Marketingkalender voor 2018 in 7 simpele stappen

Ben jij vaak overweldigd met alle dingen die je moet doen als online ondernemer? Heb je het gevoel dat je jouw marketing ad hoc doet? Waardoor je promoties te weinig effect hebben en je dus niet genoeg verkoopt. Dat komt waarschijnlijk omdat je geen goede marketingkalender hebt en vergeet voldoende tijd in te plannen om promoties ook voor te bereiden.

In dit artikel vertel ik je hoe je een goede marketingplanning maakt. Je kunt ook een gratis werkboek aanvragen. Ik ben geïnspireerd door een podcast van Amy Porterfield waarin ze uit de doeken doet hoe je een promotie- of marketingkalender maakt. Dat was een openbaring voor mij en daarom wil ik het graag met je delen. Zo vertelde ze bijvoorbeeld dat ze haar promotiekalender maakt voor een halfjaar in plaats van voor een heel jaar. Deze kun je dan ook weer gebruiken voor het volgende halfjaar. Je kijkt wat werkte en dat herhaal je gewoon. En wat niet werkte en wat je absoluut anders wil doen of helemaal wil schrappen.

Misschien werk je al wel met een contentkalender, maar dat is niet voldoende. Met een marketingkalender heb je inzichtelijk hoe je geld wil verdienen, hoe je dat gaat promoten en begin je op tijd met de voorbereiding. Je plant dus alle activiteiten in die je wil ondernemen om geld te verdienen. Dat kan een evenement zijn, een online cursus of een nieuwe dienst die je wil lanceren.

In dit artikel 7 stappen hoe je zo’n marketingkalender maakt.

Voorbereiding

Zoek een rustige plek om je marketingplanning te maken en neem er echt voldoende tijd voor. Doe het eventueel samen met je team of met een collega ondernemer die met je mee kan denken. Zorg dat je voldoende schrijfmateriaal hebt, een whiteboard of grote vellen papier aan de muur kunt plakken. Je gaat namelijk de planning voor het komende halfjaar maken en wil in één oogopslag kunnen zien of het haalbaar is en of je nog wat wil veranderen. Zorg eventueel voor post-its omdat je nog dingen gaat wijzigen.

Stap 1: Hoe ziet jouw ideale jaar eruit?

Omschrijf hoe jouw ideale jaar eruit ziet. Wat zou je dit jaar absoluut willen doen. Als je gewoon mag dromen hoe ziet jouw ideale jaar er dan uit? Wat vind je leuk om te doen? Schrijf dat op. Maak er later eventueel een visueel bord van zodat je hiernaar toe kunt werken.

Hoeveel inkomen wil je verdienen? Welke diensten zou je willen aanbieden? Met hoeveel klanten wil je werken? Hoeveel uur wil je werken? Droom groot en schrijf op hoe jouw ideale jaar eruit ziet als alles mogelijk is.

Stap 2: Bepaal jouw voorwaarden?

Je bent niet voor niks eigen baas geworden. Je wil meer vrijheid en zelf bepalen waar en wanneer je werkt. De realiteit is vaak anders. Online ondernemers werken vaak nog harder en draaien meer uren als toen ze nog in loondienst waren 😉 Door jouw activiteiten goed in te plannen kun je dat voorkomen. Vandaar dat het handig is om een marketingkalender op te stellen.

Schrijf de voorwaarden op waar je geen concessie in wil doen. Misschien wil je niet langer in de avonden en weekenden werken zodat je meer tijd hebt voor je gezin. Misschien wil je op woensdagmiddag liever iets leuks gaan doen met je kinderen. Of toch echt 3 keer per week gaan sporten.

Schrijf jouw voorwaarden op waar je ECHT geen concessie in wil doen zodat je deze straks ook kunt inplannen in je marketingkalender.

Stap 3: Hoeveel geld wil je verdienen?

Hoeveel geld wil je dit jaar verdienen? Wat is jouw ideale omzet? Waarschijnlijk heb je wel een getal in je hoofd, ook als je het misschien eng vind om dit te benoemen omdat het getal zo hoog is.

Zeg dit getal toch hardop en schrijf het op. Natuurlijk moet het wel realistisch zijn. Als je vorig jaar 40.000 euro verdiend hebt met je online onderneming dan ga je nu geen miljoen verdienen 😉 Maar het bedrag mag een stuk hoger zijn dan je omzet van vorig jaar. Schrijf dit getal op!

Stap 4: Reflectie van afgelopen jaar

Bekijk wat je afgelopen jaar gedaan hebt. Wat werkte wel en wat niet? Waar heb je het meeste geld mee verdiend? Wat vond je leuk om te doen en waar had je echt een hekel aan? En waar had je plezier in en heeft je ook resultaten opgeleverd?

Welke promoties hebben goed gewerkt? Met hoeveel mensen is je mailinglijst gegroeid? Hoeveel mensen namen deel aan je webinars? En hoeveel heb je daadwerkelijk verkocht tijdens een promotie. Hoeveel omzet heb je verdiend? Zorg dat je getallen hebt.

Hoeveel geld heb je verdiend en hoeveel heb je uitgegeven? Ook als dit misschien tegenvalt tot nu toe, is het toch goed om dit in kaart te brengen. Ook al wil je misschien het liefst je ogen hiervoor sluiten, het is goed om terug te kijken naar de resultaten van afgelopen jaar. Dit kun je gebruiken voor je planning.

Een aantal vragen die je jezelf kunt stellen:

  • Wat vond je leuk om te doen afgelopen jaar?
  • Wat vond je echt verschrikkelijk om te doen?
  • Waar heb je het meeste geld mee verdiend?
  • Waar heb je het minste geld mee verdiend?
  • Met welke promotie heb je de meeste inschrijvingen op je mailinglijst gekregen?
  • Waar had je te weinig middelen/mensen voor?

Het is goed om te weten wat wel en niet werkt zodat je kunt bijstellen of dingen anders kunt aanpakken. Welke promoties of diensten kun je misschien beter schrappen? Of waar kom je handjes tekort. Misschien heb je nu nog geen geld om werkzaamheden uit te besteden, maar dan heb je wel inzichtelijk wat je wel en niet kunt doen. Schrijf ook alle dingen op die je vorig jaar wilde doen en waar je niet aan toegekomen bent.

Stap 5: Bepaal jouw aanbod

Hoe ga je geld verdienen de komende 6 maanden? Je kunt daarbij denken aan een evenement organiseren, een online cursus ontwikkelen, klanten coachen of een mastermind organiseren. Dit kan van alles zijn. Denk erover na en schrijf op wat jouw aanbod is.

  • Waarmee ga je geld verdienen?
  • Vervolgens ga je per onderdeel bepalen hoeveel je daarmee gaat verdienen.
  • Dus wat is de prijs en hoeveel klanten heb je nodig?

Als je dit bij elkaar optelt, verdien je dan je gewenste jaarinkomen dat je in stap 3 bepaald hebt? Met dit marketingplan voor een half jaar zou je dus de helft van je ideale inkomen moeten verdienen. Zo niet dan kun je wat dingen aanpassen.

Als je het niet haalt, kun je overwegen om de prijzen te verhogen. Of andere manieren bedenken om geld te verdienen. Misschien wil je 12 mensen in je mastermind hebben in plaats van 10. Misschien kun je wel een VIP pakket aanbieden waarbij mensen een volledige dag met jou werken. Bedenk aanvullende manieren om extra inkomsten te krijgen.

Droom groot maar het moet wel uitvoerbaar zijn! Anders zal je jouw verwachtingen moeten bijstellen. Het mag best uit je comfortzone zijn. Gaat het al kriebelen en kun je niet wachten om ermee aan de slag te gaan?

Stap 6: Plan jouw promoties in voor dit jaar

Bepaal hoe en wanneer je dit aanbod gaat promoten. Vervolgens ga je de promotie van je aanbod inplannen in je marketingkalender. Daarbij houd je niet alleen rekening met de promotie zelf, maar plan ook voldoende tijd in voor de voorbereidingen.

Stel dat je over 3 maanden een evenement wil organiseren, hoe ga je dit promoten? Hoe krijg je voldoende deelnemers? Ga je een emailcampagne opzetten, een challenge organiseren of zet je webinars in? Of misschien wel al deze activiteiten?

  • Plan deze promotieactiviteiten in op je kalender.
  • Maar plan ook voldoende tijd in om dit voor te bereiden.

Als je een webinarcampagne doet, heb je tijd nodig om dit voor te bereiden. Denk aan de slides voor je webinar, maar ook een aanmeldpagina en e-mails. Dat kost allemaal tijd. Werk van achter naar voren. Bepaal de datum van het evenement en werk van die datum terug naar nu. Welke activiteiten doe je wanneer?

Als je hierover nagedacht hebt, vul je dit in op je marketingkalender. Houd rekening met jouw voorwaarden die je in stap 2 bepaald hebt. Wil je niet op woensdagmiddag werken? Blok deze tijd dan op je kalender. Vervolgens noteer je wanneer je een promotie doet, maar plan je ook de voorbereidingen in. Je plant dus ook in wanneer je de slides en e-mail schrijft voor je webinarcampagne.

Zorg dat je niet de hele kalender vol plant. Je wil ook nog tijd over houden voor andere werkzaamheden die in je bedrijf moeten gebeuren. Misschien wil je nog een nieuwe online training ontwikkelen of een video vlog lanceren. Maar je wil ook jouw fans en volgers niet continu met promoties om de oren slaan.

Gebruik een whiteboard of grote vellen papier die je naast elkaar hangt zodat je een goed overzicht hebt van het komende halfjaar. Zorg dat je voldoende ruimte hebt. Maak eventueel gebruik maakt van post-its. Want er zal nog veel geschrapt en geschoven worden. En als je tevreden bent over het eindresultaat, kun je de activiteiten overnemen op een jaarplanner of in een Google kalender.

Wees realistisch. Je kunt niet alles doen. De dingen waar je niet aan toekomt. Noteer die in een notitieboek of Google doc zodat je deze niet vergeet en de volgende keer in kan plannen.

Stap 7: Bekijk je marketingkalender aandachtig

Ben je klaar met je marketingkalender? Bekijk je planning nog eens aandachtig. Is het realistisch? Klopt het? Heb je genoeg ruimte over voor je andere werkzaamheden? Zit er genoeg ruimte tussen de verschillende promoties? Moet je nog wat dingen aanpassen? Kan je niet wachten om ermee aan de slag te gaan?

Of wordt je een beetje bang als je zo naar al die activiteiten kijkt? Dat is alleen maar goed. Je kunt alleen maar groeien als je uit je comfort zone durft te gaan. En dat hoeft niet perse door harder te gaan werken maar door grootse plannen en actie te durven nemen. Dus het is goed als je er een beetje nerveus van wordt.

Denk ook na wat je nodig hebt om deze planning te kunnen slagen. Heb je misschien een betere planning of meer discipline nodig? Of kun je dingen uitbesteden aan je team of een virtueel assistent?

Als je tevreden bent over je marketingplanning, dan is het tijd voor actie. Kies het eerste wat je nu gaat doen. Welke activiteit staat als eerste op de planning? Focus je op één taak en werk daar aan!

Vergeet niet om je gratis werkboek aan te vragen.