Klanten verleiden met content

Reclames worden steeds minder effectief en daarom zetten steeds meer bedrijven in op contentmarketing. Contentmarketing is een veel sympathiekere vorm van marketing omdat je klanten niet meer verstoort met ongevraagde reclameboodschappen, maar hen voorziet van nuttige informatie. Je gaat klanten verleiden met jouw content.

Waarom zetten bedrijven in op contentmarketing?

  • Reclames zijn minder effectief – mensen besteden nauwelijks nog aandacht aan reclames. Je hebt nu veel meer mogelijkheden om met je doelgroep in contact te komen. Content is een goede compensatie voor de slechter wordende reclameresultaten.
  • Klanten zoeken informatie online – voordat mensen iets kopen, oriënteren ze zich op internet. Klanten verzamelen informatie via google, lezen blogs, bekijken reviews, raadplegen hun twittervolgers of Facebook vrienden om eerst meer informatie te verzamelen. Het is belangrijk dat ze je online tegenkomen.
  • Gemakkelijk en goedkoop – iedereen kan content online zetten met sociale media en ook reacties plaatsen. De traditionele media zijn het alleenrecht op het verspreiden van informatie kwijt. We zijn allemaal uitgevers van content, we kunnen nu allemaal content creëren, publiceren, delen, reageren en interacteren. Je kunt klanten nu direct bereiken en zij kunnen ook rechtstreeks met jou praten.

Wat vinden klanten van deze content?

Maar wat vinden klanten hiervan? Waarderen zij deze content? En is het de moeite waard voor merken om zo veel tijd te besteden aan contentmarketing? Het antwoord is ja!

Met de juiste content, die echt toegevoegde waarde heeft voor jouw doelgroep, kun je klanten aan je merk binden. Het verhoogt de affiniteit en liefde voor jouw merk. Dit wordt mooie uitgelegd in onderstaande video van Uberflip over Consumers & Brands: A Love Story.

Hieronder de belangrijkste bevindingen:

  • 61% van de consumenten heeft een voorkeur voor merken die interessante content publiceren.
  • 90% van de consumenten vindt deze content nuttig.
  • Driekwart van de consumenten heeft het gevoel dat merken die zulke content creëren ook echt relaties met hen willen bouwen.
  • Interessante content is één van de top 3 reden waarom mensen merken volgen op social media.

Contentmarketing is dus een win – win situatie voor zowel klanten als de merken die ze volgen. Het kost tijd en moeite om content te publiceren en interactie aan te gaan met je doelgroep, maar er kunnen mooie relaties tussen jou en je klanten opbloeien!