De voordelen van hashtags gebruiken
Per dag worden er meer dan 5 miljoen twitterberichten verstuurd, alleen al in het Nederlands? Hoe kun je dan nog wegwijs in deze brei van informatie? Hoe weet je wie interessant is om te volgen en hoe kun je zelf meer twittervolgers krijgen? Het antwoord is hashtags gebruiken. Een hashtags is een label om aan te geven over welk onderwerp een tweet of twitterbericht gaat.
Waarom hashtags gebruiken?
Hashtags zijn bedoeld om tweets te koppelen aan een bepaald onderwerp. Door hashtags te gebruiken in je tweets, heb je dus meer kans dat je twitterberichten gevonden worden door twitteraars die zich bezig houden met dit zelfde onderwerp. Via de zoekfunctie van twitter kunnen mensen je berichten gemakkelijk vinden als ze zoeken op dit trefwoord. Bovendien wordt een woord dat vooraf gegaan wordt door een hashtag klikbaar.
Welke hashtag gebruiken?
Er zijn geen vaste regels voor het gebruik van hashtags. Een hashtag is vaak het onderwerp zelf of een afkorting van een onderwerp of evenement (bijvoorbeeld #dwdd voor het televisieprogramma De Wereld Draait Door). Met de zoekfunctie van twitter kun je op #dwdd zoeken. Je krijgt dan een overzicht van alle berichten die over #dwdd gaan.
Zoek op een bepaald onderwerp om te kijken welke hashtags daarvoor gebruikt worden. Veel gebruikte hashtags zijn bijvoorbeeld #durftevragen en #dtv. Hashtags kun je goed volgen via twitter. Het is erg handig om hiervoor een twitterclient, zoals Tweetdeck of Hootsuite te gebruiken.
Voordelen van hashtags gebruiken
Goed gebruik maken van hashtags levert veel voordelen op.
Branding en jezelf presenteren
- Een hashtag is natuurlijk in de eerste plaats een label waarmee je het onderwerp van je bericht vastlegt.
- Door hashtags te gebruiken, word je eerder op dit trefwoord gevonden.
- Gebruik dus een trefwoord waarop je gevonden wilt worden door je doelgroep.
- Door regelmatig dezelfde hashtag te gebruiken, kun je autoriteit op een bepaald gebied verwerven.
- Strategisch gebruik van hashtags kan je nieuwe volgers opleveren.
Monitoren wat er over je gezegd wordt
- Hashtags maken het mogelijk om onderwerpen te filteren en te ordenen uit de enorme hoeveelheid tweets in je timeline.
- Twitterclients, zoals Tweetdeck of Hootsuite, zijn een goed hulpmiddel om een specifiek onderwerp te volgen.
- Andere twitteraars gebruiken dit ook dus hashtags zorgen ervoor dat jouw berichten niet uitgefilterd worden.
- Door de twitterberichten te filteren, kun je gemakkelijk monitoren wat er over jou of je bedrijf gezegd wordt.
- Volg dus wat er over je bedrijf gezegd wordt en reageer hier op om je online reputatie te bewaken.
Dialoog met je doelgroep
- Je kunt dus volgen wat er over je bedrijf getwittered wordt en hier op reageren om te voorkomen dat negatieve berichten zich als een lopend vuurtje verspreiden.
- Je kunt ook informatie inwinnen over een bepaald onderwerp door vragen te stellen.
- Zo kom je te weten wat er bij je doelgroep leeft en kun je marktonderzoek houden.
- Door hashtags te gebruiken kun je met veel mensen tegelijk discussiëren over een bepaald onderwerp of over een evenement.
Een hashtag gebruiken in je tweets levert dus veel voordelen op. Je kunt niet alleen eenvoudig monitoren wat erover je gezegd wordt en werken aan je online reputatie, maar je kunt ook een conversatie over een bepaald onderwerp starten, deze gemakkelijk volgen en betrokken blijven.
Zorg voor een dialoog met je doelgroep en vergeet niet om hashtags te gebruiken!
o