Waarom investeren in content marketing?

De term content marketing hoor je steeds vaker. Maar wat is het precies en hoe kunnen bedrijven hier hun voordeel mee doen? Met content marketing creëer en publiceer je waardevolle content met als doel een relatie aan te gaan en te onderhouden met bestaande of potentiële klanten. Je deelt jouw kennis in plaats van een verkoopverhaaltje. Waarom investeren in content marketing?

– Laatste update: 14 februari 2019 –

Behulpzame online content

De content moet op een geloofwaardige en aansprekende wijze antwoord geven op de vragen die de doelgroep heeft. Welke vragen krijg je vaak? Ga die beantwoorden in je content. Schrijf hier blogs over of maak een video. Door de juiste zoekwoorden op een effectieve manier te gebruiken, vergroot je de kans dat men jou vindt. Mensen gaan online op zoek naar informatie voordat ze een aankoop doen.

In plaats van het onder de aandacht brengen van je producten en diensten, publiceer je informatie waarmee zij iets kunnen, waar jouw doelgroep beter of slimmer van wordt. Je gaat geweldige content creëren en deze publiceren op plaatsen waar jouw doelgroep dit online zoekt. Zitten je ideale klanten op Facebook? Twitter? Of juist op YouTube?

Waarom investeren in content marketing?

Het is zaak dat je online vindbaar bent en dat er over je merk gesproken wordt. Klanten hebben behoefte aan informatie bij de besluitvorming van een aankoop. Ze gaan op zoek naar oplossingen, tips en klantverhalen. Dat geldt in de consumentenmarkt, maar zeker ook in de zakelijke markt.

  • Reclames zijn minder effectief – mensen besteden nauwelijks nog aandacht aan reclames. Je hebt nu veel meer mogelijkheden om met je doelgroep in contact te komen.
  • Klanten zoeken informatie online – voordat mensen iets kopen, oriënteren ze zich op internet. Klanten lezen blogs, reviews of raadplegen hun twittervolgers en Facebook vrienden om eerst meer informatie te verzamelen. Het is belangrijk dat ze je online tegenkomen.
  • Gemakkelijk en goedkoop – iedereen kan content online zetten met sociale media en reacties plaatsen. We zijn allemaal uitgevers van content. Je kunt klanten nu dus direct bereiken en zij kunnen ook rechtstreeks met jou praten.
  • Sympathieke vorm van marketing – je gaar klanten niet meer verstoren met ongevraagde reclameboodschappen, maar hen voorzien van nuttige informatie.

Content marketing is veel effectiever om de aandacht van je doelgroep te trekken. Met deze content speel je in op de zoektocht naar informatie in plaats van mensen ongevraagd te bestoken met commerciële berichten. Je zorgt ervoor dat jouw content goed vindbaar is en door interessante content aan te bieden die je expertise laat zien, toon je aan dat klanten bij jouw bedrijf aan het juiste adres zijn! En je hoeft niet steeds nieuwe content te bedenken. Je kunt je content ook hergebruiken.

Content vergroot je online zichtbaarheid

Mensen denken soms dat content marketing gratis is. Maar dat is niet waar, want het creëren en distribueren van content kost wel tijd, en tijd is geld. Het is in ieder geval een stuk goedkoper dan de traditionele marketingmethoden om aandacht in te kopen met televisiereclames, advertorials of internet banners. Bovendien ie het een stuk efficiënter en duurzamer.

  • De online content die je plaatst, blijft vindbaar op internet en werkt dus 24 uur per dag voor je, 365 dagen per jaar. Ook artikelen die je jaren geleden online hebt geplaatst, kan je nu nog klanten opleveren.
  • Daarnaast gaan anderen de content gratis voor je verspreiden. Ze sturen een interessant blog door naar mensen die je nog niet kent of delen je Facebook bericht met hun vrienden. Daarmee zetten ze de mond-tot-mondreclame in werking.
  • Goede content zorgt voor een betere online vindbaarheid en kan de doelgroep enthousiasmeren om zich in te schrijven voor je nieuwsbrief, jouw bedrijf op Twitter, Facebook of LinkedIn te gaan volgen en zich te verdiepen in jouw aanbod.

Tot slot

Content marketing is dus geen middel om je eigen producten of diensten te promoten, maar een manier om als organisatie of merk herkend te worden als deskundige op jouw vakgebied. Het is juist de kunst van communiceren met klanten en prospects zonder direct te verkopen. In plaats daarvan deel je tips, ideeën of praktijkcases, die je verpakt in de vorm van video’s, checklists, artikelen, tweets of Facebook updates.

Heb jij nog leuke tips over content die je online kunt delen? Vermeld deze dan in het reactieveld hieronder.

Pin voor later