Social media inzetten voor je know-like-trust factor

De ‘know-like-trust factor’ is een bekend begrip in de marketing wereld. In het kort komt het er op neer dat voordat klanten iets bij je kopen, ze je eerst moeten kennen (knowfactor) en van je bestaan af moeten weten. Vervolgens moeten ze je ook gaan waarderen en aardig vinden (likefactor).

Je zit dan al dicht tegen de zogenaamde gunfactor aan, waardoor ze jou ook business gaan gunnen. Maar voordat klanten tot de koop overgaan, moeten ze je ook vertrouwen (trustfactor) en ervan overtuigd zijn dat jij het beste product aanbiedt.

Acquisitie en netwerken kosten enorm veel tijd. De inzet van sociale media biedt enorm veel kansen om op een relatief gemakkelijke en laagdrempelige manier te netwerken, je know-, like-, en trustfactor te vergroten en te bouwen aan je expertstatus.

Mensen die jou op sociale media leren kennen, je aardig gaan vinden en bovendien vertrouwen, gaan jou vanzelf werk gunnen.

Laat jezelf zien

Sociale media maken het mogelijk om snel meer naamsbekendheid te krijgen bij een groot publiek en te werken aan je knowfactor. Je kunt jouw zichtbaarheid bij je doelgroep vergroten door actief te zijn op sociale media netwerken als Twitter, Facebook of LinkedIn.

Op die manier wordt je makkelijker gevonden. Dit geldt trouwens ook voor zoekmachines, zoals Google. Zoekmachines hechten steeds meer waarde aan jouw sociale activiteiten. Door sociale media in te zetten, scoor je hoger in de zoekmachines. Het is dus in eerste instantie belangrijk om zichtbaar en vindbaar te zijn.

Voordat je social media effectief in kunt zetten als marketingkanaal, is het wel belangrijk om te weten op welke sociale media jouw doelgroep actief is. Je moet daar zijn, waar ook jouw doelgroep actief is.

Vertel je verhaal

De volgende stap is dat mensen niet alleen van je bestaan afweten, maar je ook aardig gaan vinden en je bedrijf leuk vinden. Deze likefactor kun je op sociale media vrij letterlijk opvatten. Facebook heeft een ‘like’ of ‘vind ik leuk’ knop en twitterberichten kunnen geretweet worden of als favoriet aangeduid worden.

Als mensen jouw verhaal kennen, gaan ze je eerder aardig vinden. Ze weten dan wie je bent, waar je voor staat en gaat. Door iets weg te geven, kun je mensen extra aanmoedigen om jou beter te leren kennen.

Dit kan waardevolle informatie zijn, maar ook een e-book of instructievideo. Door kennis en informatie weg te geven, kunnen mensen kennis maken met wat jij te bieden hebt. En als dat interessant genoeg is, is er een grote kans dat ze je op sociale media gaan volgen.

Bouw vertrouwen op

Het gaat uiteindelijk om het opbouwen van vertrouwen, om de trustfactor. Als mensen geen vertrouwen hebben in je bedrijf, producten of diensten zullen ze ook niks bij je kopen. Mensen geloven eerder aanbevelingen van bekenden dan reclames. Aanbevelingen van anderen zijn dus erg waardevol om het vertrouwen op te bouwen.

Sociale media zijn een effectief middel om aanbevelingen van anderen te krijgen en zo je expertise aan te tonen. Zo kent LinkedIn de mogelijkheid om aanbevelingen of recommendations te geven. En op Facebook kunnen mensen op ‘vind ik leuk’ of ‘like’ klikken. Het is dus belangrijk om deze mogelijkheden te benutten en klanten te stimuleren om jou een aanbeveling te geven.

Het zou daarom geweldig zijn als je dit bericht ‘liked’ of twittert met behulp van één van de sociale media knoppen boven of onderaan dit bericht. Maar je kunt hieronder ook een leuke reactie achterlaten.