Content kalender is onmisbaar om vooruit te plannen

Als je serieus met social media aan de slag gaat, dan is een content kalender een handig hulpmiddel. Met een content kalender heb je een handig overzicht welke content je wanneer en via welke kanalen deelt. Social media en content marketing gaan hand in hand. Want als je geen waardevolle content deelt, wat voor reden hebben mensen dan om je te (blijven) volgen op Facebook of Twitter?

De aandacht trekken is één ding, maar die aandacht vasthouden is een stuk lastiger. Daarvoor zul je regelmatig waardevolle content moeten delen zodat mensen graag je blog of Facebook pagina bezoeken. Als mensen weten dat je regelmatig een nieuw artikel op je website plaatst, zullen ze hier ook eerder terugkomen. En als je continu insteressante artikelen of video’s deelt, blijf je ‘top of mind.

Content kalender is overzichtelijk

Met zo’n content kalender behoudt je het overzicht, heb je geen last minute stress dat je nog snel een bericht moet verzinnen, maar ga je ook op een slimme, gestructureerde manier te werk. Je plaatst de juiste content op de juiste kanalen. Social media kost tijd, en daarmee dus geld. Dan wil je waarschijnlijk ook dat het iets oplevert? Plan je content dan in!

Het is dus handig om een content kalender te maken zodat je van tevoren weet wat voor soort informatie je gaat delen op welke kanalen. Dat is een stuk overzichtelijker. Wil je elke week een blog schrijven of een video op YouTube plaatsen? Dan kun je deze content vaak al voorbereiden in je verloren uurtjes en ook alvast inplannen op social media.

Denk na over je content strategie

Met een content kalender werk je effectiever aan je social media strategie. In plaats van dat je zomaar wat doet (en je kunt de hele dag bezig zijn met social media) heb je tijd om erover na te denken. Wat voor soort content wil je delen? En via welke kanalen ga je deze verspreiden? Gebruik je alleen je eigen Twitter en Facebook of plaats je een artikel ook op een website van derden? Het is goed om na te denken over je content strategie:

  • Wat wil je met je content bereiken (doel)?
  • Wie wil je bereiken (doelgroep)?
  • Met wat voor soort content (video, blog, foto)?
  • En via welke kanalen (blog, Twitter, LinkedIn)?
  • Met welke contentthema’s of onderwerpen?

Met een content kalender bespaar je tijd

Als je met een content kalender werkt, dan plaats je content bewust en met een bepaald doel: een training onder de aandacht brengen, meer bezoekers naar je website of je autoriteit claimen bijvoorbeeld. Bovendien werkt het veel efficiënter, zodat het ook minder tijd kost. Je kunt bijvoorbeeld in één keer tien video’s opnemen, of 3 artikelen schrijven als je in de flow zit.

Misschien moeten er ook wel zaken voorbereid worden als je een video wil opnemen. Met een content kalender heb je dat inzichtelijk. Zo heb je ook geen last minute stress dat je nog snel een artikel moet schrijven of een Facebook update moet maken.

Voordelen van een content kalender

  • Je hebt een handig overzicht van de content die je de komende tijd wil delen.
  • Zo denk je er ook bewust over na wat je wilt delen.
  • Je kunt de verloren uurtjes gebruiken om nieuwe content alvast voor te bereiden.
  • Dus geen stress dat je last minute nog iets moet verzinnen.
  • Vaak kun je berichten ook al vooraf inplannen op Facebook zelf of met tools als Hootsuite bijvoorbeeld.
  • Door regelmatig te communiceren blijf je onder de aandacht van je doelgroep.

Genoeg voordelen dus. Met een content kalender behoudt je een goed overzicht van welke content je op welk moment en via welke kanalen gaat delen. Je maakt inzichtelijk wat er voorbereid dient te worden en kan dit in de verloren uurtjes alvast doen en ook al klaarzetten om te publiceren. Dat bespaart een hoop stress, tijd en frustratie.

Maak jij gebruik van een content kalender om je content vooruit te plannen?

 

Pin voor later