Acquisitie in 140 tekens
Vertrouwen is al eeuwenlang de sleutel voor succesvol zakendoen. En ook vandaag de dag is dat nog steeds zo. Vertrouwen gaat vooral over het hebben van een band met de mensen achter de organisatie. Je doet het liefst zaken met mensen die je een warm hart toedraagt en die je vertrouwt. Gewoon omdat je het hen gunt.
Stel dat je bij een netwerkbijeenkomst met iemand aan de praat raakt en die probeert je meteen iets te verkopen. Waarschijnlijk maak je je met een leugentje zo snel mogelijk uit de voeten. Als je deze persoon een week later op een receptie weer ziet, loop je waarschijnlijk met een grote boog om hem heen.
Dit geldt op Twitter precies hetzelfde. Mensen vinden die verkooppraatjes niet prettig. Bouw contacten op met mensen, maar maak hen er wel van bewust wat je doet door je kennis te delen in de vorm van tips, adviezen en nuttige informatie. Doe dit niet door te verkopen, maar juist door te luisteren, waardevolle oplossingen aan te dragen voor problemen die anderen hebben of door hen advies te geven.
Stop met verkopen, bouw eerst vertrouwen op
Mensen moeten je eerst beter kennen en je aardig vinden voordat ze überhaupt overwegen om zaken met je te doen. Mensen zijn niet altijd klaar om te kopen als jij wilt verkopen. Misschien zijn ze zich nu nog aan het oriënteren en hebben ze pas in een later stadium behoefte aan de producten of diensten die je aanbiedt. Door in gesprek te blijven, bouw je wel een gunfactor op wanneer ze dit wel overwegen.
- Bouw een trouwe Twittercommunity op – Het opbouwen van een netwerk kost tijd en energie, maar kan voor een blijvende stroom van nieuwe leads zorgen. Door interactie aan te gaan, vragen te beantwoorden en nuttige tips te geven, bouw je relaties en uiteindelijk vertrouwen op. Je bouwt een trouwe achterban van fans op. Dit zijn mensen die jouw berichten gaan delen met hun netwerk en anderen naar jou doorverwijzen.
- Interactie met de juiste mensen – Ga interactie aan met mensen die zakelijk gezien interessant voor je zijn. Je kunt heel gericht zoeken naar mensen uit jouw doelgroep met behulp van Twitter Search of allerlei externe tools. Voeg deze mensen toe aan een (verborgen) twitterlijst zodat je gemakkelijk hun tweets kunt volgen. Haak aan bij discussies, beantwoord vragen en breng een gesprek op gang om bij hen onder de aandacht te komen.
- Deel kennis en laat je expertise zien – Wanneer je relevante content biedt, jouw kennis etaleert en van betekenis bent, nemen klanten zelf contact met je op. Als je gezien wordt als een autoriteit binnen jouw vakgebied, gaan mensen je vanzelf volgen en ook steeds vaker aanbevelen. Het is dan slechts een kleine stap om te verkopen via Twitter. Dit kost wel veel tijd en geduld. De uitdaging is om de tijd die je erin steekt, uiteindelijk ook terug te verdienen!
Een relevant netwerk is dus van belang. De sleutel voor een grote schare volgers is betrokkenheid. Geef veel waarde aan je volgers door hen continu te voorzien van interessante informatie en ga interactie aan. Wanneer je anderen helpt en complimenten maakt, vinden mensen je sympathiek. Ze gaan je eerder aanbevelen bij anderen en als ze overwegen om het product of dienst aan te schaffen dat je levert, sta je hoog op hun shortlist. Daarin schuilt de verkoopkans.
Verkopen met Twitter
Wil je meer informatie hoe je kunt verkopen met Twitter? Od wil je weten hoe je dit inzet voor je marketing, klantenservice of personal branding? Bestel dan nu mijn boek: Zakelijk twitteren voor gevorderden in 60 minuten.