Heeft bloggen nog wel zin anno 2018?

Heeft bloggen nog wel zin anno 2018? Bloggen kost een hoop tijd. En heeft het nog wel zin anno 2018? Je hoort toch dat video content steeds belangrijker wordt? Dus waarom zou je nog de tijd nemen om artikelen te schrijven? In dit artikel bespreek ik 7 voordelen van bloggen en waarom bloggen juist we zin heeft.

Heeft bloggen nog wel zin anno 2018?

Bloggen heeft nog steeds voordelen. Het is onderdeel van je marketing funnel. Maar een blog hoeft niet meer uit 100% tekst te bestaan. Geef een korte samenvatting in een video of voeg een audio bestand toe. Hieronder heb ik bijvoorbeeld een podcast toegevoegd.

1. Bloggen is gemakkelijk

Het is de gemakkelijkste manier om online te starten, zonder dat je hoeft te investeren in dure apparatuur en software programma’s. Het enige wat je nodig hebt is een website. En met WordPress is dat heel gemakkelijk.

2. Goed gevonden in de zoekmachines

Geschreven tekst wordt goed geïndexeerd door de zoekmachines dus je hebt meer kans om gevonden te worden in Google. Je kunt in een blog meer tekst kwijt dan in de omschrijving van je video of podcast. Mensen zoeken in Google naar oplossingen voor een probleem. Beantwoord deze vragen in je blog.

3. Jouw blog is je thuisbasis

Facebook ziet eruit als Facebook en YouTube als YouTube. Je website kun je jouw eigen look en feel geven, maar je hebt er ook meer controle over. Wat als Facebook ermee stopt? Of als we massaal kiezen voor andere social media kanalen? Bouw je business niet op een platform van iemand anders.

4. Je blog is goed om je mailinglijst op te bouwen

Zonder blog is het veel lastiger om je weggever of klantmagneet te promoten. Je kunt dit wel noemen in een video of podcast, maar op je blog kun je een link toevoegen waar mensen direct op kunnen klikken. Je maakt het mensen dan gemakkelijk en ze zullen eerder actie ondernemen.

5. Het is de input voor je social media berichten

Als je wekelijks een blog publiceert, heb je voldoende input voor je social media berichten. Je kunt dit opsplitsen in kleine stukjes en gebruiken voor een tweet, Linkedin update of Facebook bericht.

6. Met bloggen bouw je vertrouwen op

Je kunt jouw mening, ervaringen of opinie delen. Door jouw unieke perspectief te delen wordt je eerder een autoriteit op je vakgebied. Als je consistent waardevolle content deelt gaan mensen op je rekenen en bouw je vertrouwen op. Je wordt dan eerder de ‘go-to’ persoon voor dat onderwerp.

7. Er zijn gewoon mensen die graag lezen

De een consumeert content liever via video’s, de ander via podcasts, maar er zijn nog steeds mensen die graag lezen. Probeer je blogs dan ook multi mediaal te maken. Voeg een video of een audiobestand toe aan je blog.