Social Selling Index toont hoe goed je presteert op Linkedin
Linkedin heeft een handige tool om te kijken hoe goed jij ‘presteert’ op Linkedin. Deze tool is de Social Selling Index (SSI). Je Social Selling Index wordt dagelijks bijgewerkt en laat zien hoe effectief je bent in jezelf profileren, het vinden van de juiste connecties, het delen van kennis en het bouwen van relaties. En waar je dus nog kunt verbeteren.
– Laatste update 22 februari 2019 –
Wat is de LinkedIn Social Selling Index?
De Social Selling Index (SSI) is een handige Linkedin tool die je in een oogopslag laat zien hoe actief en betrokken je bent bij de mensen in je Linkedin netwerk. Je kunt op vier onderdelen maximaal 25 punten per onderdeel scoren. De score ligt daarom ergens tussen de 0 en de 100. Zo zie je meteen wat je goed doet en waar je nog kunt verbeteren.
Je ziet ook hoe je presteert in vergelijking tot je netwerk. Je ziet een gemiddelde score (in vergelijking met de bedrijfstak waar je bij hoort) en je persoonlijke score (ten opzichte van je eigen netwerk).
De vier onderdelen zijn:
- Uw professionele merk creëren (Establish your professional brand)
- De juiste personen vinden (Find the right people)
- Informatie uitwisselen (Engage with insights)
- Relaties opbouwen (Build relationships)
De exacte parameters die LinkedIn hanteert om deze vier scores te bepalen heeft Linkedin niet onthuld. Toch geeft het je wel enig idee waar je nog wat zou kunnen verbeteren. Bekijk hier jouw SSI. Hieronder worden de vier onderdelen kort uitgelegd.
1. Professionele merk (Professional brand)
Dit gaat over jouw Linkedin profiel. Zorg ervoor dat je in ieder geval je profiel zo volledig mogelijk invult. Linkedin geeft aan of je profiel ‘All star’ of ‘Zeer deskundig’ is. Vergeet niet om de kopregel aan te passen. Voeg ook zeker een samenvatting toe, dit is je elevator pitch.
En zorg voor social proof in de vorm van aanbevelingen en onderschrijvingen. Maar deel ook updates of blogs op Linkedin om jezelf te laten zien bij je netwerk en je expertise te profileren.
2. Juiste personen vinden (Find the right people)
Dit onderdeel laat zien hoe actief jij Linkedin gebruikt om te zoeken naar interessante zakelijke relaties en of je regelmatig de Linkedin profielen van jouw eerste-, tweede- en derdegraads netwerk bekijkt. LinkedIn meet dit dus voor de Social Selling Index.
Bekijk eens wie jouw profiel bekeken heeft en ga het gesprek aan met mensen die mogelijk interessant voor je zijn. Als mensen reageren op je blog of update, kun je ze ook uitnodigen in je netwerk. Of ga gewoon op zoek naar interessante mensen om mee te linken.
3. Informatie uitwisselen (Engage with insights)
Dit gaat niet alleen over de berichten of updates die je zelf plaatst om te laten zien wat je expertise is en waar je netwerk wat aan heeft. Maar ook of je actief bent in groepen, je reageert op updates van anderen (een like is ook interactie) en of je mensen benadert via inmails of privéberichten.
Linkedin kijkt voor deze score naar de volgende zaken:
- Updates die je deelt
- Jouw interacties (likes, comments, etc.)
- Ontvangen interacties
- Bedrijfspagina’s die je volgt
- Groepen waar je lid van bent
Wordt dus lid van groepen, volg interessante bedrijven en als je een update ziet die je interessant vindt, maak dat ook kenbaar door deze te liken of een reactie te geven.
4. Relaties opbouwen (Build relationships)
Dit is wat mij betreft het belangrijkste onderdeel. Het laat zien hoe actief jij je netwerk uitbreidt. Een goed netwerk is namelijk voor iedere professional van belang, en een netwerk moet je onderhouden. Dat doe je door interessante berichten te delen, vragen te beantwoorden en te reageren op berichten van anderen.
De Social Selling Index kijkt o.a. naar de volgende zaken:
- het aantal connecties (500+).
- het aantal ‘machtige’ connecties (functie/positie).
- het aantal interne connecties (collega’s).
Linkedin is een mooi kanaal om een zakelijke netwerk op te bouwen en te onderhouden. Maar dan zul je daar wel energie in moeten steken.
Nut van jouw Social Selling Index
Via deze link kun jij je eigen score zien en krijg je een inzicht in hoe goed jij het doet op Linkedin ten opzichte van jouw netwerk. Een goed zakelijk netwerk is voor iedere professional van belang.
Laat dus regelmatig van je horen zodat mensen weten waarvoor ze bij jou moeten zijn, maar investeer vooral tijd en energie in het opbouwen en onderhouden van je zakelijke netwerk. De Social Selling Index is een handig hulpmiddel om te zien wat het effect van je inspanning is.