Hoe een online cursus ontwikkelen die ook verkoopt

Het kiezen van het juiste onderwerp voor je online training is een eerste belangrijke stap bij een online cursus ontwikkelen. Een stap die voorkomt dat je veel tijd besteedt aan het ontwikkelen van een training die uiteindelijk niemand koopt. Het juiste onderwerp helpt je om te bepalen wat je in je training deelt en dat mensen deze dolgraag willen kopen.

Start met het juiste onderwerp

Voordat je een online training kunt ontwikkelen of kunt bepalen welke inhoud je deelt, moet je natuurlijk eerst weten over welk onderwerp je zo’n cursus maakt. En je wilt niet zomaar een onderwerp, maar natuurlijk wel een onderwerp dat ook verkoopt. Daarbij zijn de volgende drie dingen belangrijk.

1. Wat is je passie?

Natuurlijk kies je een onderwerp waar je zelf enthousiast over bent want je gaat hier heel veel over praten. Niet alleen om je training te maken maar ook in je marketing. Als je ziel en zaligheid in dit project zit, is het veel gemakkelijker om het vol te houden, ook als het eens tegenzit. Vraag jezelf dus af:

  • Waar wordt ik zelf enthousiast van?
  • Wat is mijn passie en waar kan ik uren over praten?
  • Waar gaat mijn hart sneller van kloppen?

2. Waar heb je verstand van?

Waar kun jij mensen mee helpen? Mensen willen bepaalde resultaten dus kies een onderwerp waar je veel van weet. In ieder geval meer dan de mensen die je wilt helpen. En je hoeft maar een paar stappen verder te zijn dan de mensen waarvoor je deze online cursus ontwikkelt, maar wel bewezen resultaten hebben. Of omdat je anderen hier in het verleden al mee geholpen hebt, of omdat je zelf bepaalde resultaten behaald hebt.

  • Welke kennis heb ik waar andere mensen echt iets aan kunnen hebben?
  • Welk onderwerp is nuttig voor anderen?
  • Schrijf je blogs? Check je Google Analytics welk blog het goed doet.

3. Is er ook markt voor?

Dit is een belangrijke die vaak vergeten wordt. Zijn mensen ook geïnteresseerd in dit onderwerp én bereid om hiervoor te betalen? Jij kunt er wel veel verstand van hebben en ook nog eens enthousiast over zijn, maar als niemand hier op zit te wachten is het een beetje zinloos. Dan is het zonde van je kostbare tijd. Mensen kopen resultaten. Ze willen bijvoorbeeld meer geld, meer tijd, betere relaties, betere gezondheid, meer zelfvertrouwen.

  • Welk onderwerp vind ik leuk dat anderen willen leren?
  • Is er vraag naar dit product?
  • Welke vragen krijg ik vaak van klanten, via je blog, social media of e-mail?

Zo maakte ik mijn eerste online training over Twitter puur op gevoel. Een onderwerp wat ik hartstikke leuk vond. Dus ik heb er weken werk in gestoken om deze online cursus te ontwikkelen en er slechts een paar tientallen verkocht. Een grote fout dus om puur op je gevoel af te gaan. Doe dus vooral marktonderzoek. Daarover vertel ik later in dit artikel meer.

Top tien Fouten met online trainingen die je beter kunt vermijden

Sweetspot tussen je passie, kennis en of er markt voor is

Het perfecte onderwerp voor jouw cursus ligt in het midden van deze drie onderdelen: je passie, je kennis en dat er ook markt voor is. Dat is de sweetspot. Dan weet je dat je een perfect onderwerp kiest waar jij enthousiast over bent, dat mensen ook van jou willen leren én hier ook voor willen betalen.

Stappenplan goed onderwerp bedenken

Hieronder een handig stappenplan om het juiste onderwerp te kiezen zodat je ook weet dat deze ook verkoopt voordat je weken, zo niet maanden, bezig bent om een online cursus te ontwikkelen.

Stap 1: Brainstorm ideeën

Misschien heb je al een idee waar je een online cursus over wilt ontwikkelen, maar als dat niet zo is, brainstorm dan ideeën waar je enthousiast over bent en waar je veel over weet. En kies dan één onderwerp uit waar je mee wilt beginnen. Daarbij kun je denken aan:

  • Kennis en vaardigheden die je in je professionele carrière ontwikkeld hebt.
  • Hobby’s waar je echt een passie voor hebt.
  • Onderwerpen waarvoor mensen jou om advies vragen.
  • Persoonlijke transformatie die je hebt doorgemaakt (bijv. ervaring als mantelzorger, zelf 20 kilo afgevallen).

Stap 2: Maak het specifiek

Kies het idee die jou het meeste aanspreekt uit de brainstorm die je gedaan hebt. En zoek dan uit wie je precies kunt helpen met je cursus en welk resultaat je deelnemers oplevert. Jij kunt het wel een leuk onderwerp vinden en er ook nog eens veel verstand hebben. Maar als niemand dit wil kopen, is het een zonde van jouw tijd om die online cursus te ontwikkelen.

Dit betekent meestal dat het een bepaald probleem moet oplossen of inspeelt op een verlangen van de mensen die jij wilt helpen. Daarom is het goed om heel specifiek te weten:

  • Voor wie ga je de online cursus ontwikkelen?
  • Wat is het ene grote resultaat dat deze online cursus oplevert?

P.S. Hoe specifieker je onderwerp, hoe makkelijker jij je training kunt maken die een specifieke groep mensen aanspreekt en hoe groter de kans dat mensen deze kopen. Zo houd je het behapbaar voor jezelf want er komt veel op je af. En daarmee maak je het ook heel duidelijk wat mensen kunnen verwachten van je training en of het voor hen bedoeld is.

Dus in plaats van een training over bloggen, kun je het beter specifieker maken en bijvoorbeeld een training: ‘Hoe start je een professionele blog in 1 week’. En in plaats va een training over yoga kun je beter een training maken: ‘Weer in vorm na je bevalling met slechts 15 minuten dagelijkse yogaoefeningen’.

Stap 3: Onderzoek doen & je idee valideren

Het doel van deze stap om je idee te valideren, is om te checken of er ook een betalend publiek voor je training is. En als extra bonus weet je ook precies wat je kunt behandelen in je training omdat je ook meer inzicht krijgt in je doelgroep. Je begrijp wat hun uitdagingen & wensen zijn. Er zijn veel manieren om je idee te valideren en in dit artikel vindt je hier nog meer tips over.

Lees meer: Jouw idee valideren 

Zoek naar bewijs van een bestaande vraag. Je kunt online veel informatie vinden. Google is je beste vriend om te onderzoeken of er ook interesse is voor je onderwerp. Daarvoor is het goed om te onderzoeken of:

  • Hebben mensen het al over dit onderwerp?
  • Stellen mensen er vragen over?
  • Laat de concurrentie ergens gaten vallen?

Tips idee valideren

Hieronder volgen nog een aantal tips om je idee te valideren, en te checken of er ook behoefte is aan dit onderwerp voordat je er veel tijd en moeite insteekt om je online cursus te ontwikkelen.

  • Onderzoek welke online cursussen er al zijn over dit onderwerp.
  • Ga in gesprek met je ideale klanten.
  • Zet een enquete of poll uit op social media
  • Kijk naar de inhoudsopgave van boeken over je onderwerp.
  • Bekijk ook de reviews van deze boeken
  • Vragen en discussies over je onderwerp in Facebook groepen.
  • Discussies onder relevante blogs over dit onderwerp.

Stap 4: Ultieme test

En de ultieme test: ga je training verkopen voordat je training klaar is. Als mensen bereid zijn om ervoor te betalen, weet je ook zeker dat ze interesse hebben om dit onderwerp van jou te leren.

Dit is ook een prachtige kans om te experimenteren en te leren. Je hoeft niet gelijk een enorme grote online cursus te ontwikkelen. Het is handig om met een kleine training te beginnen omdat:

  • Dit is sneller en makkelijker te maken (geef jezelf de ruimte om te leren).
  • Zo kun je sneller geld verdienen met je online training.
  • Je kunt je idee testen en feedback krijgen voordat je er veel tijd investeert.
  • Testimonials verzamelen van deelnemers,
  • Mensen kunnen op deze manier kennis met je maken.
  • Zo bouw je een publiek op voor je grotere (en duurdere) vervolgcursus.

Aan de slag met je online cursus ontwikkelen

Nu je weet over welk onderwerp je een online training of online cursus wilt ontwikkelen, is het tijd om na te denken over de inhoud en structuur van je online training. In dit artikel leg ik uit hoe je dit handig kunt doen: de structuur van je online training bepalen.

Wil je een handig stappenplan om in 5 stappen een online training te maken? Vraag dan de gratis handleiding aan: je online training maken in 5 stappen.

 

Vind je dit interessant? Pin voor later!