Twitter is een waardevolle bron van informatie
Twitter is een waardevolle bron van informatie. Voor de nieuwste ontwikkelingen en primeurs kijk je niet meer op nieuwssites, maar je zoekt en volgt mensen op Twitter. Nieuws is vaak als eerste bekend op Twitter en ook de content van andere websites wordt hier veelvuldig gedeeld, zoals het laatste nieuws, evenementen, nieuwe blogartikelen en andere updates. Dit is een goede manier om je content onder de aandacht te brengen en levert meer bezoekers naar je website op.
Weet wat er speelt in je vakgebied
Met Twitter kun je mensen dus gemakkelijk op de hoogte houden van nieuwtjes, ontwikkelingen en andere wetenswaardigheden. En omgekeerd kun je natuurlijk ook heel eenvoudig bijblijven over actuele ontwikkelingen uit je branche of van concurrenten. Volg dus vooral je (potentiele) klanten, concurrenten en vakexperts zodat je weet wat er speelt. Op Twitter kan iedereen informatie met elkaar delen op een gemakkelijke en vaak leuke manier. De gesprekken zijn ‘real time’ dus je kunt een vraag stellen en krijgt vrijwel meteen reacties.
Twitter als specifieke zoekmachine
Twitter werkt eigenlijk op dezelfde wijze als online zoekmachines, maar met een specifieker doel. Als je wil weten wat de gedachten en meningen waren van de bezoekers van een evenement of popconcert van gisterenavond, kun je dat gewoon lezen op Twitter. Door de korte berichten is dit platform heel erg toegankelijk vanaf elke smartphone of tablet. Mensen delen hier dus gemakkelijk hun mening en daarmee is Twitter de thermometer van de maatschappij.
Twitter als bron van informatie
Wil je weten wat de gemoederen bezighoudt? Kijk gewoon wat er trending is op Twitter. En daarmee wordt Twitter dus steeds vaker gebruikt om te weten wat er speelt. Twitter is een waardevolle bron van informatie. Een goede plek dus om gevonden te worden en mee te doen aan discussies om te laten zien wat jouw expertise is. Als je Twitter inzet, houd dan rekening met de volgende zaken:
1. Creëer toegankelijke content
Creëer content die informatief en relevant is. Gebruik het niet als digitale reclamefolder, maar biedt toegevoegde waarde. En gebruik ook beeld want mensen willen content die gemakkelijk te consumeren is. Behalve foto’s, kun je nu ook video’s uploaden. Als je berichten van anderen deelt, geef dan ook aan waarom deze informatie zo waardevol is. Hoe vaker je tweet over onderwerpen die belangrijk of nuttig zijn voor je doelgroep, hoe groter de kans dat anderen jouw berichten gaan delen met hun volgers
2. Blijf actueel
Nieuws op social media in het algemeen, maar zeker op Twitter is al heel snel verouderd. Iets wat nu gebeurt, is morgen gewoon oud nieuws. Blijf dus up-to-date. Deel het laatste nieuws op een originele manier of probeer om de eerste te zijn om actueel nieuws te delen door het laatste nieuws te volgen op betrouwbare nieuwssites. Je kunt je abonneren op RSS-feeds van nieuwssites of sociaal netwerk om automatische nieuwe updates te ontvangen. Of stel Google Alerts in op een relevant zoekwoord.
3. Focus op mobiel gebruik
Mobiel gebruik wordt steeds belangrijker voor alle website, en dus ook voor Twitter. Meer dan 70 procent van alle twitteraars gebruikt Twitter via hun smartphone of tablet. De kans is dus groot dat mensen je content bekijken op een mobiel apparaat. Houdt hier rekening mee dat de content die je deelt dus makkelijk te lezen is op een mobiel. Mensen lezen daar geen ellenlange teksten.
4. Gebruik hashtags
Op Twitter kun je hashtags gebruiken om content over een bepaald onderwerp of evenementen te markeren. Op die manier kunnen mensen die daarin geïnteresseerd zijn deze content gemakkelijker vinden of daarover met elkaar discussiëren. Gebruik dus zelf ook relevante hashtags als je je mengt in een gesprek of zodat mensen je tweets gemakkelijk kunnen vinden als ze op zoek zijn naar jouw onderwerp van expertise.
5. Gebruik Twitter als onderzoek tool
Gebruik Twitter om meer inzichten over je eigen content te vinden. Welke content wordt veel gedeeld en vinden mensen interessant? Maar je kunt het ook gebruiken voor onderzoek, bijvoorbeeld voor content creatie. Waar praten mensen over en wat leeft er? Onderzoek en vind trends, influencers of hot topics uit jouw vakgebied. En wil je niet dat concurrenten weten dat je hen volgt, maak dan gebruik van Twitter lijsten.
Meer Twitter tips?
Kijk dan eens op deze pagina voor een handig overzicht met tips over Twitter.