3 copywriting fouten die veel ondernemers maken (en simpele trucjes om dit op te lossen)

Copywriting is belangrijk. Goede content stimuleert jouw verkopen en winstgevendheid. Het vergroot jouw online zichtbaarheid, dus om gezien en gehoord te worden door jouw potentiële klanten. En is belangrijk om hen te overtuigen om bij jou te kopen. Daarom hieronder de drie grootste copywriting fouten die veel ondernemers maken en simpele trucjes om dit op te lossen.

– Laatste update 22 mei 2024 –

Betere communicatie, betekent meer conversie

Goede en effectieve marketingteksten zijn de sleutel tot het succes van je bedrijf. Vooral in dit digitale tijdperk waarin consistente communicatie leidt tot vertrouwen, connecties en klantloyaliteit. Allemaal essentieel om door het lawaai heen te komen. En je te onderscheiden van de massa en de concurrentie.

Als je niet direct de aandacht weet te grijpen met je marketing content. En als zij zich niet herkennen in je boodschap, dan scrollen en klikken mensen vrolijk verder. Hoe beter je communiceert, hoe beter je converteert!

3 veelgemaakte copywriting fouten die ondernemers maken

Hieronder staan drie veelgemaakte copywriting fouten die je beter kunt vermijden als je meer klanten en verkopen wilt. En als je deze fouten maakt, don’t worry want ik leg ook uit hoe je deze fouten heel simpel kunt voorkomen. Ik deel een aantal simpele trucjes om je copywriting naar een hoger niveau te tillen.

Het is de inhoud op je website, je emails en socials die voor klanten zorgt, niet alleen de mooie plaatjes. En het allerbelangrijkste is je boodschap. Dat deze raakt en bij mensen binnenkomt. Dat jouw ideale klanten zich hierin herkennen en je graag blijven volgen.

Fout 1: Alleen je producten of diensten verkopen

Als je in je marketing alleen maar praat over jouw producten of diensten, kom je heel verkoperig en opdringerig over. Mensen willen wel graag kopen, maar niet graag verkocht worden. Meestal worden we er ook niet blij van als er iemand aan je deur staat die heel opdringerig is en jou iets wilt verkopen.

Er is dus meer voor nodig om op te vallen dan alleen maar over je producten of diensten te praten. Hoe kun je dit oplossen? Onthoud dat mensen niet kopen wat je verkoopt. Ze kopen wat jouw producten of diensten voor hen doen. Deel daarom vooral de resultaten en transformatie die ze zullen krijgen als ze gebruik maken van je product of dienst. 

De oplossing

Hoe kun je opdringerige teksten vermijden? Content die te veel nadruk leggen op wat je verkoopt? Hier is een simpele truc. Iedere keer als jij over je product of dienst wilt praten, verplaats je in de schoenen van je ideale klant en vraag jezelf af: “What is in it for me?”

Beantwoord de vraag vanuit het perspectief van jouw ideale klant. Heb het vooral over de reden en de pijn die zij ervaren waardoor ze zoeken naar jouw oplossing. Focus dus vooral op de gewenste resultaten van je product of dienst.

Fout 2: Op jezelf focussen en niet op de klant

Als ondernemers zijn we enthousiast over onze producten en diensten. Graag willen we dus de hele wereld vertellen over ons bedrijf, wat we verkopen, waarom ons aanbod zo geweldig is en dat we nu een geweldige actie hebben.

Maar als je alleen over jezelf praat en waar jij het over wilt hebben, dus in al je marketing content gaat het alleen maar over jou, dan verlies je de aandacht van mensen. 

Zet je klanten centraal. Maak je marketing content met je klantreis in gedachten. Focus je vooral op de zorgen, twijfels, angsten en verlangens die jouw ideale klanten ervaren. Als ze het gevoel hebben dat je hen echt begrijpt, bouw je een connectie met hen op en kun je mensen makkelijker overtuigen om klant bij jou te worden.

De oplossing

Dit is een simpele manier om erachter te komen of je teksten teveel op jou gericht zijn. Zoek op elke pagina van je website en in marketingmaterialen naar woorden zoals: 'ik', 'wij', 'ons' en 'mij'. En tel hoe vaak je deze woorden gebruikt. 

Vervolgens tel je het aantal keer dat je de woorden zoals ‘je’, ‘jij’ en ‘jou’ gebruikt. Als het aantal van de eerste categorie groter is dan de tweede categorie, raad ik je aan om de aandacht te verschuiven naar de lezers. Dit lijkt zo simpel maar heeft een grote impact om mensen door de klantreis te leiden.

Fout 3: Dingen delen waar mensen geen bal om geven

Ondernemers hebben het vaak te veel over technische details, zoals de specifieke processen, functies, methodes en benaderingen die ze gebruiken. Zo hopen ze zich te onderscheiden van concurrenten en op te vallen in de drukte online.  

Het "hoe" is echter niet wat resoneert bij jouw potentiële klanten. Ze zijn vooral geïnteresseerd in de voordelen en de resultaten die je kunt beloven. De voordelen van je aanbod is dus wat er echt toe doet. Wat levert het hen op?

De oplossing

Hoe kun je deze copywriting fout voorkomen? Voordat je jouw specifieke proces, benadering of methode noemt in je marketing content, vraag jezelf af of dit ook echt relevant is. Bekijk het altijd vanuit het perspectief van jouw klanten. Vraag jezelf af: “Zo wat? Waarom maakt het uit? Waarom is dit belangrijk?”

Door jezelf eerst deze vraag te stellen denk je erover na of dit belangrijk is om te melden. En zo ja, ga dan vooral ook dieper in op de voordelen van elk technische detail om mensen duidelijk te maken waarom deze details belangrijk zijn.

Serieus aan de slag met je copywriting?

Als je één van deze copywriting fouten maakt, is het tijd om deze in de toekomst te voorkomen. Dit kost je namelijk omzet en kansen. En je gebruikt copywriting zowel op je website, je emails, social media posts, blogs, in al je teksten.

Wil je serieus met jouw content aan de slag? 


Vind je deze copywriting fouten interessant? Pin voor later!