Maak jij deze grote marketing fout die je klanten kost?

Een grote marketing fout is geen duidelijke focus hebben. Dat kost je klanten. Je kunt het je niet permitteren om vaag te zijn met je marketing want dan werk jij je een slag in de rondte zonder dat het je klanten oplevert. Dan ben je druk met social media posts maken, emails schrijven en video’s opnemen en is het allemaal voor niks. Dan is het zonde van jouw kostbare tijd. Of je moet toch tijd zat hebben 😉

– Laatste update 10 april 2024 –

De grootste marketing fout is geen focus hebben

Het is goed om marketing focus aan te brengen en dat kan alleen als je kiest voor een ideale klant. Je kunt niet de hele wereld helpen. En misschien kun je dat wel, maar dan gaat je marketing niet werken. Als je iedereen wilt aanspreken met je content, voelt niemand zich aangesproken. En gaat het je dus geen klanten opleveren.

Dan kun je een geweldig aanbod hebben, nog zulke fancy video’s opnemen, uren aan social media besteden ( wat sowieso onnodig is en zonde van je tijd) en geweldige emails fabriceren, maar dan gaat het je geen klanten opleveren. 

Daarom is goed om focus aan brengen in je marketing en deze te richten op je ideale klant. Dat gaat je veel tijd besparen en wordt je marketing een stuk effectiever. Toch is dit een van de grootste marketing fouten die veel ondernemers maken: dat ze geen duidelijke focus hebben.

Marketing is gedacht lezen

Het is dus belangrijk dat je een heel duidelijk beeld hebt wie je ideale klanten zijn. Met wie wil je graag werken en kun jij ook heel goed helpen. Dan weet je ook waar ze online uithangen dus waar je ze kunt bereiken. Maar ook met welke content je hen aandacht trekt.

Marketing is een beetje gedacht lezen. Je moet je klanten door en door kennen zodat je ook de juiste content kunt maken. Content waar mensen zich in herkennen en ook aandacht besteden. En in deze drukke tijd vol afleiding besteden we alleen aandacht aan content die wij waardevol en interessant vinden.

Kies één ideale klant met één pijn

Richt je op een ideale klant. Vaak vinden we het eng om die keuze te maken, uit angst om mensen uit te sluiten. En daarom maken veel ondernemers de grote marketing fout om geen keuze te maken. Dat is funest! Dan wil je iedereen pleasen en is je content veel te vaag en veel te algemeen.

Als jij niet kiest voor één ideale klant met één pijn, dan ben je all over the place en spreek je niemand aan. Je gaat van de hak op de tak en het is onduidelijk wat je precies doet. Dan ben jij jouw kostbare tijd aan het verspillen met alle content die je maakt en alle marketingacties die je bedenkt.


Maak al jouw content voor je ideale klant

Zelf werk ik met een persona. En maak al mijn marketing content voor die ene persoon. En het maakt niet uit of ik een video of podcast opneem of een social media post  maak. Ik maak al mijn content met Cynthia in gedachte. Zo weet ik welke content ik kan maken. Ik hoef alleen maar te denken: “Waar kan ik Cynthia vandaag mee helpen?” 

Het mooie van de huidige tijd is dat je een groter publiek kunt bereiken via online kanalen. Maar er is ook veel afleiding. Mensen besteden alleen aandacht aan content die hen aanspreekt. Die zij interessant en waardevol vinden.

Door altijd je ideale klant voor ogen te houden als jij content maakt, zorg je dat deze ook relevant en interessant is. Het maakt niet uit of het een email, social media post of een video is. Dan blijven mensen je graag volgen en kun je know - like - trust opbouwen.

Ben je all over the place?

Als ik het de ene keer over online marketing heb en dan ineens allerlei recepten ga delen, dan schept dat onduidelijkheid. Mensen blijven me dan niet volgen omdat ze waarschijnlijk denken: "ik zit helemaal niet te wachten op de recepten, maar wil gewoon online marketing tips".

Daarom focus ik met mijn content op online marketing tips (en schrijf deze dus voor mijn persona) zodat het voor mensen helder is wat ze van me kunnen verwachten en ik niet all over the place ben, en van de hal op de tak ga. Zo kan ik me ook echt inleven in mijn ideale klant.

Vaak denken we dat we een ideale klant hebben

Daarom is het echt een enorme marketing fout als je weigert om een ideale klant te kiezen. De keuze voor je ideale klant heeft invloed op alle beslissingen die jij neemt in je bedrijf. Op je aanbod, de content die je deelt en al je marketingacties.

Vaak denken we wel dat we ideale klant hebben maar dit is vaak niet het geval en proberen we toch 5 of 4 ideale klanten te bedienen. (Hint: bekijk even bovenstaande video).

Dan is je marketing vaag en veel te algemeen, en ronduit saai. Maar ben je ook ongeloofwaardig. Het is belangrijk om je echt te verplaatsen in de schoenen van je ideale klant en vanuit dat standpunt te communiceren. Check eens de laatste content die je gemaakt hebt en vraag jezelf af:

  • Begrijpen mensen je ook echt?
  • Gebruik je de woorden van je ideale klanten?
  • Waar zij ook zoeken in Google?

Voorkom deze grote marketing fout

Voorkom dat je deze grote marketing fout maakt en kies voor ideale klant. Anders bouw jij je bedrijf op drijfzand. En deze keuze is niet voor altijd. Je kunt het later altijd veranderen als dit toch niet je ideale klant blijkt te zijn. Maar maak een keuze en begin ergens!

Anders zwabber je alle kanten op met je marketing. Dan is jouw content veel te algemeen en ronduit saai en ronduit saai. Dan spreek je niemand aan. en dat is natuurlijk zonde van de tijd en energie die jij erin steekt.

Benieuwd wat nog meer marketing succes factoren zijn? Meld je dan aan voor mijn  gratis training: online marketing succesfactoren. Dit is een online training en je kunt hier direct mee starten zodra jij je aanmeld. Dan hoef e deze en alle andere marketing fouten niet meer te maken!


Vind je dit interessant? Pin voor later!