Haal je geen klanten uit social media? Dit is waarom het je geen klanten oplevert

Je bent super actief op Instagram, Facebook of Linkedin en doet echt je best om goede content te maken. Toch levert het geen klanten op. Dat is frustrerend want je besteedt veel tijd aan je social media posts. Maar het kan echt anders want ik haal bijna al mijn klanten uit social media. Wat zijn de belangrijkste redenen waarom je geen klanten uit social media haalt?

– Laatste update 10 april 2024 –

Je zet social media verkeerd in

De moed zakt je in de schoenen. Je post een paar keer per week iets op social media en na weken, maanden of zelfs jaren komt hier geen enkele betalende klant uit.

Misschien een geruststelling, maar je bent niet de enige die geen klanten uit social media haalt. Veel coaches, therapeuten en andere kennisprofessionals die ik help met hun social media worstelen hiermee. Dat is precies waarom ik  Social Media Boost heb ontwikkeld 😉

Ze besteden veel tijd aan social media (want het moet natuurlijk wel perfect zijn ;)) en toch halen ze hier niet of nauwelijks klanten uit. En dat is zeker frustrerend en absoluut niet nodig.

Dat komt omdat je social media verkeer inzet.

Waarom je geen klanten uit social media haalt

Ik haal bijna al mijn klanten uit social media. En jij kunt dat ook, maar dan is het wel goed om met een aantal dingen rekening te houden. Daarom deel ik hieronder een aantal veelgemaakte social media fouten waardoor het je geen klanten oplevert, en vertel ik ook hoe je het anders kunt doen.

1. Het gaat alleen over jezelf

Misschien ben je wel actief op social media, maar is je content ook interessant voor je ideale klanten? Je wilt dat zij er aandacht aan besteden maar geef je mensen ook een reden om je te volgen op social media?

Vaak zie ik dat mensen op social media alleen maar over zichzelf praten.

Je deelt waar jij mee bezig bent of wat jij gaat doen. Het gaat dus alleen maar over jezelf in plaats van dat het ook interessant is voor je doelgroep. Op die manier haal je zeker geen klanten uit social media!

Als je vertelt dat je gaat lunchen of een training gevolgd heb, dan denk ik “leuk voor je, maar wat heb ik hier aan?”. Terwijl als je ook deelt wat je grootste inzicht was tijdens die training, dan maak je het ook interessant voor mij.

Jouw actie

Als je iets post op social media bedenk dan of het ook interessant of inspirerend is voor jouw ideale klanten. Waarom zouden zij er aandacht aan besteden? Wat hebben zij eraan? Vraag jezelf dus altijd af: what is in it for them?


2. Je content is saai en veel te algemeen

Jouw content is veel te algemeen en zelfs saai. Dat is lekker veilig. Je krijgt weinig kritiek als je niet duidelijk voor je mening uitkomt of een persoonlijke anekdote deelt. Maar als je tegen iedereen praat, dan spreek je niemand aan. Daardoor valt je bericht niet op en scrollen mensen vrolijk verder.

Mensen stoppen alleen met scrollen als ze worden getriggerd. 

Ze besteden aandacht aan je social media post als iets hun aandacht trekt. Als zo’n bericht iets met hen doet, als ze zich hierin herkennen en als het bericht relevant en waardevol voor hen is.

Dat komt waarschijnlijk omdat je geen duidelijke niche hebt. Je vind het eng om een keuze te maken omdat je bang bent dat je mensen uitsluit. Maar als je in algemene termen praat, val je niet op, en spreek je niemand aan. Mensen scrollen dan voorbij jouw posts. En dat wil je natuurlijk niet!

Jouw actie

Zorg dat je een duidelijke niche hebt en weet voor wie jij je content maakt. Het makkelijkste is om een persona van je ideale klant te maken en al je content voor deze ene persona te maken. Zo wordt het veel makkelijker om content te maken en wordt deze ook een stuk boeiender. Vraag je niet af wat wil ik delen maar waar kan ik mijn ideale klant of persona vandaag mee helpen? 

3. Je post niet consistent op social media

Jij komt alleen opdagen als je tijd, inspiratie of iets te verkopen hebt. Hierdoor is het lastig om vertrouwen op te bouwen want daardoor kunnen mensen niet op je bouwen. En zonder vertrouwen zullen mensen nooit klant worden.

We verwachten vaak direct resultaat. Mensen worden meestal niet direct klant. Het kost tijd voor mensen om jou beter te leren kennen en vertrouwen op te bouwen. Ze willen je dus eerst een tijdje volgen op social media om vertrouwd met jou te raken.

En als mensen een poosje niks van je horen zijn ze je ook zo weer vergeten. Want voor jou zoveel anderen! Ze ontdekken andere coaches of professionals die interessante content delen en die ze graag volgen.

Jouw actie

Zorg dat je consistent komt opdagen op social media. Zoals ik eerder al aangaf, haal ik bijna al mijn klanten uit social media. Dit zijn serieuze marketingkanalen dus neem ze ook serieus. Dus zet het in je agenda zodat je het ook doet zodat mensen ook een reden hebben om je te blijven volgen. Ook als je het druk hebt en niks te verkopen hebt, 

4. Je hebt geen strategie

Door ad hoc wat berichten te posten zonder duidelijke strategie gaat je geen klanten uit social media opleveren. Dus je post alleen als je een leuke ingeving hebt dan deel je dat op social media. En als je iets wilt promoten ga je helemaal los op Instagram, Facebook en Linkedin. Of je bedenkt je ineens ik heb al een week niks op Instagram gepost en deelt het eerste wat in je opkomt.

Posten om iets te posten, is zinloos. En zonde van je tijd!

Dan ben je inderdaad zichtbaar maar op deze manier doe je maar een dotje. Je zet het niet strategisch in waardoor het voor jou lastig is om te bedenken wat je kunt posten maar daardoor zijn het allerlei losse flodders en levert het je uiteindelijk geen klanten op.

Jouw actie

Maak een social media plan. Als je alleen wat losse flodders deelt en willekeurig maar wat post, is het zonde van je kostbare tijd. Dan levert het je uiteindelijk geen klanten op die jij zo graag wilt helpen. Met een helder plan zet je jouw social media strategisch in. Een ander voordeel van zo’n plan is dat jij je social media content kunt voorbereiden en inplannen. En dat bespaart veel tijd!

5. Je bent alleen aan het verkopen

Een grote fout die veel ondernemers maken is dat ze in de meeste social media berichten direct hun aanbod willen verkopen. Ze zijn alleen aan het promoten. Je hebt een nieuwe training ontwikkelt waar je zelf heel enthousiast over bent. Vol verwachting deel je dit op Instagram of Linkedin en je verwacht dat de aanmeldingen binnenstromen. Maar dat valt in de praktijk vaak tegen!

Mensen zitten niet in de koopmodus.

Niemand kijkt op social media met de intentie om te kopen. Dacht jij vandaag: “ Ik zal eens op Instagram kijken wat ik vandaag weer kan kopen?”. Waarschijnlijk niet. We zitten op social media voor onze ontspanning, voor inspiratie en om te weten wat vrienden en bekenden aan het doen zijn.

En tuurlijk moet je wel af en toe een aanbod doen zodat mensen weten wat je te bieden hebt en waarvoor ze bij jou kunnen aankloppen. Hoe vaker mensen je aanbod zien, hoe vertrouwder het voelt. En hoe vertrouwder het voelt, hoe groter de kans dat mensen bij je kopen.

Jouw actie

Je kunt je aanbod promoten via social media maar mensen willen eerst weten wie je bent en vooral wat je te bieden hebt. Laat dus vooral zien waar jij voor staat en deel inspirerende berichten die relevant en waardevol zijn voor jouw volgers. Je zult eerst moeten zaaien om te kunnen oogsten. Dus deel jij ook content om je volgers te helpen of te inspireren? 

6. Je laat niks van je persoonlijkheid zien

Laat jij ook wat van je persoonlijkheid zien op social media? Als mensen niet het gevoel hebben dat ze je kennen dan voelt het ook niet vertrouwd. Want hoe kun je iemand vertrouwen die je helemaal niet kent?

Daarom is het goed om ook te laten zien wie je bent als persoon en waar je voor staat. Mensen doen alleen zaken met je als ze een klik met je hebben en vertrouwd met je zijn.

En je bepaalt zelf wat je wel en niet laat zien. Dus als je niks over je kinderen wilt delen dan doe je dat niet. En als je niks over je partner wil delen dan hoef je dat ook niet te doen.

Je kunt het ook persoonlijk maken door te delen wat je inspireert, wat jouw waarden zijn en je eigen stemgeluid te laten horen. Juist social media zijn mooie kanalen om het persoonlijker te maken.

Jouw actie

Geef mensen een inkijkje in je leven. Geef ze een kijkje achter de schermen en laat vooral ook zien wie jij bent als persoon. En je bepaalt zelf wat je wel en niet deelt, maar als mensen geen klik met je hebben zullen ze ook niet van jou kopen. Dus hoe kunnen mensen jou als persoon beter leren kennen? Wat kun jij van jezelf laten zien?


7. Je maakt geen connecties

Je bent alleen aan het zenden en gaat geen gesprekken aan. Dus je post iets op Facebook of Linkedin en gaat dan weer vrolijk verder met andere taken zoals aan je website of online training werken, en verwacht dan dat al jouw ideale klanten jouw geweldige social media post zien en direct met je willen werken. Op die manier ga je geen klanten uit social media krijgen.

Zo werkt het helaas niet. 

Het is druk online en we zijn niet de hele dag online want we hebben genoeg te doen. Je zult iets meer moeite moeten doen om jezelf onder de aandacht te brengen van je ideale klanten.

Voordat we social media hadden, kwamen ondernemers aan klanten door te netwerken. Je ging naar netwerkbijeenkomsten om mensen te ontmoeten en relaties op te bouwen en zo aan klanten te komen. En met de komst van social media verwachten we dat we alleen maar iets hoeven te posten en dat klanten dan vanzelf komen.

Je zult nog steeds moeten netwerken en relaties op moeten bouwen, ook online.

Jouw actie

Klanten vinden is een actief proces. Ga gesprekken met jouw ideale klanten en bouw relaties op. Ga hen volgen, reageer op hun social media posts, stuur ze een berichtje. Dus start conversaties. Conversaties zorgen voor connecties, en connecties uiteindelijk voor conversies. Dus bouw vooral relaties op want dat gaat je uiteindelijk betalende klanten opleveren.

Zo krijg je wel klanten via social media

Bekijk jouw eigen social media berichten en kijk eens met welke van bovenstaande tips jij nog wat kunt verbeteren. En onthoud dat mensen meestal niet direct klant worden. Het kost wel tijd om de know-like-trust factor op te bouwen.

Social media zijn wel heel belangrijke kanalen want dit is vaak de eerste kennismaking met jou. Op basis daarvan beslissen mensen of ze je willen blijven volgen, ge blogs lezen of podcast besluisteren en zich aanmelden voor je mailinglijst.

Dus haal je nu geen klanten uit social media? Bekijk hoe jij het anders kunt aanpakken. Hieronder nog een keer een korte opsomming van de dingen die jij kunt verbeteren zodat je wel klanten uit social media haalt:

  • Deel boeiende content die opvalt en de aandacht trekt, vraag je altijd af: what is in it for them?
  • Weet voor wie je jouw content maakt zodat jij ook posts deelt die waardevol en relevant zijn voor jouw ideale klanten.
  • Kom consistent opdagen zodat je zichtbaar blijft want anders zijn mensen je ook zo weer vergeten.
  • Werk met een plan zodat jij social media strategisch inzet en je kostbare tijd niet verspilt
  • Gebruik social media niet alleen om te verkopen, maar deel waardevolle content zodat mensen je graag blijven volgen.
  • Laat ook je persoonlijkheid zien zodat mensen je leren kennen en vertrouwd met je raken.
  • Ga niet alleen zenden maar bouw vooral connecties op door zelf gesprekken aan te gaan.

Kun je hulp bij je social media gebruiken?

Haal jij nu geen of niet voldoende klanten uit social media? Dat is speciaal waar ik  Social Media Boost voor ontwikkeld heb.

Daarin krijg jij een heldere strategie en actieplan zodat je social media ook strategisch inzet en de juiste content deelt. Je krijgt ook handige tools aangereikt om je content voor te bereiden en in te plannen.

En om het je helemaal gemakkelijk te maken, krijg je meer dan 365 kant en klare social media berichten (die je gemakkelijk kunt aanpassen aan jouw persoonlijkheid en wensen) zodat je altijd weet wat je kunt posten. Berichten die zo opgebouwd zijn dat ze opvallen, waarmee je ook connecties opbouwt en klanten haalt uit social media.


Vind je dit interessant? Pin voor later