Social media content planning: bespaar tijd en stress
Vind je dat social media je te veel tijd kost? Bedenk jij je social media berichten ad hoc of werk jij met een social media planning? Met zo’n planning maak je het jezelf namelijk een stuk gemakkelijker. In dit artikel geef ik je een aantal tips voor een goede social media content planning.
– laatst bijgewerkt 13 juli 2021 –
Slim aan de slag met een social media plan?
Social media kunnen soms best overweldigend zijn. Je weet dat het er tegenwoordig nu eenmaal bij hoort om jezelf zichtbaar te maken en om relaties op te bouwen met je ideale klanten. We brengen nu eenmaal veel tijd door op social media. Maar het kost een hoop tijd om continu berichten te bedenken.
Dus hoe kun je social media slimmer inzetten?
Wat kun je doen om consistent te posten op social media en meer fans of volgers op te bouwen? Als je regelmatig iets plaatst, blijf je onder de aandacht en trek je meer bezoekers naar je website wat meer inschrijvingen en meer verkopen betekent. Dat lukt je alleen maar als je werkt met een social media planning.
#1 Maak een social media content planning
Als je met een social media planning werkt, kun je jouw content voorbereiden en inplannen. Dat scheelt en hoop stress 😉 Je hoeft dan niet ter plekke nog even snel te bedenken wat je nu weer gaat plaatsen op social media. Bovendien denk je er dan bewuster over na. Het heeft geen zin om maar content te plaatsen om te plaatsen.
Vooraf ga je dus nadenken wat je gaat posten op social media. En dit is natuurlijk afhankelijk van je doelen. Wat wil je bereiken met je social media inzet? Wil je meer naamsbekendheid, interactie of conversies? Wat staat er op je agenda de komende weken? Heb je een lancering, organiseer je een evenement of spreek je op een congres?
- Het is dus handig om een social media planning te maken.
- Dan bedenk je vooraf welke content je gaat plaatsen op social media.
- Maak een overzicht in Excel, Google sheets of schaf mijn Social Media Boost aan.
- Dan weet je wat je gaat plaatsen en kun je deze content voorbereiden.
#2 Gebruik content categorieën
Je kunt niet steeds hetzelfde posten op social media. Dan wordt het saai en niet erg boeiend. Als je Instagram alleen gebruikt om je blogs te promoten dan gebruik je social media alleen om te zenden en ben je niet erg interessant om te volgen. Social media zijn mooie kanalen om relaties op te bouwen, wat meer van je persoonlijkheid te laten zien en mensen een kijkje achter de schermen te geven. Daardoor leren mensen je kennen en bouw je een gunfactor op.
- Als je een quote plaatst werkt dat goed voor de interactie. Mensen kunnen dit gemakkelijk delen en hierop reageren, maar dit levert je niet direct bezoekers op je website op.
- Je hebt verschillende soorten content nodig die allemaal een ander doel hebben. Content om te connecten, om je persoonlijkheid te laten zien en ook om je aanbod onder de aandacht te brengen.
Door te werken met content categorieën, maak je het jezelf een stuk gemakkelijker. Als je weet dat je iedere week een quote wil plaatsen, een video of een tip van de week. dan kun je deze content alvast voorbereiden. Door te werken met verschillende categorieën zorg je voor een goede mix, maar maak je het jezelf ook gemakkelijk om te bedenken wat je gaat plaatsen op social media.
#3 Social media content batchen
Door te werken met vaste content categorieën kun je jouw content gaan batchen. Als jij je content ter plekke bedenkt, levert het niet alleen een hoop stress en frustratie op om op het laatste moment te bedenken wat je gaat plaatsen op social media, maar post je ook niet consistent.
- Daarom is het goed om je content te batchen. Dan maak je in één keer een hoop quotes, tips of video’s.
- Als je dan toch inspiratie aan het zoeken bent voor een quote, waarom zou je dan niet meteen meerdere quotes maken?
- En als je toch je haar en make-up gedaan hebt voor een video, waarom neem je dan niet meteen vier of vijf video’s op? Dan ben je klaar voor de komende maand.
Werk een week vooruit, een maand of een kwartaal. Maak een bibliotheek aan voor al je content categorieën. Dan heb je het grootste deel van je content al klaar. Als je dat doet valt er een last van je schouders want dan heb je al een voorraadje en hoef je je social media berichten alleen nog maar te publiceren.
Tussendoor kun je dan altijd nog spontaan berichten bedenken voor Instagram, Facebook, Pinterest of Linkedin, maar dan heb je het grootste deel van je social media berichten al klaar! Hierdoor kun je dus consistent berichten plaatsen op social media.
Leestip:
#4 Plan je social media berichten in
Vind je het lastig om iedere dag iets te plaatsen op social media? Kost het je teveel tijd? Dan helpt het als je het gros van jouw social media berichten van tevoren inplant. Dan weet je zeker dat het ook gebeurt.
Als je werkt met content categorieën en je content voorbereid, dan kun je deze ook alvast inplannen. Dan weet je zeker dat je het ook plaatst, ook als je het druk hebt met andere dingen of op vakantie bent. Daardoor blijf je dus onder de aandacht. Tussendoor kun je dan altijd nog spontaan berichten plaatsen op Facebook, Instagram of Twitter, maar dan post je in ieder geval consistent.
Stel dat je op maandag een tip van de dag deelt, op woensdag een quote en op donderdag een nieuwe video. Dan kun je deze content alvast voorbereiden en inplannen.
En dat kan nieuwe content zijn, maar ook oude content. Je kunt dingen rustig hergebruiken of meerdere keren plaatsen (met een andere tekst en andere foto). Je hoeft niet steeds iets nieuws te bedenken. Er zijn veel tools waarmee je jouw social media berichten in kunt plannen. Daardoor blijf je consistent, en dus onder de aandacht, en krijg je meer fans en volgers.
Social media kalender
Wil jij serieus aan de slag met je social media planning? Met mijn Social Media Boost krijg je al voor iedere dag een kant en klaar social media bericht die je gemakkelijk kunt aanpassen aan jouw stijl en voorkeur. Hiermee bespaar je dus een hoop tijd!
Werk jij al met een social media content planning?
Pin voor later