Hoe maak je boeiende content die converteert zonder tijd te verspillen

Hoe maak je boeiende content die converteert zodat je meer klanten bereikt zonder tijd te verspillen? Vraag jij jezelf weleens af hoe je boeiende content kunt maken. Wat goede content is om te delen? Of voel jij je gefrustreerd omdat je het gevoel hebt dat je veel te veel tijd verspilt aan het maken van marketing content die je vervolgens helemaal geen klanten oplevert.

– Laatste update 9 april 2024 –

Wat is goed converterende content

Alle content die je maakt, inclusief je social media posts, podcast afleveringen, e-mails, blogs en video’s, moeten allemaal waarde toevoegen aan de groei van je bedrijf. Je maakt die content tenslotte niet voor de lol. Uiteindelijk wil je wel dat het ook klanten oplevert.

Anders is het verspilde moeite. En als ondernemers weten jij en ik allebei dat onze tijd daarvoor veel te kostbaar is. Dus verspil niet langer je tijd aan het maken van content die je geen groei of klanten oplevert.


Veel ondernemers verspillen onnodig veel tijd

Het is niet de bedoeling dat jouw content creatie een fulltime dagtaak wordt. Het is nu eenmaal een feit dat veel ondernemers veel te veel tijd kwijt zijn aan het maken van hun marketing content. En meestal verspillen ze tijd en energie om deze redenen:

  • Je weet niet goed wat je kunt posten waardoor het veel tijd kost of je niet consistent post.
  • Of je post maar willekeurig wat om zichtbaar te zijn, zonder duidelijke strategie.
  • Je bedenkt iedere keer nieuwe content, i.p.v. slim gebruik te maken van wat je al hebt.
  • Content creatie is iets wat je snel even tussendoor doet.
  • Je hebt geen plan waardoor het voelt alsof je maar wat doet en hoopt dat het wat oplevert.

Gelukkig kan het ook anders!

Zodra je gaat werken met een concreet plan voor je content en handige workflows gaat gebruiken wordt het allemaal een stuk makkelijker en leuker.

  • Content creatie wordt leuker omdat je er geen uren meer mee bezig bent.
  • Je krijgt rust omdat je merkt dat het ook klanten oplevert.
  • Je wordt creatiever omdat je meer tijd hebt en daardoor wordt je content ook kwalitatief beter.

Is dit herkenbaar voor je? Meld je dan vooral voor de befaamde content workshop die Cat Colnot en ik op 28 februari geven. Je vindt hier meer informatie over de workshop,  Of lees eerst nog even verder.

3 dingen die goed converterende content doet

Het heeft geen nut om willekeurig maar wat content te delen om zichtbaar te zijn en te hopen dat het klanten oplevert. Hopen is geen goede strategie. Daarom is het slim om een content plan te maken en goede content te delen die ook converteert. Hier zijn 3 dingen die goed converterende content doet.

  • Het spreekt een heel specifiek publiek aan. Als je iedereen wilt bereiken, voelt niemand zich aangesproken. Je maakt die content dus voor een hele specifieke groep mensen zodat zij zich erin herkennen en het gevoel hebben dat jij hen echt begrijpt.
  •  Lost een specifiek probleem van je doelgroep op. Zelfs als je denkt dat wat je verkoopt geen “oplossing” is voor een probleem, moet er iets zijn dat je product of dienst biedt dat jouw ideale klanten momenteel niet hebben.
  • Geeft je publiek waarde door ze iets te leren, te inspireren, te entertainen, een inzicht te geven of mensen het gevoel te geven dat ze gezien of gehoord worden.

7 Hacks voor content die converteert

Alleen de aandacht trekken van je ideale klanten met geweldige content is natuurlijk niet voldoende. Uiteindelijk wil je wel dat het je ook klanten oplevert. Hieronder een aantal effectieve en bewezen manieren om content te creëren die converteert en jouw doelgroep aantrekt als een magneet.

1. Denk vanuit het perspectief van je beoogde doelgroep

Zorg dat je heel helder weet wie je ideale klanten zijn dus voor wie jij je content maakt en met wie je praat. Want als je jouw content veel te algemeen houdt (omdat je iedereen wilt aanspreken) wordt het vaag. En als het vaag is besteden mensen er geen aandacht aan. Ze hebben geen interesse in jouw content. Ze herkennen zich hier niet in en voelen zich niet aangesproken. Dus hoe specifieker je doelgroep, hoe makkelijker het is om content te maken.

Je maakt de content om je ideale klanten aan te trekken. Dus verplaats je altijd in hun schoenen. Denk altijd vanuit je doelgroep, vanuit hun perspectief en zoek het volgende uit:

  • Welk probleem en pijn willen ze oplossen?
  • Wat zijn hun verlangens?
  • Wat vinden ze interessant?

Wat willen ze? Wat windt hen op? Hoe kan jouw content hen helpen te krijgen wat ze willen? Als je weet wie jouw doelgroep is, kun je aantrekkelijkere en specifiekere content maken, wat je doelgroep goede redenen geeft om je te blijven volgen en je content te blijven checken.

Als je denkt dat wat je verkoopt niet echt een probleem oplost, denk dan nog eens goed na. Welke voordelen biedt jouw product of dienst? Welk gevoel geven ze je klanten nadat ze deze hebben gebruikt? Welke levensstijl helpt jij hen te bereiken met wat jij verkoopt? Wat jouw doelgroep mist zonder je product of dienst, dat is het 'probleem' dat jouw product of dienst oplost.

2. Kies waar je een trouwe community wilt opbouwt

Veel ondernemers zetten vooral social media in voor hun marketing. En daar ben ik zelf ook voorstander van en heel enthousiast over. Maar als je denkt dat dit alles is wat je nodig hebt, dan heb je het mis.

Je hebt namelijk geen enkele garantie of je volgers je content op social media zien of niet. Je bent afhankelijk van de algoritmes en wat anderen posten want jij bent vast niet het enige account dat ze volgen. Ze zien dus lang niet al jouw content. Omdat de meesten van ons meerdere accounts volgen, is de kans dat ze alle content van één account zien relatief klein. 

Daarom heb je een directe manier nodig om met je doelgroep in contact te blijven en te communiceren. Vooral met de mensen die echt geïnteresseerd zijn in wat je te bieden hebt en dus eerder geneigd zijn om klant te worden, je warme leads dus. Email marketing is een geweldige tool hiervoor. Hiermee kun je in contact blijven met je doelgroep en je marketing nog persoonlijker maken.

Door rechtstreeks in contact te blijven met jouw ideale klanten die ook echt van je willen horen, kun je warme relaties opbouwen en verlangens opwekken voor wat je verkoopt. De mensen die ervoor kiezen om zich aan te melden voor jouw e-maillijst zijn warme leads die ervoor kiezen om rechtstreeks van jou te horen en geen enkele update willen missen.

3. Plan content op basis van je go dagen doel

Zorg ervoor dat al jouw gratis content, je social media posts en e-mails afgestemd zijn op je belangrijkste doel voor de komende 90 dagen. Zelf werk ik graag met 90 dagen doelen zodat ik een content plan kan maken. Dan weet ik precies welke content ik nodig heb en kan deze voorbereiden en inplannen.

Dit grote 90 dagen doel kan bijvoorbeeld het promoten van een product of dienst zijn, het lanceren van een nieuwe aanbod, het verkopen van tickets voor een evenement of een leuke samenwerking met andere ondernemers zijn.

Wat jouw 90 dagen doel ook is, creëer content die aansluit bij dit doel. Zo kun je jouw doelgroep alvast opwarmen voor dit aanbod. Je brengt ze alvast in de juiste mindset en ze begrijpen wat het voordeel is van wat je verkoopt. En je kunt hun geloofwaardigheid en vertrouwen winnen voordat jij je aanbod doet.

En wanneer jij jouw aanbod beschikbaar stelt of wanneer je klaar bent om te promoten wat jij verkoopt, is jouw publiek klaar om ‘ja’ te zeggen en klant te worden!

4. Converteren door emotionele marketing

Wij mensen worden gedreven door emoties. We nemen ook koopbeslissingen op basis van emoties. Mensen kopen alleen als ze het gevoel hebben dat ze je vertrouwen en een klik met je hebben. Aan de andere kant zijn de belangrijkste dingen die mensen ervan weerhouden om te kopen hun angsten en twijfels. 

Wat betekent dit voor ondernemers? Om je aanbod te kunnen verkopen is dit waar jij je in je marketing content op focust. Ga angsten en twijfels wegnemen en vertrouwen opbouwen. Zorg dat zij zich herkennen in je content door herkenbare verhalen en voorbeelden te delen met storytelling. En zorg dat jij je doelgroep het gevoel geeft dat wat je verkoopt voor hen de oplossing is voor hun probleem.

Gebruik ook sociaal proof, zoals reviews en testimonials van eerdere klanten. Mensen waarmee je publiek zich kan identificeren, om het vertrouwen te vergroten en potentiële klanten te helpen overtuigen dat kopen bij jou de juiste keuze is! Zo kun jij testimonials vragen die andere klanten overtuigen om klant te worden.

5. Boost je marketing door headlines die de aandacht trekken

Verzin relevante koppen die de interesse van je ideale klanten wekken. Je moet direct de aandacht grijpen want het is druk online. Headlines zijn super belangrijk want als deze mensen niet aanspreekt, besteden ze geen aandacht aan de rest van je content. Hieronder een aantal tips voor goede headlines die de aandacht trekken:

  • Maak mensen nieuwsgierig met de titel.
  • Speel ook in op de emoties.
  • Benadruk de hoofdpijn of verlangens van je doelgroep.
  • En gebruik trefwoorden waarop ze zoeken.

En omdat goede titels je content kunnen maken of breken, heb ik hier een handig e-book over gemaakt.  In dit gratis ebook krijg je tips en voorbeelden voor pakkende titels

6. Hergebruik je content

Je hoeft niet iedere keer nieuwe content te bedenken. Het is juist de kracht van je boodschap herhalen. Gebruik slimme workflows om het maximale uit je content te halen. Hergebruik je content dus op de verschillende platformen en sociale media die jij voor jouw marketing inzet. 

Je kunt de content ook hergebruiken in verschillende formaten zoals audio, video en afbeeldingen. Je kunt ook experimenteren met verschillende lengtes. Bijvoorbeeld een lange video op Youtube omzetten in korte videoseries op Instagram, en vice versa.

Bekijk hier een aantal tips om je content te recyclen en welke 3 vragen je jezelf kunt stellen om optimaal gebruik te maken van je content.

7. Voeg een duidelijke call to action toe voor conversies

Denk altijd na wat het doel is van je content en wat de volgende stap is die je wil dat ze nemen om know, like en trust op te bouwen. Mensen zijn meestal niet direct klaar om klant bij je te worden. Je wilt ze meenemen op een klantreis en in contact blijven. Zo leren ze je beter kennen en kun je vertrouwen opbouwen door hen nog meer geweldige content aan te bieden

Vermeld dus in al je content duidelijk wat de actie is die je wil dat mensen nemen. Maak je call to action eenvoudig en duidelijk zodat er geen verwarring ontstaat. Als je een vreemde wilt omzetten in een betrokken volger, of een warme lead wilt omzetten in een klant, zorg er dan voor dat je ze op de volgende stap meeneemt om te krijgen wat ze van je zoeken.

Hier vind je 20 voorbeelden van call to actions en aanvullende tips waarmee je zorgt voor meer conversies op je call to actions.

Serieus aan de slag met je marketing content?

Wil je serieus met jouw marketing content aan de slag? Dus wil je leren hoe je content maakt die converteert zodat je meer klanten bereikt zonder tijd te verspillen? Meld je dan aan voor de content workshop op 28 februari. Je vindt hier meer informatie over deze befaamde Content Workshop van Cat Colnot en mij. Dit is een Live online workshop zodat je ook al jouw vragen kunt stellen. Kun je er niet live bijzin? Geen probleem. Je ontvangt de opname.


Vind je dit interessant? Pin voor later!