Content marketing betekent hard werken
Content marketing gaat niet vanzelf. Dit betekent keihard werken. Je moet de content maken, maar deze ook zelf verspreiden. Alleen een blog online zetten is echter niet voldoende. Mensen vinden jouw content niet vanzelf dus je moet deze ook zelf naar je publiek brengen zodat je van kliks naar klanten gaat.
Voeg waarde toe
Marketing is belangrijk. Er is nog nooit een bedrijf geweest dat niet aan marketing doet. Iedereen moet zich profileren, en tegenwoordig dus met content marketing. Mensen moeten van je bestaan afweten maar zitten niet op jouw verkooppraatjes te wachten. Voeg waarde toe aan de conversaties. Dus laat jezelf vooral zien en horen op social media. Dt zijn de kanalen waar mensen hun tijd doorbrengen. En je moet tenslotte daar zijn waar je doelgroep is.
Zet content marketing in
Maar keiharde reclame werkt niet meer. Mensen zijn op zoek naar informatie die leuk, inspirerend of leerzaam is. Ze willen informatie waar ze zelf wat van kunnen leren of gewoon vermaakt worden. Dus plaats tweets, Facebook updates of Instagram foto’s die interessant zijn voor je publiek dan blijven mensen je graag volgen en kunnen je beter leren kennen. Daarom zetten steeds meer professionals content marketing in. Content maken kost tijd. Waarom zou je hierin investeren.
Doelen van content marketing
Content delen doe je als professional wel met een doel natuurlijk. Bepaal wat je wilt bereiken, maak een plan en ga ook meten of je die doelen ook bereikt. De doelen van contentmarketing zijn vaak:
- Lead generatie
- Expert positie opbouwen
- Naamsbekendheid
Hieronder nog een aantal tips waar je rekening mee dient te houden bij content marketing.
1. Waardevolle content
Content marketing gaat dus niet over verkooppraatjes, maar content die waardevol is voor je publiek. Ze moeten willen klikken op de links en terugkomen voor meer. Kruip dus in de huid van je doelgroep. Welke content vinden zij grappig of interessant? Want allean op die manier kun je content delen waar je doelgroep zich door aangetrokken voelt.
2. Wees authentiek
Mensen volgen jou voor de manier waarop jij je content brengt, doe dat dus op jouw eigen unieke manier. Laat je (merk) persoonlijkheid zien. Mensen willen gesprekken met mensen, laat dus zien wie er achter de knoppen zit. Social media heten niet voor niets ‘social’. Bedank mensen voor retweets, stel vragen, ga interactie aan en bouw relaties op.
3. Visuele content
Visuele content wordt steeds belangrijker, en dan met name video. Video geeft je merk een menselijk gezicht. Je kunt emotie overbrengen doordat mensen je kunnen zien en horen, en dat helpt om vertrouwen op te bouwen. Video is een mooi medium om verhalen te vertellen en je merk op te bouwen.
4. Content brengen
Mensen vinden je content niet zomaar. Dagelijks worden er miljarden berichten en blogs online gezet. Bovendien raakt de aaandacht steeds verder versnipperd. Er komen steeds nieuwe kanalen bij, zoals Blab, Mevee, Anchor, Peach en ook Snapchat zit ineens weer in de lift bij de ‘oudjes’ en marketeers.
Je zult jouw content zelf naar je publiek moeten brengen op social media.
5. Kruip in de huid van je doelgroep
Waar hangt je doelgroep uit? Op welke kanalen? Is dat Facebook, LinkedIn of Snapchat? En naar welke informatie zijn ze op zoek? Wat zijn hun interesses? Alleen als je je doelgroep echt goed kent, kun je hen ook met de juiste content bereiken en op de kanalen waar zij uithangen. Deel daar links en teasers naar je website, blog, gratis Ebook of andere plek waar de originele content staat.
6. Consistent
Content marketing is wel een kwestie van een lange adem. Wil je ergens een rol van betekenis spelen dan betekent dat volhouden en uithoudingsvermogen. Je moet die content creëren en vervolgens promoten op de verschillende kanalen om zo je publiek te verleiden je content te consumeren en een trouw publiek op te bouwen, die terug komen voor meer.
Van kliks naar klanten
Content marketing is dus belangrijk. Laat jezelf zien en horen op de social media kanalen waar jouw doelgroep zich bevindt. Deel daar teasers, zoals tweets met een link, korte video’s of Facebook berichten die hen verleiden om door te klikken of een kijkje te nemen naar je blog, video, live video uitzending of je Ebook. Je wilt dat mensen doorklikken zodat ze je beter leren kennen, weten wat je in je mars hebt en uiteindelijk klant bij je worden.