Handige tips voor social media doelstellingen

Begin niet zo maar met het aanmaken van een bedrijfspagina op Facebook of het creëren van een zakelijk account op Twitter omdat iedereen het doet. Voordat je begint met het zakelijk inzetten van sociale media, is het belangrijk om eerst kritisch na te denken wat je daar precies mee wilt bereiken.

Het is verstandig om eerst je strategie te bepalen en een social media plan op te stellen. De sociale media strategie moet een afgeleide zijn van je bedrijfsstrategie en bedrijfsdoelstellingen.

Sociale media zijn tools om je doelen te behalen en geen doel op zich.

Kritische vragen

Stel jezelf eerst kritische vragen zodat je ook doelgericht te werk kunt gaan en het twitteren en schrijven van blogs geen tijdsverspilling is, maar juist positief bijdraagt aan het behalen van je bedrijfsdoelstellingen. Wat zijn de overall doelstellingen van je onderneming en welke van deze doelstellingen kun je het best ondersteunen door sociale media?

  1. Welke doelstellingen wil je bereiken?
  2. Welke doelgroepen wil je bereiken?
  3. Welke middelen (tijd en geld) zijn beschikbaar?
  4. Welke tools ga je hiervoor inzetten?
  5. Hoe ga je het behaalde resultaat meten

Doelstellingen bepalen 

Wat wil je precies bereiken met de inzet van sociale media? Wil je meer klanten, je naamsbekendheid vergroten of juist werken aan je expertstatus? Er zijn verschillende  reden om sociale media zakelijk in te zetten. Bepaal wat voor jou de belangrijkste doelstelling is met sociale media.

Focus

Zodra je deze doelstelling helder hebt, kun je daar ook doelgericht mee aan de slag gaan. Je kunt je dan ook echt focussen op dit doel. Deze doelstelling bepaalt namelijk ook wie je doelgroep is, welke social media kanalen je het beste in kunt zetten en wat je boodschap is.

Geen tijdsverspilling

Als je deze doelstelling duidelijk voor ogen houdt en je hier ook op blijft focussen dan is het bijhouden van je Twitter, LinkedIn of Facebook profiel geen tijdsverspilling, maar kan het je zakelijk enorm veel opleveren (nieuwe klanten, marktonderzoek, pr etc). Het draagt dan juist bij aan het realiseren van je bedrijfsdoelstellingen.

Planning

Het bepalen van je social media doelstellingen is niet alleen belangrijk voor de planning, maar ook voor de inhoud van je berichten op sociale media. Twitter vereist een snellere reactietijd dan Facebook. En is je doelstelling klantenservice dan zul je snel moeten reageren op een klacht op Twitter. Het heeft dan geen zin om 24 uur later nog eens te reageren.

Relevante content

Het gaat om het plaatsen van relevante content dus de juiste content, op het juiste moment en via het juiste kanaal. Alleen op die manier weet je met je boodschap ook de aandacht van je doelgroep te pakken. Als je doelstelling het werven van personeel is dan zal de inhoud van je berichten anders zijn dan wanneer je sociale media inzet voor klantenservice.

Resultaat meten

Als je je doelstellingen hebt vastgelegd dan kun je deze ook evalueren en controleren of je deze doelstellingen ook werkelijk hebt behaald. Je kunt dan tussentijds evalueren en indien nodig ook bijsturen. Hiervoor dienen de doelstellingen wel meetbaar te zijn.

Meetbare doelstellingen

Meten is weten. Het is dus belangrijk om de resultaten te kunnen controleren. Daarom is het raadzaam om je doelstellingen SMART te formuleren zodat ze voldoen aan de volgende criteria:

  • Specifiek
  • Meetbaar
  • Ambitieus
  • Realistisch
  • Tijdsgebonden

Smart doelstellingen geven niet alleen aan wat je wilt bereiken, maar ook wanneer je dit resultaat wilt bereiken.

Hieronder nog een leuke infographic met tips voor de inzet van sociale media voor bedrijven: