Betrek je doelgroep op sociale media
Sociale media is steeds meer verweven in ons dagelijks leven. Of het nu gaat om Twitter, Facebook of andere netwerken. Mensen bezoeken deze netwerksites vaak meerdere keren per dag en brengen er ook steeds meer tijd op door. Het is dus een logische stap dat de invloed van sociale media steeds vaker ook fysiek aanwezig is en niet meer alleen op ons beeldscherm.
Bij steeds meer evenementen zijn twitterwalls, waarop de tweets over het evenement direct getoond worden. Inchecken via Foursquare kan vaak leuke voordeeltjes opleveren. De populariteit van sociale media biedt volop nieuwe mogelijkheden voor ludieke acties die je voor de promotie van je bedrijf in kunt zetten.
Interactie en dialoog op sociale media
Voor de komst van internet kon je je bedrijf eigenlijk maar op 2 manieren promoten: het kopen van dure advertentieruimte of publiciteit genereren via journalistieke media. Het ging alleen maar om zenden. En voor veel ondernemers werkt deze manier van promotie nog steeds. Dat is prima en dan moet je deze kanalen vooral blijven gebruiken, maar met de komst van internet, en vooral van sociale media, zijn er veel meer mogelijkheden bijgekomen. Het gaat nu vooral om de dialoog en interactie met je doelgroep.
De knop moet om van zenden naar luisteren want tegenwoordig eist de klant meer interactie. De klant heeft een mening en wil die graag delen. De klant heeft een visie, wil converseren, interacteren, creëren, delen, publiceren en verbinden. Het betrekken van je klanten bij je bedrijf wordt dus steeds belangrijker. Op deze manier ontstaat er een hoge engagement of betrokkenheid met je merk en creëer je ambassadeurs die je merk gaan promoten.
Motiveer mensen om te participeren op sociale media
Je moet mensen dus motiveren om te participeren om deze engagement met je merk te creëren. En dit gaat verder dan alleen maar een zakelijke bedrijfspagina op Facebook plaatsen die mensen kunnen ‘liken’. Je fans willen speciale aanbiedingen, leuke acties of waardevolle informatie als ze je pagina ‘liken’. Maar je kunt ook fysieke acties koppelen aan de sociale media netwerken zodat er nog meer interactie ontstaat met je doelgroep.
Zo had de KLM eerder dit jaar een Facebook actie om zelf een Delfts blauw tegeltje te ontwerpen met een portretfoto en een inspirerende boodschap. Een selectie van die tegels is geplaatst op een echte Boeing 777. Door deze actie heeft KLM er heel wat Facebook fans en ambassadeurs bij gekregen.
Het Ushuaïa Ibiza Beach hotel biedt haar gasten de mogelijkheid om een fysieke koppeling met Facebook te maken. Het verblijf in het hotel wordt zo een interactieve ervaring die meteen met vrienden op Facebook gedeeld kan worden. Gasten kunnen op diverse plaatsen inloggen en foto’s uploaden door middel van een RFID polsband die volledig gesynchroniseerd is met hun Facebook profiel.
Je kunt zelf ook orginele acties bedenken op Facebook, Twitter of andere sociale netwerken. Bedenk een leuke wedstrijd op Facebook of verloot een product op Twitter onder de mensen die het bericht retweeten. Ben creatief en zorg in ieder geval voor interactie die je doelgroep aanspreekt dan vertellen mensen het maar al te graag verder aan hun netwerk.