Overtuig klanten met sociaal bewijs
Als mensen tegenwoordig iets nodig hebben gaan ze zelf op zoek naar informatie op internet. Het is belangrijk dat je online zichtbaar bent om ook gevonden te worden. Maar als ze je online tegen komen, gaan klanten pas met je in zee als ze ook voldoende vertrouwen in je hebben.
Ze gaan op zoek naar sociaal bewijs en vertrouwen op de mening van anderen. Zeker wanneer ze onzeker zijn over de keuze die ze moeten maken. Door waardevolle content te verspreiden (whitepapers, cases, onderzoeken, blogs etc) wordt je beter vindbaar, maar kun je vertrouwen opbouwen. Je laat zien waar je goed in bent en dat je verstand van zaken hebt.
Sociaal bewijs op je website
Dit vertrouwen kun je ook opbouwen door sociaal bewijs toe te voegen aan je website, zoals:
- Aanbevelingen van klanten
- Videotestimonials
- Relevante werkervaring
- Relevante opleidingen en trainingen
- Keurmerken
- Lidmaatschappen van beroeps- of brancheverenigingen
- Prijzen of nominaties
- Lijst van opdrachtgevers
- Lijst van samenwerkingspartners
- Links naar artikelen en interviews in de media
Mensen beïnvloeden elkaar
Mensen vertrouwen op aanbevelingen van anderen. Als iemand via een een vriend of kennis een enthousiast verhaal over jou hoort, is dat is dat heel geloofwaardig. We vertrouwen op aanbevelingen van anderen.
Denk maar eens aan het laatste boek dat je gelezen hebt of de telefoon die je aangeschaft hebt? Deze beslissingen zijn bijna zeker beïnvloed door de raad van anderen.
Mensen hebben elkaar altijd al beïnvloedt via mond-tot-mond reclame. Mensen hebben elkaar altijd al verteld welke bakker de lekkerste taart heeft of welke slager de malste biefstuk.
Maar op sociale media is het bereik veel groter. Als iemand een positieve tweet over je product of dienst, schrijft kan deze gemakkelijk honderden of duizenden mensen bereiken.
Voordelen van mond-tot-mondreclame
Niets overtuigt beter dan mond-tot-mondreclame. Wat zijn hier de voordelen van:
- goedkoop: in tegenstelling tot de meeste andere vormen van promotie hoeft er niet voor betaald te worden. Het kost jouw geen tijd of geld.
- geloofwaardig: omdat de zender van de boodschap doorgaans een bekende van de ontvanger is, wordt door de meeste mensen een hogere geloofwaardigheid aan mond-tot-mondreclame toegekend dan aan andere vormen van reclame.
- gericht: het is meestal een relevante boodschap voor de ontvanger. Iemand met een positieve ervaring over wrattenzalf zal niet snel een willekeurige vriend of kennis hierover aanspreken, maar wel iemand die toevallig een wratten-probleem heeft.
Laat anderen het werk doen
Zorg ervoor dat mensen over je praten en dat ze jou aanbevelen bij anderen. Dat ze jouw content gaan delen met hun vrienden en contacten. Zorg dat mensen je Facebook pagina leuk vinden. Dat ze commentaar geven op je blogberichten. Dat ze je tweets retweeten. Mensen geven daarmee hun goedkeuring aan jouw informatie, producten of diensten, en daarmee dus ook aan je bedrijf!
Dat schept vertrouwen bij hun connecties. Dat is de gemakkelijkste en goedkoopste manier om zo veel mogelijk mensen te bereiken, jezelf in de markt te zetten en vertrouwen te winnen. Wat anderen zeggen over jou, jouw product of dienst is veel overtuigender dan wat jij zelf zegt. Zelfs als je het veel beter kunt verwoorden!
Zo twitterde Cor Hospes vanmorgen het volgende over mijn boek:
En dit heeft veel meer effect dan dat ik ga roepen dat mijn boek over zakelijk twitteren een echte ‘must read’ is! Heb jij nog handige aanvullingen of voorbeelden van sociaal bewijs? Deel deze dan in het reactieveld hieronder!