Follow up systeem om van prospects ook betalende klanten te maken

Stel je eens voor hoe het zou voelen als je altijd voldoende klanten hebt? Dan heb je follow up systemen nodig om van prospects ook betalende klanten te maken. In dit artikel leg ik je hoe je zo’n follow up systeem maakt en deel ik ideeën voor follow up emails.

Dit is het vierde deel in een vijfdelige serie om je te helpen om je klantenstroom te vergroten, online programma’s te verkopen en passief inkomen te verdienen. Voordat je verder leest wil je misschien deel 1, deel 2 en deel 3 lezen.

– Laatste update 27 februari 2020 –

Mensen moeten 7x in aanraking komen met je aanbod

Je bent op zoek naar meer vrijheid en droomt ervan te kunnen werken waar en wanneer je maar wilt. Dus jij verkoopt digitale producten of online programma’s.

En je hebt genoeg mensen die aangeven dat ze je content geweldig vinden en ooit met je willen werken…

Toch blijven je verkoopresultaten achter.

Dit is frustrerend maar misschien is het een geruststelling om te weten dat je niet de enige bent. Wist je dat mensen gemiddelde 7 keer met je aanbod in aanraking komen voordat ze ‘ja’ zeggen?

Follow up systeem is belangrijk

Dit betekent dat ook als jij je bedrijf al jaren runt, het tijd kost om vertrouwen op te bouwen en mensen in de watten te leggen voordat ze betalende klant worden. Daarom wil je mensen ook op je emaillijst zodat je met hen in contact kunt blijven en hen regelmatig een mailtje kunt sturen.

En nog belangrijker. Je hebt een follow up systeem nodig om koopmomenten te creëren.

Welke follow up systeem heb je nodig om deze koopmomenten te creëren? Hoe zorg je dat je van prospects (potentiële klanten) ook betalende klanten maakt? En hoe zorg je ervoor dat je jouw kostbare tijd niet verspilt door iets dat niet werkt? Daar ga ik je vandaag bij helpen.

Welke systemen zet je in om prospects te koesteren

Of je nu 1-op-1 diensten verkoopt, groepsprogramma’s of digitale producten. Follow up systemen zijn een MUST om van prospects betalende klanten te maken. Meestal moeten mensen vaker iets over je aanbod horen, voordat ze ook kopen. Ze moeten vertrouwen in je hebben en je wilt hen enthousiast maken over jouw aanbod.

Daarom is de follow up zo belangrijk. En niet alleen als je wat te verkopen hebt. Je wilt relaties opwarmen voordat je een aanbod doet!

Waarschijnlijk heb je ook weleens een freebie aangevraagd en deze vervolgens nooit meer bekeken. Dat wil je natuurlijk voorkomen met JOUW weggever.

Het gesprek start met de bedankpagina van je weggever

Zodra mensen je weggever aanvragen, komen ze dan op een bedankpagina met alleen een berichtje ‘bedankt voor je aanvraag’? Dit is namelijk een grote fout die veel ondernemers maken. Hier start het gesprek. Dit is het begin van de relatie. Neem mensen dus echt bij de hand en vertel wat je wilt dat ze doen.

Zorg dat je een goede eerste indruk maakt met een enthousiaste follow up. Je wilt dat mensen je weggever ook bekijken zodat je een relatie kunt opbouwen en mensen kunt opwarmen voor toekomstige verkopen.

Zorg dat mensen zich ook welkom voelen op jouw mailinglijst en dat je nadenkt over de follow up emails.

Hieronder geef ik je een aantal ideeën voor follow up systemen die je kunt gebruiken om relaties op te warmen en verkoopmomenten te creëren.

#1 Stuur een welkom serie naar nieuwsbrief abonnees

Met een Autoresponder kun je automatische mails versturen naar mensen die zich aanmelden voor je mailinglijst.

Je kunt dit instellen met een bepaalde interval. Deze mails zet je op met je mailing lijst provider (Mailchimp of Activecampaign bijvoorbeeld).

Dit is een goede manier om inschrijvers om te zetten in betalende klanten, ongeacht wat je verkoopt. Mensen ontvangen dan een aantal mailtjes nadat ze jouw weggever aangevraagd hebben. Welke mails kun je sturen?

  • Allereerst natuurlijk een mailtje met de weggever die ze aangevraagd hebben. In dit mailtje ga je mensen echt aanmoedigen jouw gratis aanbod te checken.
  • Daarnaast zou je ook een automatische welkom serie in kunnen stellen. Je stuurt dan een aantal mailtjes (met een bepaalde interval) waarin jij jezelf voorstelt en je eerst waarde geeft voordat je een aanbod doet.
  • Nadat mensen deze welkom serie gekregen hebben, ontvangen ze je wekelijkse nieuwsbrief. Het is goed om mensen wekelijks een mailtje te sturen zodat je top of mind blijft en mensen ook weten hoe ze met je kunnen werken.

#2 Persoonlijke email aan je inschrijvers

Autoresponders zijn super handig (ze besparen tijd en zorgen dat je contact houdt met je nieuwsbrief abonnees) maar ze zijn wel onpersoonlijk. Daarom is het goed, zeker als je 1-op-1 diensten aanbiedt, om ook persoonlijke emails te sturen. En ja ik bedoel een persoonlijk bericht van jouw email account, niet via je automatische email marketing dienst.

Door de tijd te nemen om persoonlijke berichtjes te sturen, maak je een diepere connectie en breng je een gesprek op gang.

Als je toenadering zoekt, je hulp aanbiedt en gratis advies geeft, zullen je inschrijvers snel mega fans worden.

#3 Verkoop mails aan je lijst

Misschien wil je niet te verkoperig zijn en word je nerveus bij de gedachte dat je een aanbod mailt. Maar als je meer klanten wilt of je online programma’s wilt verkopen, dan is het een grote fout als je jouw aanbod niet pitcht. En dat doe je niet meteen.

Je gaat mensen eerst waardevolle content geven, maar dan is het goed om mensen ook te laten weten waar je ze mee kunt helpen.

Onthoud dat je jouw klanten helpt om stappen te zetten in hun leven. Je bent hier om hen te helpen en ze willen weten hoe ze met je kunnen werken.

In plaats van dat je jouw aanbod alleen op je website plaatst in de hoop dat mensen dit vinden, is het beter om een mail te sturen waarin je uitlegt wat jouw nieuwe aanbod is en die naar je mailinglijst stuurt. Je kunt dit ook doen op een authentieke manier die niet pusherig is maar waarin je oprecht aangeeft hoe je mensen kunt helpen.

#4 Voeg een pitch toe aan je wekelijkse email

Als je dan toch wekelijkse een mailtje over je nieuwe blog verstuurt aan je nieuwsbrief abonnees, dan kun je ook een pitch sectie toevoegen (niet als een P.S.) maar als vast onderdeel van je mails. Onder de wekelijkse content kun je dan een vast blok maken waarin je vermeldt hoe mensen met je kunnen werken. Of je kunt dit verwerken in je bio.

Zo geef je eerst waarde met je wekelijkse content, maar zien mensen wel in alle mailtjes hoe ze met jou kunnen werken. Je linkt dan gewoon naar de ‘Werk met mij’ pagina.

#5 Ga gesprekken aan op social media

Social media spelen een belangrijke rol om naamsbekendheid op te bouwen en in contact te komen met de juiste mensen of je nu 1-op-1 werkt, groepsprogramma’s aanbiedt of digitale producten verkoopt.

Plan iedere werkdag zo’n 30 minuten in om actief te zijn op social media.

Deel content die behulpzaam is en een probleem oplost. Maar neem vooral de tijd om te reageren op berichten van anderen in relevante Facebook groepen of op de plekken waar je ideale klanten online uithangen. Spring niet direct in de verkoopmodus, maar wees behulpzaam. Ga vooral reageren, anderen helpen en vragen beantwoorden.

Laat je passie zien, wees behulpzaam en gebruik de woorden van je ideale klanten. Door deze 3 dingen te doen kom je niet verkoperig over en wordt het leuk. Zie verkopen gewoon als mensen helpen.

Richt jouw follow up systeem in

Zorg dat je bepaalde systemen hebt om een follow up te doen. Je kunt bovenstaande ideeën gebruiken, maar natuurlijk zijn er nog veel meer mogelijkheden.

  • Bepaal eerst welk follow up systeem je gaat gebruiken.
  • Maak dan een lijstje van wat je daarvoor moet maken (zoals de follow up emails schrijven of Facebook groepen zoeken).
  • En maak dan jouw follow up systemen.

Onthoud dat als je hiermee aan de slag gaat, sommige dingen misschien goed werken en andere misschien geen enkel effect hebben. Dat is normaal! Het blijft een kwestie van uitproberen. Kijk wat werkt en wat je nog kunt verbeteren. Soms kunnen een paar kleine aanpassingen een groot effect hebben!

Jouw actiepunten

Neem actie en bedenk welk follow up systeem je gaat gebruiken om nieuwe klanten aan te trekken. En ook al is dit niet zo’n sexy onderdeel van online ondernemen, dit is wel belangrijk om nieuwe klanten te krijgen.

  1. Beslis welk follow up systemen je inzet om meer klanten te krijgen.
  2. Bepaal per systeem welke stappen je moet implementeren.
  3. Richt je nieuwe systemen in en voer eventueel verbeteringen toe.

Als je nog vragen hebt over deze follow up systemen, laat dan een reactie achter. Ik help je graag verder.

Vind je dit interessant? Pin voor later!