Tweet model van Twitter

Waarom heeft Heineken niet meer volgers op Twitter? Omdat er geen enkele interactie is met hun volgers. Heineken gebruikt Twitter alleen maar om te zenden. Ga gewoon twitteren en als je een fout maakt dan ‘fix it afterwards’ was het advies van Claire Díaz-Ortiz, manager social innovations bij het Amerikaanse Twitter tijdens Social Media in 1 Day.

Wat is een goede tweet

Claire Díaz-Ortiz, is auteur van de boeken ‘Twitter for Good’ en ‘Twitter for Business’. Ze heeft zelf ruim 328.000 volgers op Twitter. Volgens het Amerikaanse blad Wired is het Claire die de Paus aan het twitteren heeft gekregen. Over innovaties wilde Claire niks vertellen. Wel over hoe bedrijven Twitter zo optimaal mogelijk kunnen inzetten. Dit deed ze aan de hand van haar TWEET model: Target, Write, Engage, Explore en Track. Met dit model zorg je ervoor dat je een goede tweet maakt.

Target

Bedrijven moeten eerst bepalen wat ze willen uitdragen op Twitter. Wil je anderen informeren, je persoonlijke kant laten zien of juist een extra service kanaal bieden? Wanneer je dat helder hebt dan is het gewoon een kwestie van doen.

Claire verwees naar South West Airlines, die bij hun communicatie bewust kiezen voor humor. Warenhuis WalMart gaat op Twitter voor een persoonlijke aanpak. En Dell gebruikt Twitter voor hun klantenservice.

Write

Wanneer je een keer een foutje maakt, los het dan zo snel mogelijk op. Mensen begrijpen wel dat iedereen wel eens een foutje maakt en je laat daarmee juist zien dat je menselijk bent. Dit geldt ook voor bedrijven. Of je nu twittert als bedrijf of als medewerker van een bedrijf, ben persoonlijk.

Maak zelf content. Ga niet alleen maar anderen retweeten. Slechts 20% van al je tweets zouden uit retweets mogen bestaan. En houdt er rekening mee dat mensen op Twitter vaak op zoek zijn naar informatie of inspiratie.

Engage

Ga een dialoog aan met je volgers. Stel vragen en help mensen. Door interactie aan te gaan, zal het aantal volgers vanzelf toenemen. Maar bouw vooral relaties op met mensen op Twitter.

Gebruik Twitter niet alleen als zendmedium zoals Heineken doet. Veel bedrijven gebruiken het alleen voor push marketingboodschappen. Van de 7 tweets zouden er slechts 3 over jezelf mogen gaan om een blog, cursus of iets anders te promoten.

Explore

Zoek op Twitter naar mensen die zakelijk gezien interessant voor je kunnen zijn. Dit kunnen klanten zijn, maar ook influencers. Bekijk met wie je in contact wil komen en plaats hen in een lijst.

De volgende stap is dat je de interactie met hen zoekt. Je kunt hun berichten retweeten of kijk eens waar je aan kunt haken op een gesprek. Op deze manier kun je een relatie opbouwen met deze personen.

Track

Belangrijk is dat bedrijven ook constant blijven monitoren om te weten wat er over je bedrijf gezegd wordt. Zo kun je snel reageren en interactive aangaan. Bouw relaties op met je klanten.

Maar blijf ook constant evalueren. Bereik je jouw doelen met Twitter? Wat zijn voor jou de beste momenten om te twitteren. Wanneer zijn jouw volgers actief op Twitter?

Meer Twitter tips?

Kijk dan eens op deze pagina voor een handig overzicht met tips over Twitter.