Ontdek je plek in de markt
Je kunt jouw plek in de markt veroveren door heel hard te werken om beter te worden dan je concurrenten. Een andere optie is om je gebied zo af te bakenen dat jij de beste en misschien wel de enige bent in je vakgebied. Daarvoor dient een goede positionering.
Je positionering is het fundament voor al je marketing- en communicatieactiviteiten. De kracht van een bedrijf of een merk zit in het fundament waar het op gebouwd is: een duidelijke, onderscheidende positionering.
Wat is positioneren?
Veel zelfstandigen maken de fout om juist alles te willen zijn voor iedereen. Ze durven niet te kiezen voor een deel van de markt omdat ze bang zijn dan omzet mis te lopen. Maar juist hierdoor lopen ze veel business mis. Ze durven zich niet duidelijk te positioneren in een niche, een segment van de markt.
Door die keuze juist niet te maken, is het moeilijk om je te onderscheiden van concurrenten en een bepaalde breinpositie op te bouwen. Een breinpositie betekent dat je jouw product of dienst een bewuste plaats geeft in het hoofd van een klant, zodat de klant meteen aan jou denkt.
Positioneren betekent dat je je onderscheid van je concurrenten door je te richten op een bepaald marktsegment. Je neemt een bepaalde positie in en wordt de specialist in dat deel van de markt. Jouw keuze is helder en doordacht en bepaalt wat je wel en wat je niet doet.
Waarom positioneren?
Ben je liever de grote vis in de kleine vissenkom, of een kleine vis in de grote oceaan? Als je je goed positioneert, onderscheid je je van concurrenten. Je wordt als het ware een monopolist op je zelfgekozen terrein. Niemand biedt wat jij biedt.
Hierdoor verwerf je dus een sterker breinpositie en komen klanten automatisch bij jou terecht. Dat komt omdat de juiste positionering de beste manier is om deze toegevoegde waarde te communiceren naar jouw doelgroep. Jouw doelgroep kan zich met deze boodschap associëren.
Je positionering is de basis voor al je marketing- en communicatieactiviteiten. Je kiest je doelgroep is en weet welke problemen ze ervaren. Je levert met jouw diensten of producten de beste oplossing voor die specifieke problemen van je doelgroep. Je promotie en marketingboodschappen sluiten hier naadloos op aan.
Hoe positioneren?
Het bepalen van een goede positionering is niet gemakkelijk. Denk hier dus goed over na en neem hier de tijd voor. Als je je positioneert, kies je één of meerdere combinaties van een product of dienst en een specifieke markt. Hoe bepaal je deze keuzes? Meerdere factoren bepalen je positionering, namelijk:
Wat heb ik te bieden?
Wat maakt mij uniek en wat heb ik te bieden? Je positionering is je belofte aan jouw markt vanuit voor jouw persoonlijk belangrijke waarden. Wat vindt je belangrijk? Wat heb je te geven? Waar wil jij je 100% gepassioneerd voor inzetten? Waar ben je goed in? Welke producten of diensten wil je aanbieden?
Wie is mijn doelgroep?
Je moet eerst weten hoe je doelgroep er precies uitziet. Het specificeren van de kenmerken van je doelgroep maakt het mogelijk om hier je aanbod op aan te passen en heel gericht te communiceren. Zodra je jouw doelgroep geïdentificeerd hebt kun je de mensen uit je doelgroep beter vinden én bereiken. Wees daarom niet te algemeen bij het bepalen van je doelgroep!
Richt je je op kleine of juist op grote organisaties? Kies je een bepaalde regio? Een bepaalde branche? Hoe specifieker je je doelgroep vaststelt, hoe beter. Richt je niet op het hele MKB, maar bijvoorbeeld tot vrouwlijke zelfstandigen met een coachingspraktijk.
Welke problemen of behoeften heeft mijn doelgroep?
Als je de keuze voor je doelgroep gemaakt hebt, kun je uitzoeken welke problemen klanten ervaren. Aan welke oplossing hebben ze behoefte? Hebben ze behoefte aan een boekhouder die hen al het werk uit handen neemt of juist aan een geautomatiseerd boekhoudsysteem? Willen ze alleen advies of zoeken ze iemand die de oplossing ook implementeert?
Op welke wijze vervul je deze behoeften?
Wat maakt jou uniek? Wat maakt jou anders dan anderen? Wat onderscheid jou van je concurrenten? Ben je erg praktisch ingesteld of vind je juist altijd creatieve oplossingen? Kom je snel en doordacht tot een oplossing of ben je juist iemand die de uitvoering voor zijn rekening neemt? Wat is jouw personal brand?
Stevig fundament
Al deze aspecten hangen dus samen in je keuze voor een bepaalde marktpositie. Positionering is het fundament waarop de rest van je bedrijf gebouwd wordt. Eerst denken, dan doen! Op basis van dit fundament kun je een heldere boodschap formuleren en verder bouwen aan je merk. Het zorgt ervoor dat alle communicatie uitingen in elkaar grijpen en elkaar versterken.