Wat is de impact van ChatGPT op marketing content? Wat verandert er op marketing gebied?
ChatGPT: je kunt er niet meer omheen. It is here to stay. ChatGPT is een handig hulpmiddel om razendsnel marketing content te maken maar het heeft ook impact op de manier waarop we marketing doen en de content die we delen. Wat is de impact van ChatGPT op marketing content? Wat kun jij anders doen zodat je nog wel de aandacht trekt van potentiële klanten?
– Laatste update 4 april 2024 –
ChatGPT zet de marketingwereld op zijn kop
In de afgelopen jaren hebben chatbots steeds meer terrein gewonnen in de wereld van de online marketing. Maar de komst van ChatGPT zal het spel volledig veranderen. Nooit eerder was er een chatbot die zo gebruiksvriendelijk is en publiekelijk toegankelijk als ChatGPT. En waar dus ook massaal gebruik van wordt gemaakt ;) Houd wel rekening met deze nadelen van ChatGPT.
Iedereen kan hier gratis gebruik van maken. Je hoeft alleen maar een account aan te maken. En binnen no time heb je een blog, nieuwsbrief of volledige verkooppagina. En ChatGPT is ook een geweldige tool. Ik raad iedere ondernemer ook zeker aan om hier gebruik van te maken. Maar het betekent ook dat er dingen veranderen. Wat is de impact van ChatGPT op marketing content?
In dit blog richt ik me vooral op de impact van ChatGPT op marketing content. Dus de invloed die het heeft op het bedenken en creëren van unieke en onderscheidende marketing content. Je kunt hier nog veel meer mee, maar veel ondernemers gebruiken ChatGPT vooral om content te bedenken en te maken.
Onderscheiden met je marketing content
Met de opkomst van ChatGPT wordt het steeds moeilijker om unieke en onderscheidende content te creëren. Iedereen kan gratis gebruik maken van deze tool. Met één druk op de knop heb je een blog, nieuwsbrief, verkooppagina of social media bericht.
Het wordt dus heel makkelijk om razendsnel content te maken met ChatGPT. Er komt dus nog meer content online. Content die steeds meer op elkaar lijkt. Dus hoe kun je nog opvallen in die stortvloed aan informatie? Hoe kun jij je nog onderscheiden van je concurrenten? En de aandacht van potentiële klanten trekken?
Leestip:
- Dit zijn de 5 Succesfactoren van online marketing.
- Simpele oefening om de juiste prioriteiten te stellen in je business.
- Dit is je belangrijkste geheime wapen van je marketing.
- Top 10 fouten met online ondernemen die je absoluut wilt voorkomen.
- Hoe je pijplijn vullen met hongerige klanten die je aanbod willen kopen.
Impact ChatGPT op marketing content
Dit betekent dat het niet genoeg is om simpelweg kennis te delen om je expertise te laten zien (vaak in de vorm van tips). Daarvoor kiezen klanten niet voor jou. Die kennis kunnen ze ook bij iemand anders halen. Maar niemand brengt het op jouw manier.
Marketing werd al steeds persoonlijker, maar het wordt nu nog belangrijker om je persoonlijkheid te laten zien in je content en een persoonlijke connectie te maken met je publiek. Hieronder een aantal elementen die een grotere rol gaan spelen en waarmee jij je kunt onderscheiden in je marketing.
1. Persoonlijkheid belangrijker
ChatGPT kan snel en gemakkelijk content creëren, maar geen menselijke emoties voelen of tonen. En mensen onthouden niet wat je zegt of doet, maar wel welk gevoel je ze geeft. Alleen als mensen een goed gevoel bij je hebben, blijven ze je volgen en willen ook met jou werken.
Dit is waar jouw persoonlijkheid een belangrijke rol speelt. Mensen doen tenslotte zaken met mensen waar ze een klik bij hebben, waar ze een goed gevoel bij hebben. Persoonlijkheid is wat jou uniek maakt. Het is wat jouw potentiële klanten aanspreekt (of niet) waardoor ze een connectie met je voelen en met jou willen werken, en niet met iemand anders.
Door je persoonlijkheid te laten zien in je marketing content, willen mensen je graag volgen en kun je een vertrouwensband opbouwen. Laat dus vooral zien wie jij bent als persoon en geef je content een persoonlijke touch. Zo ben ik vrij direct en to the point. Dat blijkt ook uit mijn marketing content. Ik deel geen wollige verhalen of overbodige informatie, maar ben vrij nuchter. Sommige mensen houden hiervan en andere niet.
2. ChatGPT en het belang van visie
Het wordt ook nog belangrijker om je visie uit te dragen in je marketing content. Visie gaat over meer dan alleen het delen van kennis en informatie. Het gaat over het delen van jouw unieke kijk op de wereld en hoe jouw expertise kan bijdragen aan het oplossen van problemen. Wat maakt jou anders en uniek? Heb jij een andere kijk op je vakgebied? Waar zet jij je tegen af?
Met ChatGPT wordt het steeds lastiger om onderscheidend te zijn. Al die content lijkt steeds meer op elkaar. Jouw visie helpt jou om je te onderscheiden van de rest. Door je visie te delen, kun je mensen inspireren en laten zien waar je voor staat en waarom je doet wat je doet. Als mensen zich hierin herkennen zullen ze eerder voor jou kiezen.
Zo kun je bijvoorbeeld benadrukken dat je persoonlijk contact belangrijk vindt door 1-op-1 met klanten te werken in plaats van een groepsprogramma of online training aan te bieden. Of dat je klanten niet alleen helpt met hun marketing maar ook met hun mindset en persoonlijke groei. Of het is jouw visie om sociale impact te maken door geld te doneren aan een goed doel en je wilt mensen stimuleren om zich in te zetten voor een betere wereld.
Door jouw visie uit te dragen, kun jij je onderscheiden van je concurrenten. En natuurlijk gaat het niet alleen om woorden, maar vooral om de acties die je onderneemt. Walk the talk. Door je visie op een authentieke manier uit te dragen en te laten zien dat je deze visie ook echt naleeft, kun je jezelf onderscheiden van andere online ondernemers en een trouwe klantenkring opbouwen.
3. Persoonlijke verhalen
Persoonlijke verhalen zijn belangrijker dan ooit. Hiermee kun jij je onderscheiden van de geautomatiseerde content die ChatGPT kan genereren. Deze kan ChatGPT niet voor je bedenken. Door verhalen te vertellen, wordt je boodschap boeiender en komt deze ook binnen. Mensen onthouden verhalen beter dan droge informatie, kunnen zich beter inleven en voelen daardoor ook een emotionele connectie met je. Ze leren je beter kennen als persoon.
Lees hier waarom het goed is om storytelling toe te passen. Door jouw verhalen en ervaringen te delen, laat jij je menselijke kant zien en creëer je een emotionele band met je publiek. Door verhalen te delen over jezelf, je klanten, jouw ervaringen, je persoonlijke waarden en overtuigingen, kun je een diepere verbinding creëren met je publiek.
Persoonlijke verhalen helpen om vertrouwen op te bouwen. Door niet alleen je succes te delen, maar je kwetsbaar op te stellen en te delen over uitdagingen die je hebt overwonnen of fouten die je hebt gemaakt, laat je zien dat je niet perfect bent, maar wel authentiek en ook gewoon een mens. Hierdoor kunnen mensen zich makkelijker identificeren met jou en voelen ze zich eerder op hun gemak om zaken met je te doen.
Kortom, persoonlijke verhalen kunnen een krachtig middel zijn om je te onderscheiden in de wereld van door chatbots gegenereerde content.
4. Video speelt grotere rol
Naast het belang van persoonlijkheid, visie en persoonlijke verhalen is er nog een andere manier waarop ondernemers zich kunnen onderscheiden in de wereld van ChatGPT en dat is via video. Video is een krachtige vorm van content omdat je daarmee je persoonlijkheid en energie kunt overbrengen.
Dat is veel lastiger met geschreven tekst. Mensen zien jou in een video, horen je en je kunt jouw emoties veel beter overbrengen. Ze zien en voelen je enthousiasme. Daardoor leren ze je veel sneller kennen dan als je alleen geschreven tekst gebruikt.
Video is dus een geweldige manier om je persoonlijkheid te laten zien, en om jouw persoonlijke verhalen en visie te delen. Je kunt praten over uitdagingen die je hebt overwonnen, of over de momenten die je hebben geïnspireerd om te beginnen met ondernemen. Door middel van video kun je deze verhalen tot leven brengen en je publiek laten zien wie je echt bent.
5. Persoonlijke gesprekken
Wie houdt er niet van persoonlijke aandacht? Dat geld ook voor je potentiële klanten. Door niet alleen te zenden, en content te posten, maar ook werkelijk menselijke gesprekken aan te gaan, geef je mensen persoonlijke aandacht. Iedereen waardeert dat. Je laat zien dat je ze ziet en hoort.
Klanten willen zich gehoord en begrepen voelen. Door persoonlijke gesprekken te voeren, kun je een relatie opbouwen met klanten en hun vertrouwen winnen. Dit kan leiden tot meer loyale klanten, betere klantervaringen en uiteindelijk een hogere omzet voor je bedrijf. Ook dit wordt nog belangrijker nu er steeds meer onpersoonlijke content online komt die gegenereerd wordt met een AI-tool.
En daarvoor hoef je echt geen eindeloze telefoongesprekken of strategiesessies te houden. Ik begrijp ook wel dat je daar geen tijd voor hebt. Je kunt ook gewoon een privé berichten sturen via social media. Als iemand je gaat volgen of reageert op een post. Lees hier meer over de kracht van privé berichten via social media.
ChatGPT en marketing content
- ChatGPT dwingt ons om meer te focussen op wat ons uniek maakt als ondernemer. Het belang van persoonlijkheid, visie en persoonlijke verhalen is nog nooit zo groot geweest, omdat deze elementen jou onderscheiden van de geautomatiseerde content die door ChatGPT kan worden gegenereerd.
- Als ondernemer is het belangrijk om te onthouden dat je niet alleen een expert bent in je vakgebied, maar ook een mens met een unieke persoonlijkheid en visie, die ook gewoon gesprekken houdt met mensen.
- ChatGPT is dus een handig hulpmiddel om snel content te maken, maar dit is vrij generieke content die niet effectief is voor het aantrekken van klanten. Voeg vooral je eigen verhalen en persoonlijke sausje toe.
- En vergeet niet, video is een geweldige manier om je persoonlijkheid en energie te laten zien en om je persoonlijke verhalen en visie te delen. Dus ga aan de slag en creëer unieke en onderscheidende content die alleen jij als ondernemer kunt maken!
Conclusie impact van ChatGPT op marketing content
In de wereld van marketing is het essentieel om op te vallen en de aandacht van potentiële klanten te trekken. Door de combinatie van ChatGPT met een persoonlijke en authentieke marketingstrategie kun jij je onderscheiden van jouw concurrenten en de juiste klanten aantrekken.
Mensen die ook graag met jou willen werken. Dus gebruik een beetje van ChatGPT en een beetje van jezelf. Gebruik ChatGPT om snel content ideeën te krijgen en een raamwerk van je content, maar voeg vooral je eigen sausje toe.
Vind je dit interessant? Pin voor later!