Waarom bloggen zo interessant is?
Steeds meer ondernemers gaan bloggen. Bloggen is namelijk een goede manier om jezelf en je bedrijf te promoten. Door jouw blogs te lezen, kunnen mensen kennis met jou en je expertise maken. Blogs zijn ook een goed middel om aan klantenbinding te doen door de lezers constant van nieuwe interessante informatie te voorzien. Als je regelmatig interessante artikelen plaatst op je blog of website, zul je lezers en uiteindelijk klanten trekken.
Redenen om te bloggen
Voordat je nu ook enthousiast begint met een blog, is het verstandig om eerst een aantal zaken voor jezelf op een rijtje te zetten. Je moet nadenken hoe jouw blog kan bijdragen aan jouw uiteindelijke bedrijfsdoel.
- Wat wil je uiteindelijk bereiken met je blog?
- Wie wil je bereiken met je blog (de doelgroep)?
- Hoe ga je je doelgroep bereiken (welke informatie is interessant voor je doelgroep)?
- Waarom gaat je doelgroep jouw artikelen lezen?
1. Naamsbekendheid
Door artikelen met waardevolle informatie te publiceren, krijgen mensen een beter beeld wat jij te bieden hebt. Ze kunnen op deze manier kennis maken met wat je weet en waar je expertise ligt. Ook ervaren ze hoe jij tegen bepaalde zaken aankijkt. Waardoor ze goed kunnen beoordelen of jouw visie en dat wat jij te bieden hebt ook bij hen past.
2. Expertstatus opbouwen
Als je regelmatig artikelen over een bepaald onderwerp publiceert, merken mensen dat je echt verstand van zaken hebt. Ze gaan je zien als expert op jouw vakgebied. Dat wordt versterkt door de regelmaat waarmee je over ‘jouw’ onderwerp schrijft. Hiermee verlaag je de drempel om klant bij je te worden.
3. Beter gevonden worden door zoekmachines
Als je regelmatig nieuwe inhoud toevoegt aan je website, vindt Google dat interessant en scoor je hoger in de lijst met zoekresultaten. Als je je blog koppelt aan je website, wordt je site dus regelmatig voorzien van nieuwe content. Bovendien kun je in je artikelen woorden gebruiken waarop potentiële klanten zoeken. Hoe meer van die ‘keywords’ je op je blog gebruikt, hoe groter de kans dat een online zoektocht naar jouw website leidt.