7 Facebook tips voor meer bezoekers naar je website of blog

Promotie via Facebook? Hoe pak je dat slim aan? Facebook is nog steeds het grootste social media netwerk in de wereld. En terwijl de meeste mensen hier alleen foto’s van hun kinderen of kat posten, is het een mooi kanaal om meer bezoekers naar je website of blog te trekken. Hieronder een aantal tips hoe je Facebook inzet om meer bezoekers naar je blog of website te krijgen.

– Laatst bijgewerkt 12 juli 2021 –

1. Gebruik je persoonlijke Facebook profiel

Het is prima om je blog ook af en toe op je persoonlijke Facebook profiel te promoten. Zeker als je net begint. Je vrienden en familie zijn sowieso meestal je eerste fans. Maar ook als je al een tijdje bezig bent, is het goed om je vrienden te laten weten waar je mee bezig bent zodat ze niet vergeten wat je doet. Misschien hebben ze wel behoefte aan jouw aanbod? En anders kunnen ze anderen naar jou doorverwijzen. Gebruik dus ook je persoonlijke profiel voor promotie via Facebook, maar overdrijf het natuurlijk niet! Mensen zitten in eerste instantie op Facebook voor hun ontspanning.

2. Promotie via Facebook pagina

Heb je een zakelijk Facebook pagina? Dit is een mooie plek om je content en producten te promoten, trouwe fans op te bouwen en je persoonlijkheid nog meer te laten zien. Je kunt hier video’s plaatsen, Facebook Live video’s uitzenden en ook gewoon grappige of inspirerende berichten plaatsen. Video’s scoren hoger op Facebook dan berichten met alleen tekst.

Ik promoot op mijn Facebook pagina vooral mijn blogs. Sommigen zeggen dat het beter is om vaker anderen te promoten dan jezelf. Maar het is mijn Facebook pagina en ik wil mijn brand promoten. Plus ik denk dat mensen mij volgen omdat ze meer willen leren over online marketing en social media. Maar wat je deelt, dat bepaal je dus helemaal zelf op je Facebook pagina.

Tip: als je je social media profielen maakt, is het goed om dezelfde naam te gebruiken op Facebook, Twitter, Pinterest of waar dan ook. Jammer genoeg heb ik dat niet gedaan. Op Facebook is dat: https://www.facebook.com/marketingadvies.nl/ en op alle andere platformen gebruik ik @maaikegulden. Als je overal een andere naam gebruikt, is het lastiger voor mensen om je te volgen of zelfs te vinden.

3. Promoot je blog in Facebook groepen

Ook Facebook groepen zijn een goede manier om je blog te promoten. Kies wel een Facebook groep in een vergelijkbare niche, dus waardoor je jouw ideale klanten ook kunt vinden. Bekijk altijd eerst wat de groepsregels zijn. Mag je jouw blog promoten en hoe vaak? Voor mij geldt trouwens dat als ik op ieder post moet reageren voordat ik mijn blog mag promoten, dan promoot ik mijn blog niet. Dat kost me simpelweg veel te veel tijd.

Natuurlijk kun je ook je eigen Facebook groep beginnen. Ben je trouwens al lid van mijn Facebook groep  Online Ondernemen Community? Ook hier kun je elkaar vragen stellen over online ondernemen, elkaar inspireren en je business blog promoten.

4. Ga adverteren

Als je een Facebook pagina hebt, kun je adverteren. Het mooie van Facebook is dat je heel gericht kunt adverteren. Het organisch bereik daalt. Dat betekent dat er steeds minder mensen zijn die je berichten zien. Het algoritme wordt steeds strenger. Berichten van vrienden en Facebook groepen krijgen voorrang boven de updates van pagina’s. Dus als je er wat geld tegenaan gooit om een bericht te promoten, zien meer mensen je bericht. De kans dat iemand doorklikt naar je blog of website is dus een stuk groter.

5. Verzin een aansprekende titel

Of je nu een bericht plaatst op je Facebook pagina of in een groep, zorg voor een prikkelende titel. Je wil dat mensen stoppen met scrollen! Prikkel de nieuwsgierigheid en speel in op emoties. Pas als de titel van je bericht de nieuwsgierigheid prikkelt, trek je de aandacht. Dan klikken mensen ook eerder door naar je website. Mensen onthouden aansprekende verhalen beter, dan alleen maar feiten.

6. Goede afbeelding

Gebruik een grote afbeelding. Als je een afbeelding rechtstreeks op Facebook upload, verschijnt deze groter op de tijdlijn dan wanneer je de link deelt vanaf je blog. Zorg dat die afbeelding opvalt en de nieuwsgierigheid prikkelt. Ook hier wil je weer de aandacht trekken en ervoor zorgen dat mensen stoppen met scrollen. Je kunt zo’n afbeelding gemakkelijk maken met Canva of Picmonkey. Of gebruik websites met gratis stockfoto’s.

7. Eindig met een call to action

Eindig je berichten met een duidelijke call-to-action. Wat wil je dat je lezers doen? Daarbij kun je denken aan: ‘meld je aan voor mijn mailinglijst voor een gratis checklist’. Of vraag gewoon of ze je bericht willen delen. Zo makkelijk is het. Als je mensen vraagt om iets te delen met hun Facebook vrienden, zullen ze dat ook eerder doen.

Heb jij nog aanvullende tips? Hoe pak jij promotie via Facebook aan? Hoe zet jij Facebook in voor meer bezoekers naar je website?

Vind je deze tips interessant? Bewaar dit op je favoriete Pinterest bord!