Verpak je aanbod aantrekkelijk
Heb jij soms ook het gevoel dat je al van alles geprobeerd hebt, maar dat klanten toch niet warm lopen voor jouw product of dienst? Voor veel ondernemers is het vinden van voldoende betalende klanten een probleem. Dan is het misschien goed om je aanbod nog eens kritisch onder de loep te nemen.
Kies een duidelijke doelgroep
Spreek jij een duidelijke doelgroep aan? Potentiële klanten moeten zich herkennen in jouw boodschap, in het probleem dat je oplost en in de doelgroep die jij aanspreekt. Als je iedereen aan wilt spreken dan voelt niemand zich aangesproken. Als ik zeg dat ik je kan helpen om je bedrijf succesvoller te maken, dan weet je eigenlijk nog niet wat ik voor je kan doen. Maar als ik zeg dat ik MKB ondernemers en zelfstandige professionals help om met low-budget marketing meer waardevolle klanten te krijgen door beter zichtbaar, vindbaar en onderscheiden te zijn, dan kun je beter inschatten of ik je kan helpen.
Ben specifiek
Als jij dus specifiek durft te zijn en durft te kiezen voor een bepaalde doelgroep die jij kunt helpen, kun je je doelgroep veel gerichter aanspreken. Je weet precies wie ze zijn en met welke problemen ze worstelen. Je kunt je boodschap hierop afstemmen en concrete voorbeelden uit de praktijk van je doelgroep gebruiken. Dit zorgt voor herkenning, het gevoel dat jij hen begrijpt en jij hen kan helpen.
Stem je aanbod af op je doelgroep
Mensen zijn voornamelijk geïnteresseerd in hun eigen problemen. Richt je daarom op wat je doelgroep werkelijk wil, in plaats van op wat jij hoopt te verkopen. Waar heeft je doelgroep behoefte aan? Krijg je veel vraag naar bepaalde diensten of producten die je nu niet aanbiedt, dan is het misschien tijd om je aanbod uit te breiden. Door je aanbod in één vorm aan te bieden, ga je er ongemerkt vanuit dat jouw dienst 100% bij iemand moet aansluiten en anders is hij niet bereid om zaken met je te doen.
Geef mensen een keuze
Soms sluit je product of dienst wel aan bij wat je doelgroep nodig heeft, maar is de manier waarop je je aanbod hebt verpakt niet aantrekkelijk voor je potentiële klanten. Geef mensen daarom keuze in vorm en prijs van datgene wat je biedt. Hiermee kun je meer mensen helpen en verlaag je de drempel om klant bij je te worden. Bovendien creëer je op deze manier meerdere inkomstenstromen. Je kunt als trainer een E-book schrijven of een teleseminar organiseren zodat klanten laagdrempelig kennis met jouw manier van werken kunnen maken. Of je kunt je cursus ook in kleinere, en dus goedkopere, blokken of als telefonische training aanbieden.
Sta open voor veranderingen
Je moet wel open staan voor nieuwe mogelijkheden om je dienst of product te verpakken. Deze veranderingen zullen je tijd en soms zelfs geld kosten. Maar ga ook eens bij jezelf na hoeveel het kost wanneer je op de oude voet verder gaat? Hoeveel omzet loop je nu mis? Bekijk je aanbod dus nog eens kritisch en ga na hoe je je aanbod anders kan verpakken. Als je je aanbod aanpast aan de wensen en behoefte van de doelgroep, trek je meer klanten aan die voor jouw dienst of product willen betalen.