61 Social media content ideeën die je volgers geweldig vinden

Heb je soms gewoon helemaal geen content inspiratie? Vind je het lastig om iedere keer weer te bedenken wat je nu weer kunt posten op social media? Hieronder ga ik een aantal tips delen zodat je nooit meer zonder social media content ideeën zit. Want social media content bedenken kan best lastig en tijdrovend zijn.

– Laatste update 2 juli 2021 –

Social media content ideeën

Social media lijken zo gemakkelijk, maar als je dan klaar zit om iets te plaatsen wordt het ineens een stuk lastiger 😉 Het kan soms zelfs overweldigend zijn om iedere keer weer originele social media content ideeën te bedenken. Je weet dat het goed is om regelmatig iets te posten. Maar wat dan? Hoe bedenk

Als je soms worstelt met social media content ideeën, blijf dan vooral verder lezen. Ik heb een lijst met social media content ideeën gemaakt over wat je kunt plaatsen op social media. Ik heb zelfs een gratis checklist met social media content ideeën die je kunt downloaden en bij je laptop bewaren.

Dus geen smoesjes meer dat je geen inspiratie hebt.

Voor wie zijn deze social media content ideeën?

Deze social media content ideeën werken voor ieder soort bedrijf. Of je nu een financieel adviseur bent die vooral actief is op Linkedin of een kindercoach die vooral actief is op Instagram. Natuurlijk moet je de content nog aanpassen aan je eigen merk en jouw ideale klanten. Maar bijna alle ideeën kun je toepassen voor jouw unieke bedrijf.

Maar voordat ik deze content ideeën deel nog even dit…

#1 Focus op 1 of 2 kanalen

Deze social media content ideeën werken voor alle social media kanalen maar het is goed om je te focussen op 1 of 2 kanalen. Dan kun je daar ook al je aandacht op focussen en houd je nog tijd over voor je andere taken in je bedrijf. En natuurlijk kies je het kanaal dat je leuk vindt én waar je ideale klanten uithangen. Kies een kanaal en focus daarop want anders wordt het heel overweldigend. Dan ben je de hele dag alleen maar druk om al je social media kanalen bij te houden.

#2 Houd het boeiend voor je volgers

Hoe kun je jouw volgers blijven boeien? Door afwisseling in je posts en goede social media berichten te schrijven. Zo wil je niet alleen je eigen aanbod en content promoten, 7 dagen per week. Dan heken mensen snel af. Of alleen maar quotes delen. Je hebt een goede mix van verschillende content nodig voor een afwisselende tijdlijn. Natuurlijk wil je dat mensen weten wat je aanbiedt, maar op social media zitten mensen niet om verkocht te worden. Ze zitten hier voor hun ontspanning dus zul je dit wat subtieler moeten doen en op een persoonlijke manier. Mensen moeten een klik met je hebben en de persoon achter je bedrijf leren kennen

#3 Ga gesprekken aan

Praat met je volgers en niet alleen tegen je volgers. Nog veel te vaak zitten we op social media alleen nog in de zendmodus. Maar het heet niet voor niks social media dus het gaat om interactie. Als je met je volgers praat, ga je ook werkelijk een dialoog aan. Vragen stellen helpt om deze interactie aan te gaan.

Hieronder een voorbeeld:

  • Praten tegen: Ik las dit blog met 61 social media content ideeën en wilde deze met je delen.
  • Praten met: Heb jij weleens een probleem om social media content te bedenken? Ik wel. Vanmorgen kwam ik dit handige blog met 61 social media content ideeën tegen waardoor je voorlopig weer vooruit kunt en daarom deel ik deze met je.

#4 Consistent posten

Misschien hoor je weleens dat je 3 tot 5 keer per dag moet posten, en op Twitter zelfs nog vaker…Ik weet niet hoe het voor jou is, maar ik heb daar als zelfstandig ondernemer helemaal geen tijd voor! Misschien klinkt dit voor jou ook overweldigend, raak je hierdoor in de stress en doe je uiteindelijk helemaal niks. En dat is zonde want social media zijn kanalen om jezelf op de kaart te zetten. Consistentie is inderdaad key. Maar of je nu 1 keer per dag, 3 keer per dag of 2 keer per week post. Kies een frequentie dat bij je past en dat je ook volhoudt. Wat is haalbaar voor jou?

#5 Maak een social media planning

En natuurlijk is de beste manier om consistent te posten door gebruik te maken van een social media content kalender. Dat helpt om je content vooruit te plannen waardoor je content beter wordt (en dus meer groeit en interactie krijgt). Dan maak je het jezelf ook een stuk gemakkelijker. Dat bespaart een hoop tijd en stress. Je kunt dan namelijk vooruit werken en ook als je haast hebt of weinig tijd, heb je content klaar die je kunt plaatsen.

Wil je het jezelf helemaal gemakkelijk maken? Dan heb ik een kant en klare social media planning waar al voor iedere dag een bericht voor je klaar staat.

61 Social media Content ideeën

Laten we starten met de lijst…

Plaats een goede mix van de juiste content zodat mensen weten wat je doet, je zien als de expert, maar waardoor ze ook een klik met je hebben. Daarom heb ik deze opgedeeld in verschillende categorieën.

Je kunt deze social media checklijst ook downloaden zodat je het overzichtelijk op 1 pagina hebt.

Wees de expert

Natuurlijk wil je dat mensen weten waarvoor ze bij jou moeten zijn. Het heeft geen zin om dit maar zo hard mogelijk te roepen op social media. Het werkt veel beter om anderen te helpen en van dienst te zijn. De makkelijkste manier om je volgers van dienst te zijn is om hun vragen te beantwoorden (grote en kleine vragen). Welke problemen hebben ze waar jij ze bij kunt helpen? Welke vragen stellen mensen je vaak aan de telefoon, op social media of per mail? Kijk waar mensen mee worstelen en help hen daarbij met jouw kennis en ervaring.

Naar een concert gaan is leuk, maar het is nog leuker als je een backstage pas hebt. Dan wordt het helemaal onvergetelijk. Als jij mensen ook een kijkje achter de schermen geeft hoe jij dingen doet, dan zien mensen jou als een expert die ze kunnen vertrouwen.

Onthoud dat de dingen die voor jou heel gewoon zijn voor anderen vaak een mysterie zijn. Denk dus niet te snel ‘dat weten mensen toch wel’ want de mensen buiten je branche hebben waarschijnlijk geen flauw idee hoe het werkt. En het is goed om ook bezwaren weg te nemen en de feiten & fabels over je vak te bespreken.

  • Deel een praktische tip
  • Beantwoord een FAQ
  • Feiten & fabels over je vak
  • Deel een interessant blog
  • How-to video of blog
  • Bespreek veelgemaakte fouten
  • Sneak preview hoe je iets doet

Word Persoonlijk

Als mensen geen persoonlijke klik met je hebben, zullen ze ook geen klant bij je worden. Laat dus vooral ook de persoon achter het bedrijf zien. Social media zijn informele kanalen dus hier kun je heel goed persoonlijke dingen delen. Als mensen iets gemeenschappelijks met je hebben, voelen ze eerder een klik. Dus deel ook eens wat je in je vrije tijd doet of een guilty pleasure.

  • Leuk feitje over jezelf
  • Mijn gezin
  • Mijn hobby
  • Boek dat je nu leest
  • In mijn vrije tijd
  • Op je bucketlist
  • Mijn guilty pleasure

Meer social media tips?

Foto & video

Visuele content wordt steeds belangrijker. Sommige kanalen kunnen sowieso niet zonder visuele content. Kijk dus hoe je foto’s en vooral video in kunt zetten om een snelle tip te geven, een kijkje achter de schermen of om iets te promoten. Je kunt jezelf filmen maar ook een screen capture (schermopname) maken om te laten zien hoe je iets doet.

  • Video met snelle tip
  • Kondig speciaal aanbod aan
  • Kijkje achter de schermen
  • Sneak preview wat je maakt
  • Promoot een weggever
  • Demo of screen capture
  • Wat je doet in het weekend

Inhaken op actualiteit

Je kunt altijd inhaken op de actualiteit. Zowel nieuwtjes uit je branche of het algemene nieuws kun je delen op social media. Maar geef er wel altijd context aan. Vertel waarom je het deelt! Wees ook niet bang om kleur te bekennen. Deel jouw mening en vertel wat jij hiervan vindt. Of is er een speciale dag waarop jij wilt inhaken? Wil jij aandacht besteden aan de dag van de mantelzorg of wil jij een speciale Moederdagactie houden?

  • Nieuws of branche update
  • Nationale feestdag
  • Vakantie
  • Speciale dag
  • Trending topic
  • Speciaal evenement
  • Virale video

Quotes

Quotes doen het eigenlijk altijd goed op social media. Dit is dus een hele makkelijke manier om content te posten op social media. Deel dus eens een quote die jij grappig vindt of die jou inspireert, maar probeer ook hier weer de conversatie te starten. Vertel waarom dit jouw favoriete quote is, maar vraag mensen ook om hun favoriete quote te delen.

  • Deel een grappige quote over je niche
  • Inspirerende quote en vertel wat deze voor jou betekent
  • Deel en quote en vraag wat je volgers ervan vinden
  • Deel jouw favoriete quote en vraag je volgers hun favoriete quote
  • Motiverende quote met een wijze les

Promoot jezelf

Natuurlijk mag je ook gewoon je content en jouw promoties gewoon onder de aandacht brengen. Mensen moeten wel weten wat je doet! Alleen op social media doe je dit meestal een beetje subtieler. Houd keiharde promotie beperkt tot een minimum. Promoot liever je andere social media kanalen waar je het meest actief bent, je freebie of je nieuwe blog. Als mensen geïnteresseerd zijn, kijken ze vanzelf hoe ze met je kunnen werken.

  • Deel je nieuwe blog of video
  • Deel je populairste content, zo kun je jouw oude content weer eens onder de aandacht brengen.
  • Dienst of product promoten
  • Promoot een freebie of weggever
  • Testimonial of case study
  • Promoot je andere social media kanalen
  • Sneak preview nieuw aanbod of een special promotie

Favoriete dingen

Je kunt zowel je persoonlijke favoriete dingen delen als apps en tools die je in je vak gebruikt. Wat is je favoriete vakantiebestemming, boek of film? Maar vertel ook eens naar welke podcast je trouw iedere week luistert of waar haal jij je inspiratie vandaan? En zonder welke app kun jij echt niet meer?

  • Favoriete boek of film
  • Favoriete app of tool
  • Favoriete video of podcast
  • Favoriete blog
  • Favoriete vakantie
  • Favoriete evenement
  • Favoriete eten/drinken

Stel een vraag

Vragen werken heel goed om de interactie aan te gaan en een gesprek te starten. Probeer niet alleen te zenden. Je kunt een persoonlijke vraag stellen, puur uit interesse. Om je volgers beter te leren kennen en persoonlijke relaties op te bouwen. Business is altijd personal! Of feedback vragen over een aanbod, je nieuwe logo of welke tool je het beste kunt gebruiken om video’s te bewerken. Maak het mensen zo gemakkelijk mogelijk om te antwoorden door ze alleen ‘ja’ of ‘nee’ te laten antwoorden of te kiezen tussen ‘a,b,c of d’. Veel social media kanalen hebben een poll functie die je kunt gebruiken.

  • Houd een poll
  • Vraag feedback
  • Dit of dat…
  • Wat is jouw favoriete…
  • Wat kies jij…
  • Ja of nee…
  • Fill in the blank

Share the love

Zet ook anderen eens in het zonnetje en wees echt sociaal. Het heet niet voor niks social media! Wie is je beste klant, meest actieve volger of welke influencer inspireert jou? Mention deze mensen in je updates zodat ze hier een melding van krijgen en dit waarschijnlijk ook weer gaan delen 😉

  • Waar ben je dankbaar voor
  • Zet een klant in het zonnetje
  • Mention een volger
  • Mention een influencers
  • Bedank je volgers
  • Deel een inspiratiebron
  • Interview een klant

Social media plan maken

Ok nu je weet wat je op social media kunt posten, is het goed om een strategisch social media plan te maken (zodat je het ook werkelijk doet!). Het is handig als je deze social media content snel kunt maken en ook alvast kunt inplannen. Als je resultaten wilt zien, is het essentieel om een content kalender te gebruiken.

Natuurlijk kun je deze zelf maken, maar als je uren tijd en veel stress wilt besparen kun je gebruik maken van mijn kant en klare social media content kalender.

Dit is wat anderen zeggen van deze kalender:

Jouw actie

Vind je deze content ideeën handig? Vergeet dan niet om de gratis checklijst met de 61 social media content ideeën te downloaden. Dan heb je deze altijd bij de hand als jij jouw social media berichten maakt. Zorg dat ook daadwerkelijk actie neemt door ook een social media planning te maken!

Vind je deze tips handig? Dan vind ik het leuk als je dat laat weten in de comments 😉

Vindt je dit interessant? Pin voor later!