Linkedin Stories: handige tips die je direct kunt toepassen

Linkedin Stories, wat kan je er als professional of bedrijf mee? In dit artikel vind je de do’s en don’ts, praktische tips én inspiratie voor Linkedin stories. In dit artikel leg ik uit hoe Linkedin Stories werkt, wat hier het voordeel van is, maar vooral hoe je het slim inzet voor je marketing (en wat je vooral beter niet kunt doen).

– Laatste update 28 maart 2021 –

Hoe maak je Linkedin Stories?

Linkedin beschikt nu ook over stories. Wat zijn Linkedin stories en hoe zet je deze effectief in? Het lijkt veel op Instagram stories, maar houd er wel rekening mee dat dit wel een andere platform is dus zorg dat je content een zakelijke context heeft. In onderstaande video een uitleg hoe je Linkedin stories maakt.

Wat zijn Linkedin Stories?

Stories op Linkedin werken hetzelfde als op andere social media platformen. Je plaatst je foto’s of video’s (van maximaal 20 seconden), kunt deze eventueel voorzien van stickers en tekst. Die stories blijven 24 uur zichtbaar voor je connecties en volgers. Daarna verdwijnen ze automatisch.

Waarschijnlijk ken je stories dus al van andere social media kanalen zoals Snapchat, Instagram of Facebook. Meestal wordt hier wat persoonlijkere informatie gedeeld dan op de tijdlijn. En deze zijn dus ook beschikbaar op Linkedin. Past dit wel bij een zakelijk platform als Linkedin. Wat mij betreft wel want we doen zaken met mensen. Linkedin is een krachtig platform om klanten te werven. En je kunt op Linkedin prima stories delen die zakelijk interessant zijn.

Linkedin Stories lijken heel erg op Instagram Stories en je vindt deze in de Linkedin app (dus alleen op je mobiel).

  • Je kunt de story functie niet in- of uitschakelen.
  • Alleen jouw connecties kunnen reageren op je story. Dat bericht komt bij je privéberichten.
  • Je netwerk krijgt geen melding als je een story geplaatst hebt; ze moeten echt op jouw foto klikken om deze te bekijken.

Waarom Stories op Linkedin inzetten?

We zijn steeds meer gewend aan stories, en daarom is dit ook een mooie aanvulling op de marketing mogelijkheden op Linkedin. Hierdoor kun je op een wat persoonlijkere manier je professionele kant laten zien. Of iets posten wat je even snel wilt melden aan je netwerk. Het is weer een extra manier om onder de aandacht te komen en te blijven van je netwerk.

Stories zijn meestal wat spontanere en minder opgepoetst. En omdat ze toch na 24 uur verdwijnen, is de drempel om iets te plaatsen meestal wat lager 😉 Ik denk dus dat het een mooie toevoeging is, ook voor een zakelijk platform als Linkedin.

Met stories op Linkedin focus jij je meer op persoonlijke gesprekken. Als mensen reageren komen die berichten in je Linkedin inbox. Het is niet openbaar zoals reacties bij Linkedin berichten. En mensen hoeven niet meer zo nodig alles met de hele wereld te delen. Die 1-op-1 gesprekken worden steeds belangrijker op alle platformen. Dus start vooral conversaties via Stories op Linkedin.

Voordeel van Linkedin Stories

Wat zijn de voordelen van Linkedin stories? Waarom zou je deze inzetten op een zakelijk platform als Linkedin? Bekijk hier de meest gestelde vragen over Stories op Linkedin.

1. Je kunt vaker iets posten op Linkedin

Misschien post je net als ik normaal een paar keer per week een bericht op Linkedin (of misschien wel dagelijks). Maar zeker niet een paar keer per dag want je wilt je netwerk niet spammen. Twijfel je of je beter een foto of video plaatst. En misschien wil je toch even snel iets met je netwerk delen. Dat kun je nu dus doen met stories. Je kunt dan rustig een aantal berichtjes per dag delen.

2. Het draagt bij aan je zichtbaarheid

Het is weer een extra manier om onder de aandacht te komen en te blijven van je netwerk. En je kunt op een wat informelere manier wat van jezelf laten zien als professional. Het is wat laagdrempeliger dan een update. Linkedin stories dragen dus bij aan je zichtbaarheid en meer persoonlijke connecties. Maar houd het wel relevant voor dit zakelijke platform!

3. Linkedin Stories zijn mooie conversatie starters

Je kunt precies zien we je story bekeken heeft (tenzij mensen zelf hun instellingen op anoniem hebben staan) en vervolgen kun je hen een privébericht sturen. Bij je gewone posts kun je dit niet zien. Je ziet dan alleen het aantal kijkers en alleen als mensen reageren weet je wie dit zijn. Je kunt dus veel gemakkelijker een conversatie starten met mensen die je content bekeken hebben.

Wat kun je delen op Linkedin Stories?

Vaak zie je wat persoonlijkere verhalen in stories. Die content blijft toch maar 24 uur beschikbaar. Maar onthoud wel dat dit niet hetzelfde is als een platform zoals Instagram, Facebook of Snapchat.

Plaats je Instagram stories dus ook niet klakkeloos door naar Linkedin. Mensen herkennen deze duidelijk als Instagram bericht waardoor je niet laat zien dat je veel moeite wilt doen voor je netwerk. En denk ook na over de zakelijke insteek van Linkedin.

Linkedin is een platform voor professionals dus houd je content ook werk gerelateerd.

Een aantal suggesties wat je kunt delen in Linkedin stories:

  • Laat zien aan welke projecten je werkt.
  • Deel inzichten die je uit een klant gesprek of evenement gekregen hebt.
  • Geef mensen een kijkje achter de schermen.
  • Deel een primeur of breaking nieuws.
  • Handige tips of hacks.
  • Vraag je netwerk om hulp.
  • Geef jouw mening over een vaknieuwtje of actualiteit.

De mogelijkheden zijn eindeloos. Maar zorg wel voor een zakelijke context en maak de content relevant en interessant is voor je kijkers. Wat hebben zij eraan? Ga stories vooral niet alleen inzetten als weer een extra kanaal om jouw promoties en aanbod de wereld in te slingeren.

Let op: Als je connecties je story niet interessant vinden, kunnen ze je direct ontvolgen. Ze blijven wel een connectie maar krijgen dan ook jouw updates niet meer te zien in hun tijdlijn.

Hoe werkt dat, Stories op Linkedin?

Linkedin stories werken eigenlijk niet anders dan stories op andere platformen. Dus als je al bekend bent met Instagram stories dan is het appeltje-eitje. Zodra je Linkedin stories maakt worden deze bovenin je account uitgelicht in het bekende rondje en deze verdwijnen na 24 uur.

  • Via het + teken op je profielfoto kun je een Linkedin story toevoegen.
  • Met de ronde knop onderaan kun je een foto (kort aantikken) of video maken door de knop vast te houden (deze kan maximaal 20 seconden duren).
  • Of je kan een foto van je camerarol toevoegen door links onderaan op het foto icoontje te klikken.
  • Vervolgens zie je rechts bovenaan de icoontjes om stickers toe te voegen (hier vind je ook de @mention optie) en om tekst toe te voegen.
  • Als je klaar bent klik je op ‘artikel delen’ om je story te plaatsen (je deelt deze met je hele netwerk).

  • Je kunt deze dus alleen openbaar delen met je netwerk.
  • Als je een Linkedin story geplaatst hebt, kun je deze vervolgens wel downloaden of delen via een privébericht.
  • Klik daarvoor op de drie puntjes in je story.
  • Alleen diegenen die de Linkedin story functie hebben kunnen je story vervolgens 24 uur bekijken (alleen eerstegraads connecties kunnen reageren).
  • Je kunt precies zien hoe vaak je story is bekeken en door wie.

Handige tips voor Linkedin Stories

  • Linkedin Stories werken alleen op mobiel en daar werkt verticale content het beste. Dan is dit ook beeldvullend. Als je horizontale foto’s of video’s plaats dan nemen ze niet het hele beeld in.
  • Plaats ook tekst op je foto’s en video’s want de meeste mensen hebben standaard hun geluid uitstaan.
  • Je kunt mensen taggen door de @mention sticker te gebruiken. Linkedin hashtags werken niet in stories.
  • Plaats relevante content die interessant is voor de kijkers (met een professionele context). Als je connecties je story niet interessant vinden kunnen ze je direct ontvolgen. Ze blijven wel een connectie maar krijgen ook jouw updates niet meer te zien in hun tijdlijn.
  • Heb je een foutje gemaakt? Dan kun je jouw story verwijderen door op de drie puntjes te klikken.

Aan de slag met stories op Linkedin

Ga vooral aan de slag met Linkedin stories want hierdoor heb je een extra manier om jezelf zichtbaar te maken als professional, op een persoonlijke en laagdrempelige manier. Maar wat misschien nog belangrijker is: je kunt conversaties starten.

Wil je deze Linkedin stories strategie onthouden? Bewaar dit dan op je favoriete Pinterest bord.

>
>