Google zoekresultaten beïnvloeden met je Linkedin profiel
Google zoekresultaten spelen een belangrijke rol, en je kunt deze zelf beïnvloeden. Of je nu op zoek bent naar een webdesigner of een fietsenwinkel in de buurt, dan google je dit gewoon even. Vervolgens scroll je door de resultaten en maak je een keuze waar je op klikt. Hoe je verschijnt in de Google zoekresultaten is dus belangrijk. Het bepaalt namelijk of mensen wel doorklikken of niet. Maar dat doen ze alleen als die tekst die ze in Google zoekresultaten zien, hen ook aanspreekt.
Google jezelf
Als je een afspraak hebt met iemand die je niet kent, dan google je die zakelijke relatie waarschijnlijk. Zo krijg je toch een beetje een beeld van die persoon. Wat is zijn of haar achtergrond en ervaring? Bevelen anderen deze persoon aan met aanbevelingen? Andersom geldt dat natuurlijk ook. Anderen zullen jouw naam ook regelmatig intypen in Google. Weet je wat ze dan over jou zien? Heb je jezelf wel eens gegoogled? Het is goed om dat eens te doen en te kijken wat anderen over jou zien.
Google zoekresultaten beïnvloeden met LinkedIn
En het mooie is, dat het eerste of tweede zoekresultaat meestal je LinkedIn profiel is. En wist je dat de regel tekst die je ziet, gewoon je professionele kopregel op LinkedIn is? Die kopregel of professionele headline wordt namelijk 1-op-1 overgenomen door Google. De Google zoekresultaten beïnvloeden kun je dus zelf door je professionele kopregel of headline op LinkedIn handmatig aan te passen.
Pas je professionele kopregel of headline aan op LinkedIn
Als je deze kopregel zelf niet handmatig aanpast, vult LinkedIn hier automatisch je huidige functie in. Deze wordt vervolgens getoond bij de zoekresultaten op LinkedIn én in Google. Pas daarom zelf je professionele kopregel of headline aan op LinkedIn. Daarmee bepaal je dus ook de tekst die getoond wordt in de Google zoekresultaten en bepaal je zelf hoe je in beeld komt.
Hoe pas je jouw LinkedIn kopregel aan?
Je kunt jouw LinkedIn kopregel zelf aanpassen door in het menu naar ‘profiel’ te gaan en vervolgens bij ‘profiel bewerken’ op het potlood te klikken achter je kopregel of headline. Je kunt daar vervolgens zelf een tekst intypen. Gebruik je kopregel om direct duidelijk te maken wat jij te bieden hebt en houdt rekening met de woorden waarop je gevonden wilt worden. Je hebt 120 karakters voor de kopregel en dat dwingt je om een heel gerichte focus aan te brengen.
Meer LinkedIn tips?
Bekijk dan dit overzicht met handige LinkedIn artikelen.