Hoe kies je een unieke positie in een overvolle markt?
Hoe kies je een onderscheidende positionering? Wat is dat precies en waarom is het belangrijk? En is het nog wel te doen om een onderscheidende positionering te hebben tegenwoordig in een overvolle markt, zeker als je nog maar net begint? Je wil een plekje veroveren in de harten en hoofden van je ideale klanten. Waar wil je om herinnerd worden? Je wil graag dat klanten meteen aan jou denken als ze nodig hebben wat jij aanbiedt.
– Laatste update 12 juli 2021 –
Marktonderzoek aan de hand van 4 P’s
Door marktonderzoek te doen (aan de hand van 4 P’s die ik behandel in mijn podcast), kun je een unieke positie innemen, zelfs in een overvolle markt. Waar zie je kansen en wat maakt je onderscheidend?
Je bent vast niet de enige coach, social media trainer of diëtist. En dat hoeft ook niet. Als je maar zorgt voor een onderscheidende positie zodat je iemands favoriet wordt.
Wat is positionering?
Positionering betekent de plaats die je inneemt in de hoofden van mensen en hoe jij je onderscheidt van je concurrenten.
- Wat zeggen anderen over jou als je er niet bij bent?
- Wat maakt jou uniek?
- Wat maakt jou onderscheidend van je concurrenten?
Je wil opvallen in de massa, maar je wil vooral de favoriet zijn van je ideale klanten. Dat kan alleen maar als je een unieke positie inneemt en dit ook uitdraagt met je branding. Voorkom dat je deze fouten maakt met je branding.
Waarom is een unieke positionering belangrijk?
Mensen zijn misschien nog niet klaar om te kopen als ze je online tegen komen, maar je wil dat ze meteen aan jou denken als ze wel klaar zijn om het product of dienst te kopen die jij aanbied. Of anderen naar je doorverwijzen.
Natuurlijk wil je relevant zijn voor je ideale klanten en onderscheidend van je concurrenten. Zodat jouw ideale klanten voor jouw aanbod kiezen en niet voor dat van je concurrenten. Je wil een plekje veroveren in de harten en hoofden van je ideale klanten.
De markt is overvol in dit internet tijdperk
Je bent vast niet de enige coach, social media trainer of diëtist. En dat hoeft ook niet. Als je maar zorgt voor een onderscheidende positie.
- Ben jij de online marketing consultant voor de financiële sector?
- Coach jij hoger opgeleide vrouwen uit de zorg naar ander werk?
- Ben jij de diëtist die zich richt op kinderen met diabetes?
- Geef jij social media trainingen special voor mensen in de bouw?
Je wil een plekje veroveren in de harten en hoofden van je ideale klanten zodat ze meteen aan jou denken als ze nodig hebben wat jij aanbiedt.. Waar wil je bekend om staan?
Kies jouw unieke positionering
Je maakt zelf de keuze waar je expert in wil worden. Wat je wil aanbieden. Met wie je wil werken. Dat is het mooi van eigen baas zijn. Als je van je passie je professie kunt maken dan voelt het niet als werken. Vervolgens doe je marktonderzoek om te kijken hoe jij je kunt positioneren. Hoe kun jij je onderscheiden van je concurrenten? Wat maakt jou uniek?
Je hoeft niet de enige te zijn, maar je wil een plekje veroveren in de hoofden en harten van jouw ideale klanten. Je wil de favoriet worden van jouw ideale klanten. De favoriete blogger, podcaster, social media trainer of diëtist.
Dus kies 1 ding. Om welk ding wil je herinnerd worden? Claim dit en begin met marktonderzoek om jouw unieke positionering te kiezen.
En verder?
Vergeet niet om je te abonneren op mijn podcast zodat je geen uitzending hoeft te missen. Je krijgt dan automatisch een melding zodra er een nieuwe Social Talk uit is. Ik vind het ook leuk als je me laat weten wat je van deze podcast vindt door een review te geven. Daarmee help je me bovendien om deze podcast zichtbaarder te maken. Heb je vragen of feedback? Of suggesties voor een onderwerp? Mail naar info@themarketingfactory.nl of tweet naar @maaikegulden.
Vind je dit interessant? Pin voor later!