Hashtags gebruiken op social media, hoe zit het ook alweer?

Vind je social media hashtags gebruiken lastig? Krijg je er wel eens hoofdpijn van hoeveel hashtags je nu op welk platform kunt gebruiken? Lees dan vooral verder. In dit artikel zet ik het gebruik van hashtags op alle social media kanalen voor je op een rijtje. Want alle social media kanalen gebruiken hashtags net even op een andere manier.

– Laatst bijgewerkt 22 juni 2021 – 

Wat zijn hashtags?

Om maar even bij het begin te beginnen. Wat zijn hashtags en hoe werken ze? Hashtags zijn een woord of meerdere woorden met een #-symbool ervoor. Deze werden als eerste gebruikt op Twitter om gesprekken over hetzelfde onderwerp te bundelen. Alle woorden die beginnen met een # teken werden hyperlinks. Hashtags zijn dus zoekbaar en klikbaar. Tegenwoordig zijn hashtags niet meer weg te denken uit social media.

Waarom hashtags gebruiken?

Berichten met zo’n hashtag zijn dus goed vindbaar. Door een hashtag te gebruiken, geef je jouw bericht een soort label mee. Hierdoor kun je berichten met dit label gemakkelijk vinden. Niemand is eigenaar van zo’n hashtag. En je kunt zelf bepalen welke hashtag je wil gebruiken.

Een hashtag is vaak het onderwerp zelf of een afkorting van een onderwerp of evenement (bijvoorbeeld #dwdd voor het televisieprogramma De Wereld Draait Door). Met de zoekfunctie kun je op #dwdd zoeken. Je krijgt dan een overzicht van alle berichten die over #dwdd gaan.

Social media hashtags zijn handig om:

  • Conversaties te bundelen.
  • Gesprekken te monitoren.
  • Gevonden te worden door klanten.
  • Klanten te vinden.
  • Context toevoegen zoals een evenement of locatie.
  • Emotie toe te voegen door je mening te geven of voor fun.

Hoe hashtag gebruiken?

Het mooie van hashtags is dat ze simpel en gemakkelijk te gebruiken zijn. Laten we eerst een aantal belangrijke dingen op een rijtje zetten voordat we dieper ingaan op de hashtag etiquette per social media platform. Hier zijn een aantal do’s en don’ts om hashtags te gebruiken: Een hashtag kan bestaan uit:

  • Letters
  • Cijfers
  • Underscores (_)
  • Emoji’s (alleen op Instagram)

Witruimte:

Alle woorden moeten aaneengesloten geschreven worden. Als je #socialmedia bedoelt, en je schrijft #social media dan wordt alleen #social klikbaar.

Cijfers

Hashtags zoals #123 of #2018jaar werken niet. Gebruik niet alleen cijfers in je hashtag en begin deze ook niet met een cijfer.

Speciale karakters

Hashtags werken met het #-teken en underscores worden wel ondersteund, maar alle andere speciale karakters zoals “?,%,&,+” niet. Die worden gezien als een spatie dus als je #Stars&Stipes gebruikt dan wordt alleen #stars een hashtag.

Hoofdletters

Het maakt geen verschil of je hoofdletters gebruikt of kleine letters. Je kunt dit doen voor de leesbaarheid als je een korte zin gebruikt of een woord als #SocialMedia, maar dit is hetzelfde als #socialmedia.

Aanvullende hashtag tips

Check je hashtag

Check altijd of de hashtag al eerder gebruikt wordt en waarvoor. Als dit een populair evenement is wordt je ondergesneeuwd. En met een populaire hashtag voor de porno-industrie wil je waarschijnlijk niet geassocieerd worden.

Houd het simpel

Moeilijke spelling of vreemde woorden onthouden mensen niet. En in lange woorden maken mensen eerder een spelfout. Check of het niet verkeerd gelezen kan worden. Susan Boyles’s PR team promootte haar album met de hashtag #susananalbumparty maar ‘Susan Album Party’ kan ook anders gelezen worden.

Hashtags op verschillende platformen

De verschillende social media platformen gebruiken hashtags allemaal net weer een beetje anders. Daarom zet ik alle social media hashtags etiketten hier voor je op een rij.

Hashtags op Twitter

Hashtags zijn uitgevonden op Twitter, dus natuurlijk maak je op dit platform gebruik van hashtags voor meer interactie. Interactie kunnen kliks, retweets, likes of reacties zijn.

#1 Gebruik 1 – 2 hashtags

Gebruik één of twee hashtags. Uit onderzoek blijkt dat je meer interactie hebt als je één hashtag gebruikt. Maar dat dit weer daalt als je er meer dan twee gebruikt. Kies simpele hashtags die mensen makkelijk kunnen onthouden én schrijven. En check of deze hashtags al wordt gebruikt en waarvoor.

#2 Inhakers

Inhaken op trending hashtags is prima, maar alleen als zo’n hashtag ook relevant is voor jouw bedrijf en je tweet ook  over dit onderwerp gaat.

#3 Hashtags bij evenementen

Bijna ieder evenement gebruikt een specifieke hashtag. Gebruik zo’n hashtags om te connecten en deel te nemen aan de conversatie, voor, tijdens en na het evenement. En als je zelf een evenement organiseert, communiceer dan ook de hashtag van je evenement.

Aanvullende informatie Twitter hashtag

  • Denk na over welke hashtag je gebruikt. Wil je gevonden worden door vakgenoten of door klanten?
  • De beste manier om uit te zoeken welke hashtags je klanten gebruiken is door te luisteren en de Twitter gesprekken te volgen.
  • Vergeet niet om deze hashtags nog even te onderzoeken met de zoekfunctie van Twitter.
  • Onderzoek of er terugkerende trend zijn zoals #throwbackthursday waarop je kan inhaken.
  • Op Twitter hebben mensen vaak een conversatie over televisieprogramma’s dus kijk of er een discussie is over een programma die een relatie heeft met je bedrijf.
  • Tweets met afbeeldingen vallen meer op dus gebruik ook altijd een afbeelding. Met de combinatie van een hashtag en een afbeelding met het helemaal goed komen 😉

Hashtags op Instagram

Je kunt ze verschrikkelijk vinden of niet, maar hashtag zijn belangrijk op Instagram. Hashtags zijn de allerbelangrijkste manier om gevonden te worden op Instagram. Als je een beroemdheid bent of een groot merk met miljoenen volgers dan hoef je deze niet te gebruiken, maar anders is het wel handig als je gevonden wil worden tussen de miljoenen Instagram foto’s die dagelijks geplaatst worden.

Op Instagram kun je alleen zoeken op gebruikers, locatie of hashtags. Door hashtags te gebruiken bij je berichten groeit dus het aantal volgers en de interactie.

Lees hier meer Instagram hashtag tips.

#1 Gebruik 1 – 30 hashtags

Ideale aantal hashtags op Instagram is één tot dertig. Berichten met minimaal een hashtag hebben meer interactie. Door hashtags te gebruiken, wordt je makkelijker gevonden en krijg je meer likes.

#2 Hashtags in de omschrijving of als reactie

Je kunt de hashtags in je omschrijving plaatsen of als reactie onder je bericht. Beide tellen voor dat bericht. Hashtags die anderen toevoegen in een reactie op jouw post tellen niet mee. Timing is belangrijk dus plaats deze hashtags meteen als je het bericht plaatst, ook als je deze toevoegt in een reactie. Doe dat dan meteen.

#3 Hashtags in Stories

Hashtags kun je ook gebruiken in je Instagram Stories.  Dit is een mooie manier om je Stories onder de aandacht te brengen bij een groter publiek. Via stickers kun je gemakkelijk een hashtag toevoegen aan je insta Stories.

Aanvullende informatie Instagram Hashtag

  • Als je een zakelijk account hebt, zie je in je statistieken hoeveel mensen je berichten vinden via hashtags.
  • Je kunt klikbare hashtags toevoegen in je bio wat handig is als je gebruik maakt van een specifieke hashtag voor je bedrijf.
  • Je kunt ook hashtags volgen; dit betekent dat ieder bericht met die hashtag op je feed verschijnt, of je die accounts nu wel of niet volgt.
  • Gebruik de zoekfunctie om populaire hashtags te vinden. Je kunt ook een tool als Planoly gebruiken.
  • Bekijk welke hashtags influencers en mensen uit jouw vakgebied gebruiken en bedenk of je ideale klanten hierop zoeken.
  • Probeer uit welke hashtags beter werken. Misschien wel hashtags met 10.000 tot 300.000 berichten in plaats van de populairste hashtags (de feed gaat snel). In dit artikel van Iconosquare krijg je handige tips over hashtags.
  • Vergeet ook je niet je locatie toe te voegen om gevonden te worden door lokale mensen.

Hashtags op Facebook

Ook op Facebook kun je officieel hashtags gebruiken, alleen is mijn eigen ervaring dat deze niet echt geweldig werken op Facebook. Bovendien gebruikt bijna niemand ze op Facebook, dus wees heel voorzichtig met het gebruik van hashtags op Facebook.

#1 Gebruik 1 – 2 hashtags. maar spaarzaam

Gebruik maximaal 1 tot 2 hashtag en gebruik deze hoofdzakelijk voor een trending topic of evenement. Daarmee kun je deze worden extra benadrukken. Hahstags worden nauwelijks gebruikt op Facebook.

#2 Voorzichtig met Instagram berichten doorplaatsen

Teveel hashtags op Facebook vermindert de interactie. Uit een onderzoek van Social Bakers blijkt dat Facebook berichten met een hashtag meer interactie hebben dan berichten met twee of meer hashtags. Dit is belangrijk om te weten als je jouw berichten automatisch op Facebook deelt vanaf andere platformen zoals Instagram. Zeker als je 30 hashtags in de omschrijving zet.

Aanvullende tips Facebook hashtag

  • Zakelijke pagina’s zijn altijd openbaar dus die hashtags zijn zichtbaar. Dat geldt niet voor Groepen en persoonlijke profielen. Daar is de zichtbaarheid van hashtags afhankelijk van de instellingen.
  • In een Facebook groep kunnen hashtags handig zijn voor de beheerder om gesprekken te filteren. Als mensen een vraag hebben en deze taggen met #vraag of #help dan kun je deze eruit filteren.
  • Maar je kunt altijd eens testen met hastags op Facebook en bij je statistieken bekijken wat het effect va deze hashtags is.

Hashtags op Pinterest

Dit is een beetje een lastige en je vindt hierover dus wisselende adviezen. Eerst waren hashtags op Pinterest ‘not done’, vervolgens werd het juist gestimuleerd om hashtags te gebruiken in je pin omschrijving. En nu zijn er steeds meer geluiden dat je beter geen hashtags kunt gebruiken op Pinterest (behalve je brand hashtag). Zelf voeg ik tegenwoordig dus alleen nog mijn eigen hashtag #themarketingfactory toe.

Op Pinterest kun je hashtags gebruiken in de pin omschrijving. Je kunt zoeken op hashtags op Pinterest waardoor deze hashtags bijdragen aan je vindbaarheid. Het GROTE nadeel is dat als mensen op die hashtag klikken, ze meer pins zien met deze hashtag. Je stuurt ze dan naar de content van iemand anders. En bovendien zoeken mensen hier eigenlijk niet op hashtags, maar gewoon op zoekwoorden.

#1 Gebruik 0 – 5 hashtags

Als je toch hashtags wilt toevoegen, gebruik dan maximaal 5 hashtags in je pin omschrijving. Je kunt maximaal 20 hashtags toevoegen, maar dat komt wel heel spammerig over. Nogmaals, zelf voeg ik alleen mijn brand hashtag toe aan de pin omschrijving van mijn eigen pins zodat als mensen hierop klikken ze al mijn pins zien 😉

#2 Hashtags achteraan in je pin omschrijving

Zet de hashtags aan het einde van je omschrijving zodat het overzichtelijk blijft.

#3 Voeg hashtags toe zodra je pint

Pinterest heeft een voorkeur voor nieuwe content (boven repins) dus voeg relevante hashtags toe voordat je een pin vanaf een website bewaard. Pinterest heeft aangegeven dat als je op hashtags zoekt, de nieuwste pins bovenaan in de zoekresultaten verschijnen. Hierdoor wordt je nieuwe pin sneller ontdekt.

Aanvullende tips Pinterest hashtag

  • Gebruik een keyword planner tool om je beste keywords te vinden en gebruik deze in je pin omschrijving.
  • Kijk eens welke keywords andere pinners gebruiken.
  • Pinterest toont als eerste verse of nieuwe content (boven repins). Dit betekent dat het belangrijk is om hashtags toe te voegen als je pint. Het heeft weinig zin om hashtags toe te voegen aan je oude pins omdat ze waarschijnlijk toch niet getoond worden in de zoekresultaten.
  • Pins met dezelfde hashtag zijn aan elkaar gelinkt. Dus als iemand op die hashtag klikt, zien ze alle pins met diezelfde hashtag.
  • De kwaliteit is belangrijker dan de kwantiteit. Kies dus hashtags die relevant zijn voor die betreffende pin. Gebruik brede categorieën en gerelateerde onderwerpen die je pin omschrijven. Denk na waarop je ideale klant zoekt op Pinterest.
  • Als je een lokaal bedrijf hebt, voeg dan ook je locatie in als hashtag zodat klanten je kunnen vinden.

Hashtags op Linkedin

Linkedin heeft hashtags weer opnieuw geïntroduceerd. Je ziet op Linkedin dus steeds vaker een bericht met hashtags. Linkedin gaat over zakelijk netwerken, je professionele brand bouwen en connecties met de juiste mensen. Door hashtags te gebruiken, kun je ontdekt worden door mensen die nog geen eerstegraads connectie zijn.

#1 Gebruik 3 – 5 hashtags

Gebruik maximaal 3 tot 5 hashtags op Linkedin. Als je teveel hashtags gebruikt, komt dat spammerig over op een zakelijk platform als Linkedin. Gebruik vooral hashtags die een keyword zijn voor je bedrijf, maar wel passen bij de content die je deelt.

#2 Plaats hashtags achteraan in je bericht

Het handigste is om je hashtags achteraan je bericht te zetten, of deze op de volgende regel te typen zodat je bericht zelf er niet rommelig uitziet of ze het bericht overheersen maar je wel het voordeel van de hashtags hebt.

#3 Bekijk de hashtag suggesties van Linkedin

Als je een bericht schrijft op Linkedin krijg je hashtag suggesties van Linkedin, Gebruik de suggesties die relevant zijn voor dat bericht en die passen bij jouw bedrijf zodat je ook gevonden wordt door mensen die geen eerstegraads connectie zijn.

Aanvullende tips Linkedin hashtag

  • Gebruik hashtags om je Linkedin artikelen te taggen zodat meer mensen deze vinden; Deze tags moet je toevoegen in je ‘draft’ want zodra je een artikel publiceert, kun je deze niet meer toevoegen.
  • Deze hashtags verschijnen niet in je artikel, maar wel bij het bericht over je artikel in de Linkedin feed.
  • Linkedin heeft hashtags weer geïntroduceerd om discussies over onderwerpen te stimuleren. Je kunt dus ook bepaalde hashtags volgen.
  • Als je een hashtag intypt in de zoekbalk, krijg je berichten, groepen en bedrijven te zien die deze hashtags gebruikt hebben.

In dit artikel vind je meer informatie over hashtags op Linkedin.

 

Pin voor later