geplaatst en flyer acties gehouden. Het evenement wordt omgedoopd tot Projext X naar de gelijknamige film. Hierdoor ontstond een wauw-effect en een ware media hype.
Mijn zoon wordt binnenkort 16, maar ik denk dat het verstandig is om de uitnodigingen maar gewoon per post te versturen.