ChatGPT: wat zijn de nadelen als je dit inzet voor het bedenken en maken van je content

ChatGPT is een fantastische tool die jou als ondernemer kan helpen om productiever en creatiever te werken. Je kunt ChatGPT inzetten om een verkooppagina te maken, social media posts te maken van een blog, een script voor een video of een promotieplan te bedenken voor de lancering van een nieuw online programma. Deze tool bespaart mij dagelijks uren werk. Maar het heeft ook een aantal nadelen. Als je weet wat deze nadelen van ChatGPT zijn, kun je hier ook rekening mee houden.

– Laatste update 2 april 2024 –


Wat kun je met ChatGPT

ChatGPT is een geweldige tool die jou kan helpen met het brainstormen, bedenken, schrijven, analyseren en verbeteren van je marketing content. Je kunt het inzetten om een verkooppagina te maken, social media posts te maken van een blog, een script voor een video of een promotieplan te bedenken voor de lancering van een nieuw online programma.

Nadelen ChatGPT

Het is ongelooflijk wat je allemaal kunt met deze tool. Ik gebruik het inmiddels dagelijks in mijn bedrijf, and I love it   Maar er zijn ook nadelen aan het gebruik van ChatGPT. Het is niet de oplossing voor alles. Als je helemaal geen verstand van marketing hebt, is dit niet de magische oplossing. Hieronder heb ik een aantal nadelen van ChatGPT voor je op een rijtje gezet. Want als je weet wat de nadelen zijn, kun je hier ook rekening mee houden als ondernemer.


1. ChatGPT maakt fouten

Het eerste nadeel van het gebruik van ChatGPT voor je marketing content is dat het model fouten kan maken. ChatGPT is getraind op enorme hoeveelheden tekst, maar het is niet perfect. Er kunnen altijd fouten optreden, vooral als het gaat om complexe onderwerpen. ChatGPT is ontworpen om menselijke taal te begrijpen en te genereren, maar het begrijpt geen context. En bronnen zijn niet te achterhalen.

  • Jij moet die context dus zelf ingeven. Hoe beter de instructie, hoe beter de output. 
  • Hierdoor wordt het nog belangrijker om te weten voor wie je de content maakt en je doelgroep door en door te kennen. 
  • En de output kun je ook niet klakkeloos overnemen. Het is belangrijk om deze altijd goed te controleren voordat je deze gebruikt in je marketing content.

2. ChatGPT is niet volledig

Een ander nadeel van ChatGPT is dat het model niet volledig is. Het is niet real-time aangesloten op internet (zoals zoekmachines) en afhankelijk van de informatie die de ontwerpers ingevoerd hebben. Daardoor kan het bepaalde informatie missen die relevant is voor jouw bedrijf. En het kan ook niet altijd de juiste verbanden leggen. De bronnen zijn ook niet te achterhalen.

3. Het maakt gebruik van verouderde data

De gratis versie maakt gebruik van informatie tot september 2021 dus is niet helemaal up-to-date. Het heeft geen zin om te vragen wat nu de trends zijn of wat trending hashtags zijn. Als je bijvoorbeeld een artikel wilt schrijven over een recente ontwikkeling in jouw branche, kan ChatGPT achterlopen en niet op de hoogte zijn van deze ontwikkeling omdat het gebruik maakt van verouderde data.

Leestip:

4. Iedereen kan er gebruik van maken

Iedereen kan gratis gebruik maken van ChatGPT. Dit betekent dat jouw concurrenten dezelfde tool kunnen gebruiken om vergelijkbare content te maken, Hierdoor gaat veel content steeds meer op elkaar lijken. Bovendien wordt het veel makkelijker om content te maken en komt er nog meer content online en we kampen al met een overload aan informatie. 

Dus zorg dat de content goed aansluit bij jouw merk en doelgroep. Wil je nog opvallen dan is het belangrijker om jouw persoonlijkheid te laten zien en je eigen verhalen, visie, ervaringen en voorbeelden te delen. En die kun je niet uit ChatGPT halen   

5. Leercurve nodig voor de juiste output

Als ondernemer ben je waarschijnlijk druk bezig met het runnen van jouw bedrijf en heb je niet altijd tijd om te investeren in het leren gebruiken van nieuwe tools. Het kan even duren voordat je weet hoe je ChatGPT goed kunt gebruiken zodat je ook de gewenste output krijgt. Dit kan leiden tot frustratie en tijdsverlies, maar je mist echt wat als je geen gebruik maakt van deze tool ;)

6. Resultaat afhankelijk van de input

Een ander nadeel van ChatGPT is dat het resultaat afhankelijk is van de input. Als je niet de juiste informatie of instructies geeft aan ChatGPT krijg je informatie die niet bruikbaar is. Of niet aansluit bij de boodschap die je wilt overbrengen of jouw tone of voice. Dit betekent dat je als ondernemer goed moet begrijpen hoe je ChatGPT gebruikt en welke informatie je moet verstrekken om de gewenste resultaten te krijgen.

7. Content is onpersoonlijk

ChatGPT geeft automatisch gegenereerde content. Dat kan heel onpersoonlijk overkomen op jouw doelgroep. Dit komt omdat ChatGPT niet in staat is om op dezelfde manier te communiceren als een mens. Het mist de emotionele intelligentie en intuïtie die nodig zijn om te begrijpen wat jouw doelgroep precies nodig heeft. 

En als je content niet aansluit bij de de behoeften en verlangens van jouw publiek, voelen ze zich niet aangesproken en besteden ze er geen aandacht aan. Hierdoor kun je dus ook geen warme band opbouwen met je doelgroep en zullen ze geen klik met je hebben. En mensen doen zaken met mensen. Dus persoonlijk contact wordt nog belangrijker.

Wat betekenen deze ChatGPT nadelen?

ChatGPT is een handige tool die je kunt gebruiken voor het bedenken en maken van marketing content.  Het heeft veel voordelen. Je bespaart tijd, krijgt creatieve ideeën en je hoeft nooit meer van een blanco scherm te beginnen. Houd rekening met bovenstaande nadelen en dan is het een geweldige tool. En misschien denk je nu “dan kan ik beter één van de alternatieve AI tools gebruiken”. Maar weet dat tools als Jasper.ai en Copy.ai ook gewoon draaien op GPT.


ChatGPT is een hulpmiddel

Zie het vooral als een handig hulpmiddeltje en tool waar je gebruik van kunt maken. Maar onthoud: ChatGPT is een tool en geen mens. Dus blijf zelf nadenken. Bedenk eerst wat je ermee wilt bereiken en welke output je nodig hebt. Je hebt dus een basiskennis van marketing nodig. Want je kunt `ChatGPT wel een verkooppagina voor je laten maken, maar als je niet weet waar een goede verkooppagina aan voldoet, kun je het niet verfijnen of doorvragen.

En je kunt niet alles aan ChatGPT overlaten. Nu er nog meer content online komt, wordt het nog belangrijker om je persoonlijkheid te laten zien. Om jouw visie, verhalen, ervaringen en voorbeelden te delen. Content die je niet uit ChatGPT kunt halen.


Vind je dit interessant? Pin voor later!