Hoe social media content batchen om veel tijd te besparen

Social media content batchen is een mooie manier om veel tijd te besparen. Ondernemers bedenken hun social media vaak ad hoc waardoor het minder effect heeft. Ben je ook zo iemand die ineens denkt: “O ja, ik moet nog even snel een Instagram post voor morgen bedenken”, lees dan vooral verder waarom dit geen slimme manier van werken is.

– Laatste update 9 april 2024 –

Bespaar tijd door je social media content te batchen

Een van de makkelijkste manieren om tijd te besparen, is je social media content batchen. Het lijkt zo simpel, maar toen ik dit ging doen veranderde het echt alles voor me. Uiteindelijk bespaar je er niet alleen veel tijd mee, maar leveren je inspanningen ook meer resultaat op.

Daarom wil ik deze tip graag met je delen. Slimmer werken, niet harder, is mijn motto. Hieronder leg ik uit hoe dit werkt: social media content batchen, en wat de voordelen hiervan zijn. Je kunt ook de video bekijken of de podcast beluisteren. 

Wat is social media content batchen?

Misschien vraag jij jezelf af: social media content batchen? Wat is dat eigenlijk? Dat betekent dat je meerdere stukken content tegelijkertijd maakt. Je werkt dus in blokken om je social media content te maken. 

Dus in plaats van dat je 1 video opneemt, neem je 4 of 5 video’s achter elkaar op. Of je neemt een paar Instagram reels achter elkaar op of plant een uurtje in om meteen een aantal Linkedin posts te schrijven.

Op die manier zit je lekker in de flow waardoor het sneller gaat. Want als je toch alles klaar gezet hebt om een video op te nemen, kun je er net zo goed 3 of 4 opnemen. En als je toch bezig bent in Canva om afbeeldingen te maken, kun je er net zo goed een aantal maken. En zo zit er ook een strategie achter omdat je bewuster nadenkt over je social media content.


Voordeel van content batchen

Door content te batchen, kun je efficiënter en doelgerichter werken omdat je een bepaalde tijd volledig kunt focussen aan een specifieke taak. Je werkt in tijdsblokken om je social media content te maken. De term is afgeleid van het Engelse batch dat ‘stapel’, ‘reeks’ of ‘bulk’ betekent.

Vaak merk ik dat nog veel te veel ondernemers hun social media ad hoc bedenken. “O ja ik moet nog een Linkedin post bedenken” of “Waar zal ik eens een video over opnemen?”. Herkenbaar? Je social media content batchen heeft een aantal voordelen:

  • Door je content te batchen, kun je volledig focussen op één taak waardoor je efficiënter en productiever werkt. 
  • Je denkt beter na over je content waardoor het bijdraagt aan het behalen vanje doelen, en je post niks om te posten. 
  • Je weet dat het ook gebeurt omdat je er tijd voor inplant waardoor je ook consistent online zichtbaar bent.

1. Denk vooruit

Bepaal een social media strategie en maak een content planning. Anders kun je jouw content niet batchen. Bedenk welke content je wilt delen en hoe vaak je iets wilt delen. Wil je iedere week 2 berichten op Linkedin posten? Of wil je iedere week één video delen dan heb je per maand dus 4 video’s nodig.

Ik ben een enorme voorstander van video. Waarom? Met video zien mensen je, ze horen je en kun je emoties makkelijker overbrengen. Hierdoor leren mensen je sneller kennen dan met alleen geschreven tekst. Ze krijgen ook een gevoel hoe het is om met je te werken.

Als je het niet inplant in je agenda dan gebeurt het ook niet. Dus plan er tijd voor in en neem die afspraak met jezelf serieus. Dus als je tijd in je agenda ingepland hebt om content te maken, houd je daar dan aan! Iedere keer dat je content deelt, is dit weer een kans waarmee nieuwe klanten je kunnen vinden.  

2. Bereid je content voor 

Alleen als je werkt met een content planning kun jij je content voorbereiden. Want je moet natuurlijk wel weten welke content je nodig hebt. Dan kun je deze social media content voorbereiden en inplannen.

Verzamel content ideeën. Houd vragen bij die je van klanten krijgt als je klanten spreekt, die ze je mailen of via social media stellen. Zo heb je altijd voldoende ideeën en dit is de content die mensen graag van je willen, dus beantwoord die vragen in je content.

Heb je nog geen klanten? Kijk dan eens in Facebook groepen waar je ideale klanten uithangen, wat voor vragen daar gesteld worden. Of kijk eens op de blogs van anderen welke vragen er gesteld worden onder zo'n blog.

3. Beschouw je leven als content

Beschouw je leven als content. Behalve dat je klantvragen kunt beantwoorden met je content, liggen de ideeën voor het oprapen. 

Hoor je in het podcast een wijze les, dan kun je hier een Instagram Story over maken. Krijg je inzichten door een boek dat je gelezen hebt, dan kun je er een social media post over maken of deze delen in een live video.

Alles wat je meemaakt, kan een haakje zijn om content te delen. Je kunt dit gebruiken als voorbeelden en verhalen om je boodschap te verduidelijken. Daarmee maak je het persoonlijker en dat is belangrijk. Marketing wordt steeds persoonlijker. 

Dus houd al die content ideeën die je verzamelt bij in een documentje of notitieboekje. Dan heb je altijd een voorraadje waar je uit kunt putten.

Bonus tip

Een andere tip: deel zoveel mogelijk evergreen of lang houdbare content. Dus content die over een paar maanden nog steeds relevant is. Dan kun je deze gemakkelijk hergebruiken en nogmaals delen. Andere afbeelding erbij, tekst wat aanpassen of maak er dit keer een korte video van.

Hoe pak je content batching aan?

Content batchen is niet moeilijk, maar het is wel belangrijk dat je een social media strategie en content plan hebt. Denk eerst na over WAT je wilt delen voordat je bedenkt HOE je het wilt delen. Als je veel data wilt delen is het misschien handiger om dit met een infographic dan in een video waar de getallen je om de oren vliegen.

  • Maak een social media strategie en planning. Bedenk wat je wanneer wilt delen. Dus welke boodschap wil je overbrengen, en met welk doel? Ik maak dit zelf iedere maand.
  • Verzamel content ideeën, dit is een continu proces. Als je regelmatig dezelfde vraag krijgt van klanten noteer deze zodat je altijd ideeën hebt om uit te putten.
  • Plan tijd in je agenda, afhankelijk van de hoeveelheid content die je wilt maken. Je kunt dit wekelijks of maandelijks doen. En houd je hier ook aan!
  • In deze tijd ga je jouw social media content batchen. Dus pak je content planning erbij en werk de content uit. Dus neem een paar video’s achter elkaar op en schrijf een aantal Linkedin berichten.

Social media content voorbereiden en inplannen

Als de content klaar is, kun je deze vaak ook al meteen inplannen. Daar heb je zowel betaalde als gratis tools voor. Zo plan ik bijvoorbeeld al mijn Instagram en Facebook berichten in met Facebook Business Suite, en dat is helemaal gratis.

Social media zijn belangrijke marketing kanalen, dus moet je ze ook zo in zetten. Neem deze kanalen serieus. En ga niet zomaar willekeurig wat posten om zichtbaar te zijn in de hoop dat het je wat oplevert. Hopen is geen goede strategie.

Dus werk met een social media strategie en maak een content plan. Wanneer deel je wat en op wat voor manier. Video, tekst, audio? En waarom doe je dat? Wat is je doel?

Kant en klare social media strategie

Wil je een kant en klare social media strategie en planning? Social media Boost is een compleet programma waarin je alles krijgt wat je nodig hebt om snel content te posten waarmee jij zowel je expertise als je persoonlijkheid laat zien, en conversaties kunt starten. Dit is wat je krijgt:

  • een kant en klaar social media plan zodat je precies weet wat je kunt doen als je 5 minuten, 10 minuten of 20 minuten tijd hebt.
  • scripts hoe je de kracht van privé berichten via social media benut en deze gesprekken in de DM kunt starten. 
  • meer dan 365 social media berichten zodat je consistent kunt posten en altijd weet wat je kunt delen op social media.

Vind je dit interessant? Pin voor later!