Trek de aandacht met een Facebook advertentie
In Nederland zijn er inmiddels al 9 miljoen Facebook gebruikers die elke dag online zijn. Het gaat op Facebook om relaties opbouwen, maar dan moet je wel eerst de aandacht weten te trekken van mensen. Want pas als mensen je volgen op Facebook, kun je met hen in gesprek blijven, je verhaal vertellen en laten weten wat je doet. Adverteren kan dus een handig hulpmiddel zijn om je pagina onder de aandacht te brengen en meer fans te krijgen.
Eerder schreef ik al dat het op Facebook gaat om de kampvuurverhalen, en dat adverteren vergelijkbaar is met vuurwerk. Je bereikt een kort ‘wow-effect’, maar je moet wel steeds duurdere vuurpijlen kopen om indruk te blijven maken en de aandacht vast te houden. De content is belangrijk zodat mensen graag fan van je pagina blijven, maar je kunt wel iets opvallends doen om aandacht te trekken.
Advertentiemogelijkheden op Facebook
Je hebt heel veel advertentiemogelijkheden op Facebook en wat je inzet is natuurlijk afhankelijk van de doelstelling. Zo heb je de volgende mogelijkheden:
bron: SEO shop
Creatieve manieren om Facebook Ads in te zetten
Maak gebruik van je eigen klantenbestand. Met de optie ‘aangepaste doelgroepen’ (custom audience) is het mogelijk om een eigen targetpubliek te maken. Je doet dit door een lijst met e-mailadressen, telefoonnummers of Facebook ID’s te uploaden. Deze gegevens worden vervolgens gekoppeld aan bestaande Facebookprofielen. Ondernemers hebben vaak al klantenbestanden van duizenden e-mailadressen.
Je kunt je advertentie dus laten zien aan mensen die geïnteresseerd zijn in jouw producten. Of gebruik de advertentie om mensen te bereiken die je nieuwsbrief nog niet ontvangen of die nog geen fan zijn van je Facebookpagina. Ook kun je met deze optie een vergelijkbare doelgroep maken. Je hebt dus de mogelijkheid om je doelgroep heel klein te maken en je kunt je zelfs richten op één persoon. En omdat je alleen betaalt voor de vertoningen of kliks, ga je zo veel slimmer om met je advertentiebudget.
Voordelen van Facebook Ads
Het voordeel van Facebook Ads is dat je heel specifiek kunt targeten op specifieke demografische gegevens en interesses. Facebook heeft namelijk heel veel gegevens van alle gebruikers. En een ander groot voordeel is dat de sociale context getoond wordt. Bij een advertentie zie je ook wie van jouw vrienden je pagina al leuk vindt. En als een vriend het leuk vindt, schept dat meteen vertrouwen. Een vorm van sociale advertising.
Facebook Ads of Google AdWords?
Facebook Ads en Google Adwords kunnen elkaar ook aanvullen en versterken. Bij Google Adwords laat je jouw advertentie zien aan iemand die actief op zoek is naar jouw product. Als iemand googled op Adidas sportschoenen, kun je een advertentie laten zien van de Adidas sportschoenen in je webshop.
Bij Facebook laat je de advertentie zien aan mensen die Adidas leuk vinden of die voldoen aan het profiel van je doelgroep dus bijvoorbeeld vrouwen tussen de 24 en 30 jaar die van hardlopen houden. En deze advertentie laat hen meteen zien wie van hun vrienden al fan is van jouw webshop op Facebook.
Targeting mogelijkheden van Facebook Ads
De kracht van advertenties op Facebook is dat Facebook heel veel informatie heeft van de gebruikers. Niet alleen de gegevens die je zelf invult zoals leeftijd, geslacht, woonplaats, hobby’s etc. Maar Facebook kent ook je interesses door alle pagina’s die je leuk vindt. Hoe beter je jouw doelgroep kent, hoe specifieker je kunt targeten. Je kunt je advertentie dan aan een kleine doelgroep tonen, maar dit zijn wel de juiste mensen. Hierdoor ga je veel effectiever om met je advertentiebudget want je betaalt alleen voor kliks of vertoningen binnen een heel specifieke doelgroep.
Welke CPM, CTR en conversie ratio kun je verwachten?
Dat is moeilijk te zeggen. Wat voor de een werkt, hoeft voor een ander nog niet te werken. CTR en CPM zijn sowieso niet heilig want je wil alleen dat potentiële klanten de advertentie ook te zien krijgen en hierop klikken. Goed targeten is heel belangrijk en daarvoor moet je je doelgroep dus heel goed kennen. Hoe beter je je doelgroep kent, hoe beter de conversie ratio. Welke teksten spreken hen aan zodat ze ook op je advertentie klikken? Wat voor soort beelden spreekt hen aan?
Design en call-to-action van advertentie
Probeer op te vallen en het geijkte patroon te onderbreken door iets anders te doen. Beeld is heel belangrijk op Facebook. Zorg dat je afbeelding opvalt door gebruik te maken van felle kleuren, een schuine afbeelding of met een opvallende rand. Zorg ook dat de tekst je doelgroep echt aanspreekt en voeg eventueel schaarste toe zoals: eenmalige aanbieding, alleen via Facebook te verkrijgen, laatste dag of op = op. Maak in ieder geval meerdere versies aan van een advertentie en testen wat het beste werkt.
Geschikt voor mobiel
Tegenwoordig bezoekt al meer dan 65% van de gebruikers Facebook vooral via hun mobiel, en dit mobiele gebruik neemt alleen maar toe. Een advertentie moet dus in ieder geval geschikt zijn voor mobiel gebruik.
Steeds meer bedrijven zetten Facebookmarketing in. En omdat er zo veel berichten op Facebook geplaatst worden, maakt Facebook hierin een selectie voor de gebruikers. Adverteren wordt dus steeds belangrijker omdat het organisch bereik steeds kleiner wordt. Van alle 100 mensen die fan zijn van je Facebookpagina, zien er nog slechts 6 je bericht. Door te adverteren, kun je dit bereik vergroten. Met een goede targeting en door te testen kun je met een klein budget, optimale resultaten behalen!