Voordelen van ChatGPT en wat kun je ermee voor je marketing content als ondernemer

Een van de meest effectieve manieren om je doelgroep te bereiken, is door middel van het creëren van waardevolle content. Met de opkomst van chatbots en AI-gedreven technologieën is het nu makkelijker om je marketing content te maken en te optimaliseren. In dit blog bespreek ik een aantal voordelen van ChatGPT. Je ontdekt hoe deze tool je kan helpen bij het creëren van marketing content en het laten groeien van je bedrijf.

– Laatste update 9 april 2024 –


Zichtbaarheid vergroten met ChatGPT

In de huidige digitale wereld is het belangrijk om als ondernemer online zichtbaar te zijn. En aanwezig te zijn op verschillende platformen zodat klanten ook van jouw bestaan afweten en je onder de aandacht blijft. Maar al die content maken kost een hoop tijd.

Je bent bijvoorbeeld een expert op het gebied van marketing, een trainer die mensen helpt om beter te presenteren of een coach die mensen begeleidt bij persoonlijke ontwikkeling. Maar hoe bereik je nu zoveel mogelijk mensen en zorg je ervoor dat jouw kennis en expertise ook daadwerkelijk wordt ingezet? ChatGPT biedt uitkomst om sneller en gemakkelijker marketing content te maken. In dit blog bespreek ik de voordelen van ChatGPT voor ondernemers. Hier lees je meer over hoe ChatGPT precies werkt.

Wat is ChatGPT?

Voordat ik uitleg wat de voordelen van ChatGPT zijn (een beetje van mij, en vooral van ChatGPT) is het handig om eerst kort uit te leggen wat het eigenlijk is. Dit is het antwoord wat ChatGPT geeft op de vraag: “wat is ChatGPT?”:


ChatGPT is een programma dat gebruik maakt van kunstmatige intelligentie om teksten te schrijven. Het is een soort slimme computer die getraind is om menselijke taal te begrijpen en te gebruiken om teksten te maken die lijken op iets wat een mens zou kunnen schrijven. Je kunt ChatGPT vragen stellen of instructies geven over wat voor soort tekst je wilt hebben en het programma zal daarop reageren door een tekst te genereren die past bij wat jij in gedachten hebt. Het is een handige tool voor bijvoorbeeld marketeers, schrijvers of bloggers die snel en makkelijk hoogwaardige content willen creëren zonder veel tijd en energie te hoeven besteden aan het schrijfproces.

ChatGPT  kan meer dan teksten genereren

Maar je kunt veel meer met ChatGPT dan alleen teksten schrijven. Je kunt ook teksten samenvatten, analyseren en verbeteren. Je kunt het bijvoorbeeld ook inzetten om te brainstormen en ideeën te generen. Het heeft ook een aantal nadelen.  Lees hier wat de grootste nadelen van ChatGPT zijn.

ChatGPT is een taalmodel, ontwikkeld door OpenAI. Je kunt het gebruiken om tekst te genereren (zoals antwoorden op vragen of het voeren van een gesprek) en eenvoudige taken uit te laten voeren. Deze tool maakt gebruik van GPT-3, de nieuwste versie GPT-modellen, en staat bekend om zijn vermogen om teksten te genereren die bijna niet te onderscheiden zijn van door mensen geschreven teksten. Hier lees je meer over hoe ChatGPT precies werkt.

Leestip:

Jouw gratis sparringpartner

ChatGPT kan fungeren als een soort brainstorm partner die je kan helpen bij het bedenken van nieuwe ideeën en het creëren van waardevolle content voor je bedrijf. Door gebruik te maken van deze tool kun je sneller en makkelijker creatieve ideeën bedenken en uitwerken. Zie het als een sparringpartner of een virtual assistent die je tijd bespaart met het maken en bedenken van je content en ook creatieve ideeën aandraagt. Maar dan wel een VA die:

  • 24/7 voor je werkt.
  • Die je alles kan vragen en nooit klaagt.
  • Bijleert en de vaardigheden continu verbetert.
  • Die je niet hoeft te betalen.

Verschil ChatGPT met Google

Het leuke van deze tool is dat je 'menselijke' antwoorden krijgt. Je kunt de instructie geven zoals je het tegen iemand vertelt. En je krijgt het antwoord overzichtelijk op een scherm. Je hoeft dus niet door te klikken naar allerlei websites. 

Voorheen was Google onze beste vriend als je een vraag had. Het grote nadeel van Google is dat je door moet klikken naar een website om te zien of je ook de juiste resultaten krijgt. Bovendien zijn die resultaten nogal afhankelijk van advertenties en zoekmachine optimalisatie. Met ChatGPT krijg je de output overzichtelijk op een scherm en je kunt altijd doorvragen of dit verfijnen als je nog niet tevreden bent.


Wat kun je met ChatGPT

Je kunt beter vragen wat kun je er niet mee? Want ik ben echt aangenaam verrast wat je allemaal kunt met ChatGPT. Of je nu een social media post nodig hebt, een blog, een nieuwsbrief of een compleet promotieplan. Dit kun je allemaal uit ChatGPT halen. Dit zijn een aantal voorbeelden wat je kunt met Chat GPT:

  • Blog onderwerpen: ChatGPT kan je helpen bij het bedenken van nieuwe blog onderwerpen die gerelateerd zijn aan je niche of expertise. Je kunt bijvoorbeeld vragen om suggesties voor '10 tips om beter te presenteren' of 'Hoe je meer klanten kunt krijgen via social media'.
  • Social media posts: Je kunt ChatGPT gebruiken om inspiratie te krijgen voor social media posts. Bijvoorbeeld, je kunt ChatGPT vragen om een lijst met inspirerende quotes te genereren die gerelateerd zijn aan jouw branche, of om suggesties te geven voor grappige memes die relevant zijn voor jouw doelgroep.
  • Productbeschrijvingen: ChatGPT kan je helpen bij het schrijven van pakkende productbeschrijvingen die de voordelen van jouw producten benadrukken. Je kunt ChatGPT vragen om een beschrijving te genereren van een nieuw product dat je aanbiedt, inclusief de functies, voordelen en hoe het product kan worden gebruikt.
  • E-mails en nieuwsbrieven: ChatGPT kan je helpen bij het schrijven van e-mails en nieuwsbrieven die de interesse van je lezers vasthouden en ze aansporen om te blijven lezen. Je kunt bijvoorbeeld vragen om een aantrekkelijke kop te bedenken voor je nieuwsbrief, of om suggesties te geven voor een aanbieding die je wilt doen aan je klanten.
  • Video scripts: Als je video's maakt om je bedrijf te promoten, kan ChatGPT je helpen bij het schrijven van scripts die je kunt gebruiken. Je kunt bijvoorbeeld vragen om een script te genereren voor een how-to-video, of om een idee te geven voor een inspirerende bedrijfsvideo.


Voordelen ChatGPT

Het is gratis, het is snel en creatief. Je krijgt ideeën of suggesties waar je zelf niet eens opgekomen was. En het mooie is dat je nooit meer vanaf een blank scherm hoeft te beginnen. Je kunt de output die je krijgt niet klakkeloos overnemen, maar zie het als een mooi startpunt. Een kapstok vanaf waar je dingen kunt aanpassen en verbeteren. Hieronder zet ik de voordelen van ChatGPT voor je op een rijtje.

1. Tijd besparen

We hebben het als ondernemers al druk genoeg met alle taken die we op ons bordje hebben liggen. Een van de grootste voordelen van het gebruik van ChatGPT voor het maken en bedenken van marketing content is dat het je enorm veel tijd bespaart. Het kan soms uren duren om een blog of social media te schrijven. 

Met ChatGPT hoef je alleen maar de onderwerpen te bedenken en de gewenste lengte aan te geven en de tool doet de rest. Hierdoor houd je meer tijd over voor andere dingen in je bedrijf, zoals het opbouwen van relaties met klanten en het ontwikkelen van nieuwe producten of diensten. Of gewoon om leuke dingen te doen.

2. Creatieve ideeën verzamelen

ChatGPT is een ideale tool om je te helpen bij het bedenken van creatieve ideeën voor je content of bedrijf. Door gebruik te maken van geavanceerde algoritmen kan ChatGPT op basis van jouw input nieuwe ideeën genereren die je wellicht zelf niet had bedacht.

Stel je bijvoorbeeld voor dat je wilt bloggen over een bepaald onderwerp, maar je hebt geen inspiratie voor nieuwe onderwerpen. Dan kun je ChatGPT vertellen over welk onderwerp je wilt bloggen en het programma geeft vervolgens suggesties voor nieuwe onderwerpen die daarbij passen. Dit kunnen nieuwe invalshoeken zijn, relevante sub-onderwerpen of zelfs interessante anekdotes die je in je blog kunt gebruiken.

Een ander voorbeeld is als je op zoek bent naar nieuwe productideeën voor je bedrijf. Je kunt ChatGPT vertellen wat voor soort producten je al hebt en op basis hiervan krijg je nieuwe ideeën. Door gebruik te maken van deze tool kun je dus sneller en makkelijker creatieve ideeën bedenken.

3. Een hogere productiviteit

Met ChatGPT kun je in een kortere tijd meer content creëren. Het is een kwestie van de juiste input geven en met een druk op de knop heb je jouw blog, social media bericht of promotieplan. Hierdoor kun je veel sneller en gemakkelijker content maken. Hierdoor kun je meer variatie aanbrengen in je contentstrategie. Dit is belangrijk omdat het ervoor zorgt dat je zichtbaar bent, je doelgroep betrokken blijft en geïnteresseerd blijft in wat je te bieden hebt.

Ook als je dit uitbesteedt, zorgt ChatGPT voor een hogere productiviteit bij je copywriters, omdat ze minder tijd hoeven te besteden aan het bedenken van onderwerpen en het schrijven van de eerste draft. Dit betekent dat ze meer tijd hebben om zich te richten op het verbeteren en bewerken van de content, waardoor de kwaliteit van de content nog beter wordt.

4. Betere kwaliteit van de content

ChatGPT is ontworpen om natuurlijke, vloeiende taal te produceren. Hierdoor kunnen de gegenereerde teksten zich meten met die van een professionele copywriter. Bovendien maakt de tool gebruik van geavanceerde algoritmen die voortdurend worden bijgewerkt om de kwaliteit van de content te verbeteren. 

Ik ben in ieder geval verbaasd over de kwaliteit van de content. Dit is natuurlijk wel afhankelijk van de instructie of input die je ChatGPT geeft. Hoe specifieker jouw opdracht, hoe beter het resultaat.


5. Kostenbesparend

Je kunt gratis gebruik maken van ChatGPT. Hoe fijn is dat! En tijd is geld. Dus als je minder tijd nodig hebt om content te maken, houd je meer tijd over om te connecten met potentiële klanten en te verkopen. Het inhuren van een professionele copywriter kan duur zijn. Met ChatGPT kun je echter besparen op deze kosten, omdat deze copywriter minder tijd nodig heeft om je content te schrijven zoals al beschreven bij punt 3.

ChatGPT is een handige tool voor je marketing content

ChatGPT is dus een krachtige tool die je kan helpen bij het creëren en bedenken van waardevolle marketing content. Hierdoor kun je productiever werken en krijg je creatieve ideeën waar je zelf niet eens aan gedacht had. Ik ben heel enthousiast over deze tool en gebruik het dagelijks in mijn bedrijf.

Houd er wel rekening mee dat je niet alles klakkeloos kunt overnemen. Zie het echt als een tool, als een hulpmiddel die je heel veel tijd bespaart. Maar het is en blijft een tool die jij input geeft. Dus blijf zelf nadenken welke output je precies wilt hebben, en geef dan de juiste input aan deze tool. Lees hier wat de grootste nadelen van ChatGPT zijn.


Vind je deze voordelen van ChatGPT interessant? Pin voor later!