Het belang van meetbare doelen als ondernemer zodat jij je op de juiste taken focust

Als ondernemer heb je heel wat taken op je bordje en vaak een eindeloze to do lijst. Maar dat zijn vooral veel regeldingetjes. Processen die je vaak kunt optimaliseren. Zo houdt je meer tijd over voor die paar taken die echt het verschil maken als je meer omzet wilt als ondernemer. Dus het is cruciaal om focus te houden en je energie te richten op de juiste taken. Dit is waar meetbare doelen om de hoek komen kijken. Wat is het belang van meetbare doelen stellen als ondernemer?

Meetbare doelen zijn essentieel voor ondernemers

In deze podcast ga ik in gesprek met Lotte Eschbach over waarom meetbare doelen essentieel zijn voor ondernemers zodat je de juiste focus houdt. Dan weet je welke taken echt het verschil maken in je bedrijf. En hoe je dit doet met behulp van de lean methodiek "Define, Measure, Analyse, Improve en Control" (DMAIC). Dit is alvast een voorproefje op het Online Business Summit van 2 - 4 oktober waar zij een masterclass verzorgt over hoe je de CEO wordt van je bedrijf.


Optimaliseer je processen

Alle taken die je wel moet doen als ondernemer, maar die niet direct zorgen voor klanten en omzet, wil je zoveel mogelijk optimaliseren. Denk daarbij aan je administratie, afspraken inplannen of mail beantwoorden. Maar ook je social media content batchen.

Je kunt deze taken zoveel mogelijk stroomlijnen, automatiseren of uitbesteden. Het helpt enorm om taken te batchen zodat je niet continu hoeft te switchen. Daardoor werk je een stuk productiever. Dus plan een blok tijd in om je content te maken voor de komende week of je mails te beantwoorden.

Ken je cijfers en stel meetbare doelen 

Als ondernemer hebben we meestal niet zoveel met cijfers. We zijn liever creatief bezig en hebben vaak 101 nieuwe ideeën voor nieuwe online trainingen of leuke marketingacties. Maar als je niet naar je cijfers kijkt en geen meetbare doelen stelt dan doe je eigenlijk maar een dotje. Daarom is het goed om meetbare doelen op te stellen en je cijfers te kennen zodat je weet welke acties je kunt nemen.

Dan ga je niet hals over kop maar van alles doen waardoor je heel druk bent in je bedrijf maar compleet met de verkeerde dingen bezig bent. Dat is natuurlijk zonde van je kostbare tijd. Bepaal eerst wat je concrete doel is. Dus zorg dat deze ook meetbaar is. En als je dan naar je cijfers kijkt, weet je welke acties je kunt nemen om deze doelen te halen zodat je ook de JUISTE dingen doet.


Waarom meetbare doelen stellen?

Meetbare doelen stellen is geen nieuw concept, maar het blijft één van de meest effectieve manieren om succesvol te ondernemen. Iets wat nog vaak vergeten wordt door veel ondernemers. Hieronder enkele voordelen van het stellen van meetbare doelen als ondernemer:

Focus en richting: Meetbare doelen geven je bedrijf een duidelijke richting. Ze helpen je om je aandacht te concentreren op wat écht belangrijk is. Dit voorkomt dat je jouw kostbare tijd verspilt aan taken die niet bijdragen aan je groei.

Efficiëntie: Door meetbare doelen te stellen, kun je jouw middelen efficiënter inzetten. Je weet precies op welke taken jij je het beste kunt focussen of waar je moet investeren om je doelen te bereiken. Dit voorkomt verspilling van tijd en geld.

Beoordeling van succes: Als je meetbare doelen hebt, kun je succes objectief beoordelen. Je kunt meten of je op de goede weg bent, en zo nodig bijsturen.

Leren en groeien: Door doelen te meten en te analyseren, krijg je inzicht in wat wel en niet werkt. Zo kun jij je strategie verbeteren en continu blijven groeien. Je kunt meer doen van wat wel werkt. En wat niet werkt kun je verbeteren of hier mee stoppen.

Motivatie: Meetbare doelen zijn concreet en tastbaar. Ze kunnen jou en je team motiveren, omdat je weet dat je de juiste dingen doet en ook op de goede weg bent om je doelen te behalen.

Het DMAIC-Stappenplan voor meetbare doelen

DMAIC is een gestructureerde methode die oorspronkelijk is ontwikkeld als onderdeel van Lean methode, een procesverbeteringsmethodologie. Dit kan ook heel goed worden toegepast om concrete doelen te stellen en te beheren als ondernemer. Hieronder een uitleg van elk van de DMAIC-stappen en hoe je ze kunt gebruiken:

1. Define (Definieer)

De eerste stap van het DMAIC-proces is het definiëren van je doelen. Het is essentieel om je doel zo concreet en specifiek mogelijk te formuleren. Wat wil je bereiken? En wat zijn de cijfers die je wilt meten? Als je niet weet wat je concrete doel is, wordt het lastig om hier op te sturen. Dus in plaats van "Ik wil meer klanten aantrekken" is  je doel bijvoorbeeld dat je 5000 euro per maand wilt verdienen.

  • Wat wil je bereiken, wat is je doel?
  • Waarom is dit doel belangrijk voor je bedrijf?
  • Wat zijn de cijfers of KPI's (Key Performance Indicators) die je wilt meten?

2. Measure (Meet)

De tweede stap draait om het verzamelen van gegevens om de huidige situatie te begrijpen. Daarom is het goed om je cijfers bij te houden want cijfers liegen niet en geven duidelijkheid. Vaak gaan we op ons gevoel af. Dan kun je denken mijn conversie was slecht want ik heb maar 2 klanten gehaald uit mijn webinar. Maar als je maar 4 deelnemers had dan heb je dus een geweldige conversie van 50% en had je dus gewoon te weinig deelnemers. Dus dan heb je voor je volgende webinar meer deelnemers nodig om meer te kunnen verkopen.

  • Welke cijfers en KPI's (Key Performance Indicators) zijn relevant voor je doel?
  • Welke gegevens zijn beschikbaar?
  • Hoe vaak ga je de metingen uitvoeren? Ga je maandelijks je cijfers bijhouden?

3. Analyse (Analyseer)

In deze stap evalueer je de verzamelde gegevens om te begrijpen waar je staat in relatie tot je doel. Je wilt inzicht krijgen in de huidige situatie en mogelijke oorzaken van afwijkingen van je doel. Dat inzicht krijg je door je cijfers te analyseren.

  • Wat laten de gegevens zien?
  • Zijn er trends of patronen?
  • Wat zijn mogelijke oorzaken van afwijkingen?
  • Zijn er externe factoren die invloed hebben op je doel?

Het doel van de analyse is om duidelijkheid te krijgen over de huidige status en eventuele obstakels die moeten worden overwonnen. Zie je een dip in je conversies? Of een dip in je websitebezoekers? En waar ligt dit aan? Als je weet wat de oorzaak is dan kun je hier acties op nemen.

4. Improve (Verbeter)

Nu je de oorzaken van eventuele afwijkingen van je doel weet, is het tijd om verbeteringen aan te brengen. Dit kan variëren van het aanpassen van je strategie tot het implementeren van nieuwe processen of het trainen van je team.

  • Welke acties kun je ondernemen om dichter bij je doel te komen?
  • Hoe ga je deze acties implementeren?
  • Welke middelen zijn nodig voor deze verbeteringen?

Je wilt concrete acties bepalen op basis van je analyse in plaats van dat je willekeurig maar wat doet. Jij kunt wel denken “mijn freebie werkt niet want niemand vraagt deze aan” en gaat vervolgens een nieuwe freebie ontwikkelen. Terwijl misschien de link naar je freebie gewoon stuk blijkt te zijn waardoor mensen deze niet kunnen aanvragen.

5. Control (Beheer)

De laatste stap van DMAIC gaat over het controleren of de acties die je hebt genomen ook echt het gewenste effect hebben gehad. Je wilt blijven controleren of de acties werkelijk effect hebben of dat je moet bijsturen om je doel te behalen. En anders start je weer opnieuw met analyseren.   

  • Welke meetmethoden ga je gebruiken om de voortgang te volgen?
  • Wat zijn de triggers voor bijsturing als je van je koers afwijkt?
  • Hoe vaak ga je de prestaties evalueren?

Je blijft meten, analyseren en verbeteren om ervoor te zorgen dat je doelen consistent worden bereikt en dat je blijft groeien. Dan weet je ook dat je met de juiste taken bezig bent en niet maar wat doet.

Wees de CEO van je bedrijf

Het stellen van meetbare doelen en je cijfers bijhouden zijn dus belangrijk zodat jij ook de juiste acties neemt als ondernemer. Het DMAIC-stappenplan biedt een gestructureerde aanpak om deze doelen te stellen, te beheren en te bereiken.

Door je doelen duidelijk te definiëren, meetbare indicatoren vast te stellen, data te analyseren, verbeteringen door te voeren en voortdurend te monitoren en beheren, vergroot je de kans op succes in je onderneming. Het helpt je om gefocust te blijven, efficiënter te werken en te leren van je ervaringen, zowel successen als mislukkingen.

Wil je hier meer over leren? Meld je dan aan voor  het gratis Online Business Summit van 2 - 4 oktober waar je alle tools en strategieën krijgt die NU werken om een winstgevend online bedrijf te bouwen. Je kunt maar liefst 21 gratis workshops volgen waaronder die van Lotte Eschbach.


Vind je dit interessant? Pin voor later!