Black Friday verkopen verhogen: 9 tips om je Black Friday Sales te verhogen

Hoe je Black Friday verkopen verhogen? Waarom zou je überhaupt een Black Friday actie doen als online ondernemer want in deze periode krijgen mensen al zo veel aanbiedingen in hun inbox? Black Friday kan heel lucratief zijn om je verkopen een boost te geven als je het goed aanpakt. Daarom hieronder praktische tips voor je Black Friday actie en 9 manieren om een onweerstaanbaar Black Friday aanbod te creëren (hint: je hoeft niet per se korting te geven).

Black Friday verkopen verhogen

In dit blog deel ik praktische tips die jou helpen met je Black Friday verkopen verhogen. Wil je alle ins en outs over hoe je een Black Friday deal kunt doen? In mijn Black Friday Blueprint deel ik al mijn geheimen. En deze tips kun je natuurlijk ook gebruiken voor een andere actie zoals een verjaardagsactie of moederdagactie   

Waarom een Black Friday actie doen?

Waarom zou je een Black Friday actie doen als mensen in deze periode toch al overspoeld worden met aanbiedingen en kortingen om de oren worden geslagen? Waarom zou je als online ondernemer mee doen aan deze gekte? Hieronder een paar goede redenen:


1. Klanten komen niet vanzelf

Ten eerste moet je zelf je aanbod actief onder de aandacht brengen. Klanten komen niet vanzelf Als jij weet dat je met jouw aanbod mensen echt kunt helpen (en ik mag hopen dat dit ook zo is), is het jouw plicht om deze mensen te bereiken met je aanbod. Of laat je mensen liever verzuipen? 

2. Mensen zitten in een koopmodus

Tijdens Black Friday zitten mensen in de koopmodus omdat ze weten dat ze gebruik kunnen maken van mooie kortingen en dus een geweldige deal kunnen scoren. Ze zijn dus bereid om geld uit te geven in deze periode. Waarom niet bij jou?

3. Boost in verkopen

Veel kennisondernemers zien een daling in de verkopen in december omdat mensen druk bezig zijn met het afronden van het jaar voor de kerstvakantie. Dus een Black Friday actie is een geweldige manier om je inkomen een welkome boost te geven vóór de dip.

Start met een doel en een plan

Dus als je overtuigd bent en je wilt jouw Black Friday verkopen verhogen, lees dan vooral even verder hoe je dit slim aanpakt. Allereerst is het goed om te weten waarom je een Black Friday actie wilt doen. Het is geen must. Je moet dit alleen doen als je er zelf enthousiast over bent.

En als je besluit om het wel te doen. Heb je dan een doel voor ogen? Welk verkoopcijfer zou een glimlach op je gezicht toveren en jouw jaarlijkse omzet een welkome boost geven? Dus bepaal eerst een doel en maak dan een plan hoe je dat kunt bereiken. 

Wat voor mogelijkheden heb je voor een Black Friday actie

Je bepaalt zelf wat je wel en niet wilt doen. Het is jouw toko dus jij bepaalt. Er zijn geen regels voor een Black Friday deal. Je kunt aan actie doen alleen op Black Friday zelf. Of deze het hele weekend promoten. Of je kunt de Black Week iedere dag een dag deal doen. Je bepaalt zelf hoe jij jouw actie vorm wilt geven. Maar bedenk eerst hoe jij jouw actie vorm wilt geven.

Om een goed Black Friday aanbod te maken, kun je jezelf de volgende vragen stellen:

  • Wat wordt je Black Friday aanbod?
  • Hoe lang is dit aanbod geldig?
  • Wil je korting geven (op alles)?
  • Of heb je een exclusief aanbod voor Black Friday?
  • Kun je voldoen aan de toename van verkopen?
  • Hoe ga je dit aanbod promoten?
  • Hoeveel wil je verkopen?

Je kunt een digitaal product of dienst promoten

Als je digitale producten verkoop zoals online trainingen, templates of iets anders, is het natuurlijk makkelijk om een Black Friday actie te doen. Je hebt dit product al gemaakt en hoeft ook geen tijd vrij te maken in je agenda. Dus het maakt niet uit of je er hier 10 van verkoopt of honderden. 

Ook als je 1-op-1 diensten verkoopt of een groepsprogramma waarvoor je nog wel tijd vrij moet maken in je agenda kun je een Black Friday actie te doen. Dan is het goed om een limiet te stellen voor het aantal plekken. Just in case het een daverend succes wordt en je agenda voor 2 jaar volgeboekt zit met klanten die een vette korting hebben en jij je een slag in de rondte moet werken. 

Wat willen je klanten?

Je wilt eerst voor jezelf kraakhelder hebben wat je wilt aanbieden met Black Friday. Daarbij houd je rekening met je vooraf bepaalde financiële doel, maar het moet natuurlijk ook onweerstaanbaar zijn voor je ideale klanten. Dus daarvoor moet je heel goed weten wie je ideale klanten zijnen hen echt begrijpen zodat je ook een aanbod hebt wat een probleem oplost. Anders is het kansloos. Waar kun je hen echt mee helpen? Wat willen ze graag? 

Bestseller

Heb je een product doe je in het verleden al veel hebt verkocht? En wat zich ook bewezen heeft omdat je er ook geweldige case study’s en testimonials voor hebt die je kunt delen? Dan kun je die zaken ook mooi gebruiken voor de marketing van je Black Friday aanbod.

Exclusief aanbod

Is je aanbod uniek voor Black Friday? Dan wordt het extra waardevol voor klanten omdat het alleen nu beschikbaar is. Dit is hun eerste en mogelijk enige kans om het te bemachtigen. Dat mag je benadrukken in je marketing.

Systemen op orde

Zorg er ook voor dat je logistiek en systemen op orde zijn. Heb je voldoende capaciteit om de extra verkopen te realiseren? Als je slechts een beperkte beschikbaarheid hebt om je dienst te leveren, maak daar dan iets positiefs van en schreeuw het van de daken! Dan weten mensen dat ze snel moeten handelen.

9 manieren om je Black Friday verkopen te verhogen

Hieronder een aantal tips en ideeën voor een Black Friday aanbod. Jij bent uniek en jouw bedrijf is uniek. Dus denk goed na over hoe JOUW klanten kopen en welke voor hen zullen werken en waar jij zelf ook enthousiast van wordt.

1. Korting 

Natuurlijk kun je korting geven op al je online trainingen of op een aantal trainingen. Dit is een mooie manier om een bepaald aanbod in de spotlight te zetten wat je misschien al maanden niet verkocht hebt, maar wat wel een super waardevol aanbod is. Houd er wel rekening mee dat mensen echt goede deals verwachten met Black Friday dus waarschijnlijk kom je niet weg met een korting van 5%.

2. Exclusieve bonus

In plaats van korting te geven kun je ook iets toevoegen als klanten kopen, om het extra speciaal en waardevol te maken. Denk daarbij aan een tijdelijke bonus die klanten alleen krijgen als ze kopen tijdens je Black Friday actie zoals een workshop, Ebook of checklijst.

3. Exclusieve Bundel

Je kunt ook een exclusieve bundel maken voor Black Friday die je slechts eenmalig aanbiedt. Ook dan maak je het extrta speciaal en waardevol. Zeker als dit een bundel is met online cursus(sen), checklijsten of templates die je normaal  niet op deze manier aanbiedt. Dit kan een mix zijn van bestaande producten en producten die je eigenlijk niet meer actief aanbiedt maar die wel super waardevol zijn.

4. Beperkte beschikbaarheid

We hechten meer waarde aan iets wat schaars is. Dus als je slechts een beperkte beschikbaarheid hebt is dat een mooie manier om een vleugje exclusiviteit en urgentie aan je aanbod toe te voegen. Dit is handig als niet te veel korting wilt geven of jouw tijd beperkt is en er nog maar vijf 1-op-1 coaching gesprekken in je agenda passen.

5. Bulk kortingen

Je kunt voor Black Friday ook een bulkactie kunnen doen. Dus als ze één online training kopen krijgen ze er één gratis. Of je kunt er 3 aanbieden voor de prijs van 2.  Er zijn allerlei varianten mogelijk. Of 5 coaching sessies voor de prijs van 4. 

6. Laatste kans actie

Misschien heb je een aanbod waar je mee wilt stoppen. Je gaat een andere richting uit of hebt geen zin meer om een online cursus continu te updaten. Dan kun je zo’n aanbod ook in de uitverkoop doen met Black Friday en duidelijk communiceren dat dit echt de laatste kans is dat ze het kunnen kopen want na Black Friday stop je hiermee. En bovendien met een flinke korting. 

7. Nieuw aanbod lanceren

Zo kun je ook een nieuw aanbod lanceren natuurlijk. Dus als je toch van plan bent om iets nieuws te lanceren dan kun je tijdens Black Friday klanten een early bird tarief aanbieden. En dat tarief is dan alleen geldig voor je Black Friday deal. Daarna gaat de prijs omhoog. En dit kan een zelfstudie training zijn waar klanten direct toegang toe krijgen maar bijvoorbeeld ook een workshop  die je half december geeft of online groepsprogramma dat pas in januari start. Hier vind je aanvullende tips om een aanbod te lanceren.

8. Samenwerkingen

Kun je samenwerkingen aangaan met andere ondernemers die jouw aanbod mooi aanvullen? En zo een speciale Black Friday combi deal aanbieden. Dus stel dat jij Instagram trainingen geeft dan zou je samen kunnen werken met een fotograaf die dan een fotoshoot verzorgt. Of met een ondernemer die een training heeft over Instagram adverteren. Het voordeel is dat dit je niet alleen meer omzet op kan leveren maar ook je publiek groeit omdat je het natuurlijk allebei gaat promoten in je eigen netwerk.

9. Affiliate marketing

En als je zelf geen aanbod hebt of wilt verkopen met Black Friday, kun je ook producten van anderen promoten. Dan kun je de Black Friday actie van iemand anders promoten in ruil voor commissie. Ook zo kun je Black Friday verkopen verhogen. En je kunt ook affiliate partners zoeken die jouw Black Friday actie promoten in ruil voor een percentage van de omzet natuurlijk.

Hoe val je op in de overvolle Black Friday markt?

Je hebt bedacht wat je Black Friday aanbod wordt. Een aanbod  waar je klanten echt mee kunt helpen en waar ze dolblij mee zullen zijn. Hoe ga je dit aanbod promoten en val je nog op in de overvolle Black Friday markt? Hieronder een aantal tips om je Black Friday verkopen te verhogen.

Verkoop aan een warm publiek

Je Black Friday actie is een aanbod dat slechts een beperkte tijd geldig is. Dus het is het makkelijkste om dit te verkopen aan een warm publiek. Door je te richten op e-mailmarketing, verkoop je aan klanten die al geïnteresseerd zijn in wat je te bieden hebt! Maar je zult je aanbod wel actief moeten promoten want hoe weten ze anders dat je deze geweldige Black Friday deal hebt?

Dit is een kans om je klanten te imponeren met wat aanstekelijke energie en een sterk gevoel van urgentie! Maar je zult ze wel moeten opwarmen. Verwacht niet dat mensen kopen als je op Black Friday een mail stuurt met een aanbod.

Dit kun je doen om je Black Friday verkopen te verhogen:

  • Kondig je Black Friday actie tijdig aan en wees transparant.
  • Warm je publiek van tevoren op.
  • Benadruk de voordelen en uitkomst van dit aanbod.
  • Deel case study’s en reviews over dit product.
  • Anticipeer op vragen/bezwaren door deze te beantwoorden in je content.
  • Creëer urgentie door de beperkte aard van dit aanbod te benadrukken.
  • Geef mensen tijdig een laatste herinnering want ze zijn druk met hun eigen leven. 

Kondig je Black Friday actie vooraf aan

Wacht niet tot Black Friday om je aanbod te promoten en mensen te overdonderen met je speciale aanbod. Warm je publiek op. Dan raakt je deal niet verloren in de zee van Black Friday posts en mailings maar kijken mensen al uit naar jouw speciale deal.

Warm je publiek op en wees transparant

Overval mensen dus niet op Black Friday met jouw aanbod of in de Black Friday Week met dagdeals. Kondig dit van tevoren aan en wees gewoon transparant. Laat mensen weten wat je aanbod exact wordt en wat dit kost.

Stuur persoonlijke berichten

Je kunt ook mensen persoonlijk benaderen. Wie zijn je “hete” leads die regelmatig et je communiceren? Of al je mails openen en als je Instagram Stories bekijken? Je kunt hen ook een persoonlijk bericht sturen over je Black Friday aanbod. Hier vind je meer tips om goede persoonlijke berichten te sturen.

Deel social proof

Je kunt nooit genoeg social proof hebben. Deel die positieve klant reviews op je social media kanalen, in je mails en op je verkooppagina. De aanbevelingen van andere mensen zijn veel overtuigender dan dat jij vertelt hoe geweldig je aanbod is. Hier vind je 4 vragen die je kunt stellen om goede reviews te krijgen.

Bied garantie

Jij weet dat je online trainingen, templates of diensten echt geweldig zijn. Maar je maakt het twijfelaars makkelijker om hun zuurverdiende geld te investeren als je een geld-terug-garantie geeft of benadrukt dat je een vorm van garantie geeft als ze niet tevreden zijn. 

Creëer opvallende visuals

Als jij je Black Friday actie wilt promoten op social media, creëer dan opvallende visuals om mensen te laten stoppen met scrollen in die overvolle tijdlijn. Eventueel kan de branding helemaal afwijken van je normale branding omdat dit een unieke actie is dus keef je uit net visuals, kleuren en lettertype.

Tijd om je Black Friday deal te promoten

Zonder verkopen heb je geen bedrijf. Black Friday is een geweldige kans om je omzet te verhogen en je verkopen een boost te geven. Dan heb je een mooi haakje om je aanbod in de spotlight te zetten en deze actief te promoten. Dus als je overtuigd bent en je wilt jouw Black Friday verkopen verhogen👇

Wil je alle ins en outs over hoe je een Black Friday deal kunt doen? In mijn Black Friday Blueprint deel ik al mijn geheimen. En deze tips kun je natuurlijk ook gebruiken voor een andere actie zoals een verjaardagsactie of moederdagactie🔥


Vind je dit interessant? Pin voor later!