Social media content kalender maken in 3 simpele stappen

Werk jij al met een social media content kalender? Of plaats jij al je berichten ad hoc? Vind je het lastig om iedere keer weer content te bedenken? Om te verzinnen wat je op social media kunt plaatsen? Dan is het handig om met een social media content kalender te werken.

Zo’n content kalender maken is niet moeilijk. Dat kun je gemakkelijk zelf, en in dit artikel leg ik je uit hoe je zelf snel en simpel zo’n social media content kalender maakt.

Waarom een social media content kalender?

Het is handig om een planning te maken zodat je ook regelmatig iets op je social media kanalen plaatst. Zo blijf je onder de aandacht van jouw volgers en ideale klanten (want uit het oog is uit het hart). Zelfs als je het druk hebt, op vakantie bent of gewoon even totaal geen inspiratie hebt.

En natuurlijk blijft er nog genoeg ruimte voor spontane berichten. Maar door je social media content vooraf in te plannen, weet je dat je regelmatig iets op je social media kanalen plaatst. En je bent er ook bewuster mee bezig waardoor je meer impact hebt met je updates.

Allereerst waarom zou je zo’n social media content kalender maken? Dat kost toch ook weer tijd!

Ja, het kost inderdaad tijd om een content kalender te maken, maar het levert je wel een aantal voordelen op zodat je uiteindelijk veel efficiënter werkt, en je dus een hoop tijd en stress bespaart.

Geen content inspiratie?

Hieronder leg ik uit hoe je zelf heel eenvoudig en social media content kalender maakt, maar vind je het dan nog steeds lastig om te bedenken welke berichten je kunt plaatsen? Heb je helemaal geen content inspiratie?

Je kunt ook mijn kant en klare social media kalender aanschaffen zodat er al voor iedere dag een bericht voor je klaar staat.

En deze kalender kun je ook nog eens heel gemakkelijk aanpassen aan jouw eigen bedrijf en aan jouw wensen zodat jij jouw eigen persoonlijke social media content kalender hebt.

Voordelen van een content kalender

Een social media kalender biedt houvast en structuur. En waarschijnlijk heb je het al druk genoeg en genoeg taken op je bordje…dus dan is een beetje structuur wel prettig! Maar je kunt ook je social media berichten alvast voorbereiden (waardoor ze beter worden) en inplannen.

Dit bespaart je dus een hoop tijd en stress.

Zo’n social media kalender heeft een aantal voordelen.

#1 Consistent posten: Het is goed om regelmatig iets op social media te posten, het liefst dagelijks. Als mensen regelmatig iets van je horen of zien, blijf je onder de aandacht want uit het oog is uit het hart.

#2 Goed overzicht: een content kalender geeft je een mooi overzicht wat er moet gebeuren. Heb je een promotie op de planning staan of een leuke Moederdag actie? Welke content kun je alvast voorbereiden en inplannen?

#3 Betere berichten: een spelfoutje is zo gemaakt. Maar zo’n planning dwingt je om vooruit te denken over de inhoud van je bericht. Hierdoor kun je content maken die jouw ideale klanten ook echt aanspreekt, waardoor je meer interactie krijgt. Dat is weer goed voor het algoritme waardoor meer mensen jouw berichten zien.

#4 Tijd besparen: als je weet welke content je wilt plaatsen, kun je deze alvast voorbereiden. Je kunt al je quotes in één keer maken of meteen vier video’s opnemen. Door je content te batchen, zit je in de flow, maak je betere content en werk je veel efficiënter.

#5 Geen last minute stress: Je bespaart een hoop stress als je altijd content op de plank hebt liggen. Dit geeft je houvast omdat je precies weet wat je wanneer online plaatst. Dus geen stress omdat je nog even snel een foto voor Instagram moet maken of die Facebook video moet opnemen.

#6 Berichten inplannen: als je jouw content vooraf maakt, kun je deze ook klaarzetten en alvast automatisch inplannen op verschillende kanalen. Zo weet je zeker dat je regelmatig iets plaatst, ook als je geen inspiratie hebt, het druk hebt of lekker op vakantie bent.

Content kalender maken

Mocht je niet precies weten wat een social media content kalender is? Dit is een overzicht waarin je bijhoudt welke social media berichten je waar en wanneer plaatst. Dus eigenlijk gewoon een agenda maar dan voor je social media berichten 😉

Het is handig om zo’n planning te maken zodat je consistent berichten plaats op social media. Het geeft rust.

Je hebt een goed overzicht wat je wanneer moet doen en het bespaart je een hoop tijd en stress.

Er zijn allerlei tools die je kunt gebruiken, maar je kunt ook gemakkelijk zelf een social media kalender maken. Gebruik Excel, Google spreadsheet of Google Calendar om zo’n kalender te maken. Of gebruik gewoon een papieren versie als je dat prettiger vindt .

  • Stap 1: Plan eerst je eigen content en promoties in. Heb je bepaalde promoties? Een evenement of lancering van je online programma? Wanneer wil je dit delen? Zet dat als eerste in jouw kalender.
  • Stap 2: Vervolgens plan je interessante (feest)dagen in waar je aandacht aan wil besteden. Gebruik hiervoor een issuekalender of inhaakkalender.
  • Stap 3: En tot slot vul je jouw kalender aan met een mix van verschillende soorten berichten. Ga niet alleen jezelf promoten, maar stel ook vragen en deel ook eens wat persoonlijke content.

Zo’n content kalender geeft je houvast. Zo weet je altijd ideeën wat je kunt plaatsen op social media. En natuurlijk is dit slechts een planning. Je kunt dit altijd aanpassen en er is nog genoeg ruimte om iets spontaan iets te posten. Als je wil inspringen op actuele trends of gewoon een leuk inzicht wil delen.

Kant en klare social media kalender

Wil je het jezelf helemaal gemakkelijk maken. Dan kun je ook gebruik maken van mijn kant en klare social media kalender. Ik heb iedere dag al een social media bericht voor je ingepland.

En bovendien zijn deze berichten een goede mix van verschillende soorten content die je expertise laten zien, jouw persoonlijkheid, promoties en die zorgen voor interactie.

Je wil namelijk met je berichten voldoen aan de 3 E’s: Educate, Engage en Entertain om te voorkomen dat je alleen maar de link naar je eigen blog en promoties aan het delen bent. Daar bouw je geen relaties mee op en gaat ook niemand je wat gunnen. Het gaat juist echt om die connectie te maken met je ideale klanten zodat ze je leren kennen, weten wat je te bieden hebt maar je ook wat gaan gunnen.

En behalve deze kant en klare planning, krijg je ook nog eens een aantal trainingsvideo’s waardoor je nog betere social media content kunt maken.

 

Dan wil k nog twee aanvullende tips met je delen.

Werk met content categorieën

Je kunt het jezelf nog gemakkelijker maken door te werken met vaste content categorieën. Denk daarbij aan quotes, praktische tips, video’s, promoties, kijkje achter de schermen. Maar denk bijvoorbeeld ook eens aan: Maandag motivatie dag of woensdag weetjes. Dan deel je dus op iedere maandag een motivatie tip om een connectie te maken, en iedere woensdag een tip over jouw onderwerp waardoor je jouw expertise laat zien.

Dit maakt het voor jou eenvoudiger om ideeën te bedenken. Want als je weet dat je iedere maandag een motivatie quote wil delen dan kun je in een verloren uurtje 20 quotes verzamelen, zodat je een voorraadje hebt en voorlopig vooruit kunt.

Maar ook voor je volgers is het prettig. Ze gaan hier op een gegeven moment op rekenen en kijken er naar uit. Het kan zelfs een reden zijn om je te volgen.

Meer social media tips?

Social media berichten automatisch inplannen

Als je jouw berichten van tevoren maakt, kun je ze ook al automatisch inplannen. Je kunt gebruik maken van gratis tools als Hootsuite, Buffer of Later. Lees hier meer over deze gratis social media plannings tools.

Zo weet je ook dat je iedere week iets plaatst op social media. Dan kun je daarnaast altijd nog spontaan iets posten, maar dan weet je dat er een aantal berichten automatisch gepost worden.

Zelf plan ik meestal aan het begin van de week tijd in om mijn weekplanning te maken en mijn berichten voor de komende in te plannen. Ik vind het niet prettig om te lang vooruit te werken (tenzij ik op vakantie ga). Dan pak ik mijn social media content planning erbij en kijk welke berichten ik voor die week in ga plannen.

Op maandag is dus mijn vaste content creatie moment. Dan pak ik mijn social media kalender erbij en kijk ik wat er op de planning staat. Vervolgens maak ik mijn berichten en plan deze in met de tools die ik hierboven genoemd. Behalve mijn Facebook updates. Die plan ik rechtstreeks in op Facebook, dat is beter voor het algoritme.

Starten met een social media kalender

Werk jij nog niet met een social media content kalender? Dan is nu het moment om daar wel mee te beginnen. In het begin kan het even wennen zijn, maar hierdoor ga je uiteindelijk veel tijd en stress besparen terwijl je berichten alleen maar beter worden. En vind  je het lastig dan kun je altijd mijn social media kalender gebruiken 😉

Maak jij al gebruik van een social media kalender? Of plan jij al je berichten ad hoc in? 

Vind je dit interessant? Pin voor later!