Veelgemaakte social media fouten die je beter kunt voorkomen

Social media zijn krachtige kanalen voor de promotie van jouw bedrijf en het contact met jouw klanten, maar dan moet je het wel op de juiste manier inzetten. En daar gaat het vaak mis. In dit artikel bespreek ik een aantal veelgemaakte social media fouten én hoe je deze eenvoudig kunt voorkomen.

– Laatste update 8 juli 2021 –

1. Niet consistent posten

Alleen als je consistent waardevolle content deelt blijf je onder de aandacht want uit het oog, is uit het hart. Het heeft geen zin om de ene keer heel veel te posten (als je een promotie hebt) en dan wekenlang niks van je te laten horen.

Vaak komt dat omdat je niet goed weten welke content interessant is om te delen. Of omdat je helemaal geen inspiratie hebt. Maar je hebt meer te vertellen dan je denkt!

2. Alleen maar zenden

Veel te veel bedrijven zetten social media alleen maar in als zendkanalen. Ze denken als ik maar hard genoeg roep tegen zoveel mogelijk mensen dan levert me dat uiteindelijk klanten op. En ze zien het alleen als een digitale reclamefolder.

En tuurlijk moet je jezelf promoten want als mensen niet weten wat je te bieden hebt, kunnen ze ook niet voor jou kiezen. Maar over het algemeen zitten mensen op social media om te connecten met anderen en niet om iets verkocht te worden.

3. Willekeurig maar wat posten

Een andere grote fout is maar ‘gewoon’ iets posten om onder de aandacht te blijven, maar dan zet je het niet strategisch in. Het misverstand is ‘social media zijn toch gratis’, maar het kost wel jouw kostbare tijd dus het is helemaal niet gratis 😉

Het is goed om een plan te hebben zodat je precies weet welke content je het beste kunt delen. Je gaat mensen opwarmen voor een promotie en dan heeft het geen zin om maar willekeurig wat te posten. En met een plan doe je het ook consistent en kun je die content alvast voorbereiden.

4. Niet weten voor wie je die content maakt

Je maakt de content voor je volgers. Je wilt dat zij er aandacht aan besteden. En tuurlijk bepaal jezelf het kader. Je bepaalt wat je wel en niet deelt, en als het goed is heb je ook een doel met je social media content en ga je niet maar lukraak wat posten en HOPEN dat je jouw ideale klanten bereikt.

Daarom moet jij je ideale klanten heel goed kennen. Natuurlijk moet je weten waar ze online uithangen zodat je ze ook kunt bereiken, maar ook wat hun interesses zijn. Welke content vinden ze interessant, wat houd hen bezig?

5. Niet persoonlijk genoeg zijn

Vaak is het angst van wat zullen anderen wel niet van mij denken? Maar laat vooral zien dat er mensen achter de knoppen zitten want mensen doen zaken met mensen. En ook als bedrijf kun je het persoonlijk maken.

Mensen doen zaken met mensen die ze kennen en aardig vinden en social media zijn mooie kanalen om deze connecties op te bouwen en meer van je persoonlijkheid te laten zien. Als je alleen berichten verspreid over nieuwe producten en aankomende acties, dan wordt dat snel gezien als opdringerig en promotioneel. Dan haken mensen af.

Leestip:

Hoe voorkom je deze social media fouten?

En je kunt deze veelgemaakte social media fouten gemakkelijk voorkomen. Werk met een plan zodat je het strategisch inzet en focus vooral op interactie.

Maak een plan

Allereerst maak een social media plan zodat je het ook strategisch inzet (en je dus een hoop tijd en stress bespaart). Als je weet welke content je wilt maken, kun je deze voorbereiden en alvast inplannen. Kun je hier hulp bij gebruiken? Check dan mijn Social Media Succes Training.

Focus op interactie

En ten tweede focus vooral op interactie. Deze conversaties zorgen namelijk voor meer bereik en impact van je berichten. Plus het hele punt van social media is om sociaal te zijn. Je wilt relaties opbouwen met jouw volgers en hen beter leren kennen zodat je weet met welke content en aanbod je hen het beste helpt.

Waarom is interactie belangrijk

Het is dus goed om je te focussen op interactie op social media. Dit zorgt voor meer volgers en helpt je om een community te bouwen van trouwe fans en volgers. En wie wil dat nou niet?! Dit zijn je potentiële klanten.

Met die interactie bouw je een band op met mensen (en mensen doen zaken met mensen) maar die interactie is ook belangrijk voor de algoritmes.

Als mensen reageren op jouw berichten dan doet dat 3 geweldige dingen:

  • Dit laat de social media platformen weten dat dit interessante content is waardoor ze jouw berichten aan meer mensen in hun tijdlijn laten zien.
  • Doordat je gesprekken hebt met je volgers bouw je steeds warmere relaties met hen op en leer je hen steeds beter kennen.
  • Anderen zien dat mensen jouw content interessant vinden (dit is social proof). Hierdoor bekijken ze wat je deelt en is de kans groot dat ze jou ook gaan volgen.

Een gesprek starten op social media is dus een win-win voor iedereen.

Jij bouwt warme relaties op met de mensen die je al volgen én je bereikt meer nieuwe mensen.

Reageer op berichten van anderen

Meestal betekent het dat je zelf zo’n gesprek met je volgers op gang moet brengen. En dat betekent ook zelf reageren op berichten van anderen. En dan bedoel ik niet met alleen maar een duimpje of een hartje.

Want ga jezelf maar na. Als je iets post op Instagram en 100 mensen vinden dat bericht leuk dan weet je waarschijnlijk niet wie die 100 mensen zijn. Maar die paar mensen die de moeite nemen om een doordachte reactie (van meer dan 4 woorden) achter te laten, weet je wel wie dat zijn.

Focus 5 regel

Scrol jij vaak door je tijdlijn maar reageer je nauwelijks? Waardoor je dus bovenstaande social media fouten maakt? En wil je dit vermijden?

Onthoud dan: don’t stalk unless you talk.

Vind je het lastig om sociaal te zijn omdat je het druk hebt? Dus wil je snel iets posten en dan weer door naar de volgende taak op je to do lijstje? Dat begrijp ik. Zelf heb ik het ook druk en ben ook weleens geneigd om even snel iets te posten op social media 😉

Daarom hanteer ik voor mezelf altijd de focus 5 regel.

Wat betekent dit? Plan 5 minuten extra in en reageer dan op berichten van anderen. Dus voordat ik iets post op Instagram, reageer ik op 5 berichten van anderen. En voordat ik iets post op Linkedin, reageer ik eerst op 5 berichten van anderen.

Dus ga niet alleen maar door je tijdlijn scrollen maar ga vooral ook reageren. Hierdoor breng jij je onder de aandacht bij anderen (en ook hun volgers lezen mee!)  Zo bouw je relaties op. En je wordt ook nog eens beloond door de algoritmes waardoor meer mensen je posts te zien krijgen.

Dus ga jij dit toepassen? Let me know!

Serieus aan de slag met social media?

Wil je deze social media fouten voorkomen? Weet je soms niet wat je kunt posten op social media? Of ben je wel actief, maar levert het je nauwelijks reacties, en al helemaal geen klanten op? In deze training leer je hoe je simpel en snel social media content maakt die mensen raakt zodat deze veel likes en reacties oplevert, iedere keer weer.

Social media content die opvalt en die je uiteindelijk klanten oplevert.

Social media worden vaak nog ingezet als zendkanalen of om maar willekeurig wat te posten om onder de aandacht te blijven, maar dat levert geen klanten op. Als je jezelf meer wilt laten zien op social media en minder stress wilt als het gaat om sociale media maar je weet niet precies hoe?

Dan is deze social media succes training wat voor jou!

Vind je dit interessant? Pin voor later!