De twee belangrijkste elementen van een blog die niet mogen ontbreken!
Twee dingen die ieder blog (en eigenlijk alle content die je deelt) zou moeten hebben: waarde en een call to action. In dit artikel ga ik je vertellen waarom dit de twee belangrijkste elementen van een blog zijn. Zonder deze twee elementen zijn je zakelijke blogs simpelweg niet effectief. Niet voor jou en niet voor je lezer! Dus dan is bloggen een beetje zonde van je tijd.
Leestip:
- Handig overzicht met praktische content marketing tips.
- Meer blog lezers? Voorkom deze 6 fouten.
- 9 Tips wat te doen na de publicatie van je blog om deze te promoten.
#1 Waarde voor jouw ideale klant
Natuurlijk zijn er meer elementen van een blog die belangrijk zijn. Een pakkende titel is super belangrijk. Want die titel bepaalt of mensen je blog wel of niet gaan lezen. En het moet er aantrekkelijk uitzien met witregels, tussenkopjes en plaatjes. Maar als mensen je blog lezen, is het belangrijk dat deze waardevol is, dat ze er echt wat van opsteken, en dat je blog een duidelijke call to action heeft.
Als je content geen waarde heeft voor je ideale klant, is het niet interessant. Dan besteden mensen er geen aandacht aan. Er is keuze genoeg op internet. Dus als ze op jouw blog alleen maar kunnen lezen hoe geweldig jouw product of dienst wel niet is, is het meer een reclamefolder. Dan klikken ze heel snel weer weg. En komen waarschijnlijk niet snel meer terug.
Wat is de les of wijsheid van je blog?
En mensen zijn ook niet geïnteresseerd in al jouw persoonlijke beslommeringen, zeker als ze je nog amper kennen. Ze willen dan maar een ding weten: ‘what is in it for me?’ Ze willen niet weten welk boek jij aan het lezen bent of wat jij afgelopen weekend gedaan hebt. Tenzij zij er iets van kunnen leren of jij hen kunt inspireren. Ze zoeken tips, een stappenplan, een levensles of een ‘aha’ moment.
Als je vertelt welk managementboek je gelezen hebt en welke waardevolle lessen je daaruit geleerd hebt, dan maak je de vertaalslag naar je klant. Dan hebben ze er wat aan. En als je vertelt dat je een rondje bent gaan wandelen in het bos en dat je toen een geweldig inzicht kreeg voor je bedrijf. En dan vertel je natuurlijk ook wat dat inzicht was 😉 Dan hebben je lezers er wat aan.
Maak een connectie met persoonlijke verhalen
En begrijp me niet verkeerd. Er is niks mis met persoonlijke verhalen. Die zijn juist geweldig om een persoonlijke connectie te maken omdat mensen zich hierin herkennen. Toen ik begon met bloggen deelde ik veel te weinig van deze persoonlijke anekdotes. Ik deelde alleen maar tips, waardoor je dus minder snel een connectie met mensen maakt.
Als jij vertelt dat je in een hevige strijd verwikkeld was met je lastige puber terwijl je nog een deadline voor je belangrijkste klant had, en je toen tot het inzicht kwam dat je echt anders met je tijd om moest gaan. Je besloot toen dat je het roer omgooide en je werk beter ging plannen zodat je minder stress had. En inmiddels heeft die strakke planning je een hoop rust gegeven waardoor je minder stress hebt. En dan geef je een paar tips hoe mensen slimmer kunnen plannen….daar heeft je lezer wat aan! Lezers die ook een tiener in huis hebben en zich hierin herkennen, hebben ook eerder een connectie met je. Die situatie is voor hen heel herkenbaar. En jullie hebben iets gemeenschappelijks.
Bedenk vooraf een takeaway voor je lezers
Een blog is sowieso altijd persoonlijk. Mensen lezen jouw blog omdat ze jouw manier van schrijven prettig vinden. Want jij bent vast niet de enige die doet wat jij aanbiedt? Ik help ambitieuze ondernemers met hun online marketing zodat ze meer klanten krijgen via internet. Daar ben ik niet de enige in. Maar je leest nu wel mijn blog 😉 Dank je wel daarvoor.
Maar maak met je persoonlijke verhalen en anekdotes wel altijd een vertaalslag naar de bezoeker. Wat is de takeaway voor de lezer? Mensen willen weten wat zij er aan hebben en anders besteden ze er geen aandacht aan. Zij zijn op zoek naar informatie of inspiratie. Als jij deze niet geeft, negeren ze jouw content. Dus hoe kan jij je bezoekers helpen me jouw blog? Als je zakelijk blogt, geef dan waarde weg in de vorm van een stappenplan, uitleg, een wijze les of inspiratie.
En bedenk wat is de les of de wijsheid voor je lezers?
En denk ook na over wat de volgende stap is? Welke actie wil je graag dat lezers nemen na het lezen van je blog?
#2 Duidelijke call to action
Zo’n call to action (oproep tot actie) is belangrijk voor jouw bezoekers én voor jou als blogger. Ook deze vergat ik zelf in het begin nogal eens. Ik kwam niet veel verder dan mensen te vragen om een reactie op mijn blog. Dat is trouwens ok een call to action, als mensen reageren op je blog. Maar liever wil je mensen op je mailinglijst. En omdat ik mijn blogs zo onpersoonlijk maakte, kwamen er nauwelijks reacties.
Met zo’n call to action help je jouw lezer. In je blog ga je gratis waarde delen waarmee je jouw lezers informeert of inspireert. Maar misschien wil de lezer nog meer? Dus als je jouw bezoeker vertelt welke volgende stap hij of zij kan zetten voor nog meer informatie of hulp van jou. Dan weet de bezoeker wat te doen. Maak die call to action ook zo duidelijk mogelijk. Wil je dat ze een stappenplan aanvragen, vertel dat dan ook!
Help bezoekers met je call to action
Met zo’n call to action help je jouw lezers ook. Stel dat de bezoeker na het lezen van je blog over 7 tips bij Facebook adverteren ook aan de slag wil met Facebook adverteren, maar niet weet waar te beginnen of geen tijd heeft om dit zelf te doen. Dan maak je het deze bezoeker gemakkelijk als je vertelt dat jij dit uit handen kan nemen. Als bezoekers niet weten dat jij dit aanbiedt, gaan ze misschien wel naar een ander 😉 En dat wil je toch niet? Of als je een checklist aanbiedt over het opzetten van een Facebook advertentie, dan help je de lezer met nog meer tips.
Nodig mensen dus uit om de volgende stap met je te zetten.
En daarmee dring je niks op. De bezoeker kan ook alleen je blog lezen. Maar er zijn altijd mensen die meer willen en dan maak je hen het heel gemakkelijk door als het ware te zeggen: ‘Als je dit waardevol vindt, ben je misschien ook geïnteresseerd in….’ Daarmee kan de bezoeker de volgende stap met je zetten. Dat kan het aanmelden voor je nieuwsbrief zijn, lid worden van je Facebook groep of zelfs je product of dienst kopen.
Call to action is een win-win
Als je namelijk geen call to action aanbiedt, denkt de lezer misschien wel: ‘en nu wat?’. Met zo’n call to action maak je dus heel duidelijk wat de volgende stap kan zijn.
Voor jezelf is dit handig zodat je contact kunt houden. Dus als ze jouw checklist aanvragen dan heb je hun naam en e-mailadres en kun je contact houden. Anders verdwijnen mensen weer op het internet. Zeker als ze toevallig op je website gekomen zijn. Mensen raken gemakkelijk afgeleid door de telefoon die gaat of de deurbel. En dan zijn ze misschien jouw interessante artikel helemaal vergeten. En vinden ze je website misschien niet meer terug. Mensen moeten je eerst beter leren kennen voordat ze klant bij je worden. En dat kan als je met hen in contact kan blijven.
Zo’n call to action is dus een win-win.
Jij bewijst je bezoekers een dienst door hen nog meer waarde te geven of nog meer hulp aan te bieden. En je helpt jezelf doordat je in contact kan blijven zodat mensen je beter leren kennen. Een call to action is dus een win-win.
Eigenlijk moet je het dus omdraaien. Je moet eerst weten wat de takeaway en de call to action zijn, en daar dan content voor maken. Dus je bepaalt eerst wat je wil overbrengen en wat de volgende actie is, en daar schrijf je vervolgens een blog bij.
Belangrijkste elementen van een blog
Waarde en een duidelijke call to action zijn dus de belangrijkste elementen van een blog die niet mogen ontbreken in je blog. Meer waarde betekent meer kans op actie. Denk dus bij ieder blog, maar eigenlijk bij alle content die je deelt, wat de les of wijsheid is. En welke actie je wil dat de lezer neemt. En hoe meer waarde je geeft, hoe groter de kans dat mensen ook actie nemen op jouw call to action.
Pin voor later!