Stop met het Instagram algoritme de schuld te geven van een kleiner bereik

Stop met altijd het Instagram algoritme de schuld te geven dat je minder bereik hebt met je Instagram posts. Het klopt dat het steeds drukker is dus het algoritme speelt zeker een rol, en het bereik is gedaald in vergelijking tot een aantal jaar geleden. Maar je hebt zelf ook invloed op het algoritme.

– Laatste update 3 april 2024 –

Het algoritme is er om je te helpen

Het Instagram algoritme is er niet op uit om je te grazen te nemen en je te zien falen. Het is geen mensen, maar een robot die gewoon zijn werk doet. Dit algoritme is er om ons te helpen en de beste content te laten zien zodat we meer plezier beleven aan het platform. En dit is voor iedereen anders, want iedereen heeft andere voorkeuren.

En dit algoritme helpt jou als content creator dus ook om betere content te maken waardoor je opvalt in de Instagram feed   

Het algoritme heeft een aantal dingen nodig.

Er zijn een aantal factoren die een rol spelen, en het algoritme verandert ook continu. Maar onthoud gewoon dat Instagram maar één doel heeft: gebruikers zo lang mogelijk op het platform houden (dan kunnen ze meer advertenties verkopen). 

En dat betekent dat Instagram haar gebruikers zoveel mogelijk content willen laten zien die ze interessant vinden. Je krijgt dus meer content te zien van accounts waar je regelmatig op een post reageert, van de hashtags die je volgt en van het soort content wat je leuk vindt. Dus als je vaak grappige video’s bekijkt, krijg je ook meer grappige video’s te zien.

Dus dit is afhankelijk op wiens content je reageert, welke soort content je vaak bekijkt en hoe actief je bent.

Hoe werkt het Instagram algoritme

Misschien handig om even kort uit te leggen wat de belangrijkste factoren zijn die invloed hebben op dit Instagram algoritme. Deze zal ik hieronder even kort toelichten zodat je hier rekening mee kunt houden bij jouw Instagram strategie.

1. Recentheid

Een nieuwe Instagram post krijgt voorrang op aan ouder bericht. Instagram toont dus vaker berichten die kort geleden zijn geplaatst om gebruikers zo geboeid te houden en iedere keer weer nieuwe content te laten zien.

2. Relatie

Heb je vaak interactie met iemand in de vorm van likes en comments dan krijgen de foto’s van deze persoon voorrang in jouw nieuwsfeed. Maar ook als je regelmatig iemands Insta Stories bekijkt dan krijgt Instagram een signaal dat je meer content van deze persoon wilt zien.

3. Interesses

Wat voor content vind je interessant? En daarbij wordt niet alleen gekeken naar ‘likes’. Welk type posts of stories kijk je vaak? Waar zoek je op? Welke hashtags volg je? Dus als je vaak kattenfilmpjes kijkt, krijg je ook meer kattenfilmpjes voorgeschoteld.

Wat doe jij om het algoritme te pleasen?

Nu je weet wat het algoritme nodig heeft kun je voor jezelf nagaan wat jij doet om het Instagram algoritme te pleasen. Deel jij regelmatig content die ook interessant is en waar mensen graag op reageren?

Dus in plaats van het algoritme de schuld te geven…..stel jezelf de volgende vragen:

  • Richt ik me op een specifieke doelgroep?
  • Is mijn content saai en veel te algemeen?
  • Post ik wel consistent?
  • Geef ik mensen de kans om mij persoonlijk te leren kennen? Waardoor ze me ook vertrouwen?

Neem je eigen verantwoordelijkheid en wees eens heel erg eerlijk naar jezelf. Beantwoord deze vragen zo eerlijk mogelijk. Want dan kun je veranderingen aanbrengen en krijg je meer grip op je Instagram marketing strategie.  Hieronder zal ik deze dingen nog verder toelichten

Richt ik me op een specifieke doelgroep?

Het is goed om je te richten op een specifieke doelgroep. Het makkelijkste is om al je content te maken voor één persoon, jouw persona. Dan heb je namelijk een helder beeld wat interessante content is om te delen en wordt het veel makkelijker om deze te bedenken.

En misschien kun je met je aanbod wel meer mensen helpen, maar dan wordt je marketing heel lastig. Als je content veel te algemeen is dan voelt niemand zich aangesproken. Daarom is het zo handig om met een persona te werken. 

Jouw actie

Dus houd je er rekening mee voor wie je die content maakt. Wie is jouw ideale klant? En wat zijn de pijnpunten en verlangens? Waar kan hij of zij jouw hulp bij gebruiken? En maak je volgende Instagram post gewoon voor deze ene persona.

Is mijn content saai?

Als je weet voor wie je jouw content maakt, wordt het veel makkelijker om deze te maken. Anders is deze veel te algemeen, en zelfs saai. Als een bericht niet aanspreekt en mensen zich er niet herkennen, besteden ze er ook geen aandacht aan. 

Deel dus content die interessant is en geef mensen een reden om jouw content te bekijken omdat deze behulpzaam of grappig is bijvoorbeeld. Dan besteden ze er tijd en aandacht aan en krijg je ook reacties. Stel ook vragen om deze reacties te krijgen. 

Conversaties zorgen voor connecties, en connecties voor conversies.

Gebruik voorbeelden of verhalen waarin mensen zich herkennen om je content boeiender te maken. Dan hebben mensen er echt een concreet beeld bij en zien het voor zich. Jouw bericht wordt dan veel interessanter.

Jouw actie

Dus vraag je niet af wat jij vandaag wilt delen, maar wat heeft jouw persona van je nodig? Waar kun je hem of haar mee helpen? En waarom is het interessant voor jouw persona? Eerder heb ik al een  handige formule voor betere social media berichten gedeeld die ik zelf gebruik om al mijn social media berichten te maken.

Post ik wel consistent?

Consistente is heel belangrijk als je meer bereik en nieuwe klanten wilt via social media. Als je regelmatig nieuwe content post dan kan Instagram deze tonen aan je volgers. Want nieuwe posts of Insta Stories krijgen voorrang boven oudere content.

Daardoor ben je ook betrouwbaar. 

Dat is aan de ene kant belangrijk voor het Instagram algoritme. Dan ben je een goede gebruiker en daarvoor wordt je beloond. Jouw content wordt aan meer mensen getoond. Want dan heeft Instagram weer nieuwe frisse content om aan je volgers voor te schotelen.

Aan de andere kant is het ook belangrijk voor je volgers. Daardoor weten ze dat ze op je kunnen rekenen en regelmatig van je horen. Daardoor blijven ze je graag volgen. Als ze weken niks van je horen en alleen wanneer jij een promotie hebt, wat voor reden gebben ze dan om je te volgen?

Jouw actie

Dus maak een social media content plan. Met zo'n plan kun je jouw content voorbereiden en inplannen, en doe je het ook consistent. Ook als je het druk hebt. Je kunt dan nadenken wat interessante content is en deze content maken als je een keer een verloren uurtje hebt.

Geef ik mensen de kans om mij te leren kennen?

Waarom zit je zelf op Instagram? Waarschijnlijk dacht je vanmorgen niet ik zal eens op Instagram kijken wat ik vandaag weer eens kan kopen? Maar je kijkt om Instagram om te weten wat vrienden en bekenden aan het doen zijn. 

En tuurlijk wil je uiteindelijk wel dat het je klanten oplevert. Maar je concurreert om de aandacht met vrienden en bekenden. Dus dat is ook de manier waarop jij je boodschap moet verpakken: alsof je het tegen een vriend hebt.

Een droge boodschap komt niet over. Maak het persoonlijk waardoor mensen je leren kennen. Alleen dan bouw je ook vertrouwen op. En zonder vertrouwen zullen mensen nooit klant worden. Mensen kopen niet alleen een bepaalde dienst of training, maar ze kopen deze van jou omdat ze graag met jou willen werken.

En je hoeft niet al je vuile was buiten te hangen of ieder detail van je leven te delen. Je bepaalt zelf wat je wel of niet van jezelf laat zien. Ook door gewoon jouw mening te geven of te delen waar je mee bezig bent of wat je bezig houdt, maak je het persoonlijk.

Jouw actie

Dus voeg een vleugje persoonlijkheid toe aan je social media content. Wat wil je van jezelf laten zien waardoor je volgers jou beter leren kennen? En ga niet alleen zenden, maar knoop ook gesprekken aan. Reageer ook op berichten van anderen.

Help het Instagram algoritme een handje

Neem je eigen verantwoordelijkheid en wees eens eerlijk naar jezelf. Deel jij boeiende content en geef je mensen ook echt een reden om je te volgen? En post je dit ook regelmatig? Dus niet alleen als jij tijd, inspiratie of een promotie hebt   

Als je bovenstaande vragen bloed eerlijk beantwoordt, kun je veranderingen aanbrengen en krijg je meer grip op je Instagram marketing. Dan merk je vanzelf dat je meer mensen bereikt n minder last hebt van het Instagram algoritme.

Hulp nodig bij je social media strategie?

Kun je hier hulp bij gebruiken? Hulp om consistent content te posten die interessant is, zonder dat het al teveel tijd kost? Ik leer je hoe je boeiende content maakt en Instagram of andere social media kanalen kunt inzetten om betalende klanten aan te trekken in mijn training Social Media Boost

Je krijgt niet alleen mijn systeem en stappenplan, maar ook nog eens 365+ kant en klare social media posts zodat je nooit meer een bericht vanaf nul hoeft te beginnen. Dat bespaart een hoop tijd en zo zit je nooit meer naar een leeg scherm te staren   

P.S. Nog niet overtuigd hoe handig mijn Social Media Boost is en hoeveel tijd dit je bespaart? dan kun je altijd mijn gratis social media masterclass volgen.


Vind je dit interessant? Pin voor later!